300/2.8, 400/2.8, 500/4, 600/4, 200-400/4, 70-200/4, 70-200/4, 14-24/2,8, 24/1.4, Ts-objektiv är de jag kommer på direkt. Jag vet att det finns en 300 och 500 mm, men inte till vettigt pris. För de flesta är dessa objektiv kanske ointressanta, men avsaknaden av dem tycker jag gör utbudet mindre kul.
Om du läst och förstått mitt inlägg kanske du sett att jag tycker Sonys system fungerar utmärkt för de flesta (och något system som passar alla finns inte).
Jo, jag sa ju att Canon har dyra fina teleobjektiv som kostar massor mer än "vi" normalt är beredda att betala. Vad är det som är så "kul" med det hos Canon?
.
300/2,8 och 500/4 finns i Sony-tappning och är äckligt dyra och ointressanta för de flesta av oss. Mer prisvärda varianter till Sony finns hos Sigma.
Canon 400/2,8
Jo, det är säkert bra, men hävdar du alltså att det är till "vettigt pris"? Det kostar ju faktiskt närmare hundratusen kronor.
Dessutom är det ju faktiskt bara annonserat och finns inte för leverans ännu.
Om man dissar Sony 500/4 för att det är för dyrt borde väl det här också rimligen gå bort i så fall.
(600/4 fanns till Minolta och det finns ett beg här på FS har jag för mig, men Sony har inte lanserat om det i egen tappning)
Det är en liten nisch fotografer som köper den här optiken och de ställer normalt inte frågan vilket märke som är bäst i ett diskussionsforum.
Vill man ha ett 600/4 så jämför man utbudet av objektiv som finns och kompletterar sedan med ett kamerahus som passar.
Knappast ett skäl till om man ska välja en Canon 600D, Nikon D5100 eller Sony A57 att det finns ett sådant objektiv i sortimentet som kostar 127 000 kr PLUS MOMS
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11208142/canon-ef-600-4-0l-is-ii-usm
De här ovan nämnda objektiven är faktiskt inte relevanta i sammanhanget, men ofta framförs de som skäl till nya användare som ska köpa sin första systemkamera att Canon är bättre för att det finns bättre objektivutbud. Jag tycker det är både löjligt och missvisande och fullständigt orelevant.
Nu till de lite mer jordnära objektiven för oss vanliga dödliga:
70-200/4
70-200/4
Sony har ju ett alldeles utmärkt 70-200/2,8, så vad är problemet?
Visst, Canon har 70-200/2,8 och 70-200/4, både med och utan IS så det blir 4 objektiv inom det området och ett par av deem är billigare än Sonys lite dyra 70-200, men det finns väl ingen lucka där hos Sony för det.? Dessutom finns ju både Sigma och Tamron och alltihop blir ju som sagt stabiliserat på en Sony-kamera.
14-24/2,8, 24/1.4
Exakt samma måste väl inte nödvändigtvis finnas? Motsvarande finns ju visst. Det finns många speciella brännvidder/bländare åt andra hållet hos Sony som inte finns hos C&N å andra sidan.
Ljusstarka vidvinklar finns, t.ex. Zeiss 16-35/2,8 Zeiss 24/2,0 20/2,8 16/2,8 FishEye (plus tredjepart, t.ex. Sigma 12-24)
Ts-objektiv
Jo, det skulle vara det då (vilket jag också redan påpekat). Ganska speciella objektiv, men det vore kul om Sony lanserade ett sådant.
Finns dock några specialare hos Sony som inte finns hos andra å andra sidan...
Nä Anders, inte ett enda dugg av det som du kommer på på rak arm visar någon som helst brist hos Sony faktiskt.
Att du gillar Sony har ingen ifrågasatt, bara att du påstår att det är o-kul med Sony för att det inte finns så mycket objektiv att välja på. Det stämmer helt enkelt inte att Sony inte har ett komplett utbud. Sonys system är precis lika komplett och tar man dessutom med stabiliseringsfaktorn inbyggt i kamerorna så blir det ju överlägset.
Sedan tar det ju bort lite av kulighets-faktorn när man packar upp sitt objektiv från den andra tillverkaren och upptäcker att det inte följer med något motljusskydd, för det är ett extra tillbehör som kostar extra - (Sorry, jag fick nyligen reda på att Canon till min stora förvåning snålar på det sättet och tycker det är så märkligt att jag har svårt att inte reflektera över det igen).
Jaja, saken är utredd och efter lite tvistningar om vad du egentligen menade så är det alltså inte så som du fick det att låta med ditt ursprungsinlägg. Jag är bara så trött på den här FUDen som presenteras gång på gång att Canons och Nikons objektivutbud skulle vara så överlägset på något sätt och meningar som "Visst fina kameror, men var är objektiven?" osv.
/Mats