avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Enda anledningen till att bilden beskärs i SLT kamerorna beror på Sonys SSS...den är inte konstruerad i grunden för att vara ständigt vara aktiv/vara aktiv under längre stunder....tex värmeutveckling som du tar upp ett av problemen....Nex med samma sensor beskär inte vid filmning och den är inte sämer än A77 på film..
Det där presenteras ju så att det låter som fakta vetja.
Har du hittat på det själv, eller snappat upp teorin nånstans?
Finns det någon annan som delar din uppfattning???
Kan mycket väl tänka mig att det finns någon annan anledning till croppningen, SLT-spegeln t.ex., men jag vet inte.
Däremot förstår jag inte hur croppning skulle förändra hur SSS funkar. Sensorn sitter ju liksom ihop i en platta, så det blir ju inte mindre delar som flyttar sig för att man väljer att använda en lite mindre yta av den.
Du som sitter inne med sanningen kan väl upplysa oss hur det hänger ihop.
Är det att vid mindre yta så blir parallell-förflyttnigen fler procent av ytan eller nåt.
Jag ser inget samband och har aldrig hört talas om det någonstans. Vad har du fått det ifrån?
Han som gjorde videotestet och jämförde A77 och 7D för filmning och tog upp cropfaktorn som något negativt gjorde det med en lite konstig utgångspunkt. Det han ville åt var att få maximalt brett utsnitt tillsammans med kit-objektivet. Då visade det sig att det var större skillnad mellan sillbilds och filmläget på Sonyn än Canon, men absolut sett pga att Canon har en 10% mindre sensor och deras kit-objektiv börjar på 18 mm jämfört med 16 mm på Sony så fick han vidare utsnitt totalt sett med Sony-kameran än med Canon, så det han klagade på var egentligen precis tvärtom .
Jag tänkte snarare att det skulle ha med skärpedjup osv att göra, men skillnaden är så liten att det i praktiken inte har någon betydelse. Tror snarare det har med upplösniing och jämna multiplar eller nåt att göra. Märkligt dock om NEX-7 inte croppar medan A77 gör det.
Och Jo, A77 är visst bättre på filmning än NEX-7 av någon märklig anledninng (kanske croppningen), det säger i alla fall de som testat. Kommer inte ihåg på rak arm vilket test det var som kom fram till det.
/Mats