Jag skulle valt efter hur stor kamera ja vill ha. Har själv en 40D och skulle aldrig kunna tänka mig de minsta modellerna (450D, D60 etc) eftersom jag har stora händer. Såg D80 med VR-objektiv för 6k på elgiganten.se. Samtidigt måste ju de nödvändiga funktionerna finnas.
Ja här råder delade meningar. Jag skulle välja så liten systemare som möjligt, helt enkelt för att den ska vara med så mycket som möjligt. Objektiv väger tillräckligt och tröttnar du inte på hobbyn kommer du snabbt ha ett antal. Skulle inte 50D återigen vara en fläskpjäs skulle jag allvarligt funderat på att byta till den, för den har några schyssta features som min 450D skulle må bra av. Om den, likt D90, hade haft filmning vill säga. Men jag får vackert sitta på min 450D tills Canon gör nåt lika litet ännu bättre, gärna med motsvarande vädertätning som XXD serien. Tror jag.
Ang. LiveView så har 450D två varianter, 50D tre, 40D en. Om du kommer från kompaktvärlden och vill att det ska funka "lika bra/enkelt", glöm det. Spegelreflexkamerar (utom Sony som har en alldeles egen fiffig lösning) gör det krångligt, skärpan tas typiskt med ett separat knapptryck. Bra för folk som tar bilder på stativ eller f.ö. har gått om tid på sig. LV i Canons värld är iaf inget för snapshots.
Är tyvärr okunnig på Nikon, men jag gillar min 450D. Den kan man växa länge med. Ingen jätteskillnad mellan den och XXD serien faktiskt. För mig överväger fördelarna med en "liten" kamera. Det jag saknar mest (tror jag) är custom-lägen på huvudratten, alltså att snabbt kunna växla mellan 3 självbestämda lägen för centrala saker som ljusmätning, autofokusmetod mm. Ett särintresse möjligen, men jättebra om man går i skogen och har plåtat blåbär och så plötsligt dyker en älg upp som har mage att röra på sig istället för att stå still. Med 450D får du vackert ställa om dom var för sig, men 40D/50D gör det i ett snäpp. Fast du måste ju byta objektiv också så älgen kanske är borta ändå
Och som sagt, Canon kör IS i objektiven inte i husen.