Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelar med Canon 450D kontra Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Vet att dessa kameror diskuterats flitigt i andra trådar.

Men jag har några frågor som inte fått svar i andra trådar...

Är live weiw något som är användbart? Detta finns på Canon men ej på Nikon?

Bildstabilisator finns på Canon men bara i objektivet på Niko

Jag lutar mest åt D80 men som den fotoamatör jag är är jag osäker om canon kommer passa bättre?

Kommer mest fota naturbilder och en del porträtt.

Tacksam för alla svar..

Jag skulle valt canon.
Nikons kamera är väl runt 2 år gammal nu, har för mig att den kom ungefär samtidigt som canons 400D (föregångaren till 450D).

Har inte sett några aktuella tester mellan kamerorna men jag gissar att bildkvaliteten på ex höga iso är bättre på 450D, något som åtminstone jag värdesätter oerhört högt. Däremot kommer ju nikon D90 snart. Känn på båda kamerorna i butik annars.

Live view är inget jag brukar använda så ofta, men vill du fota ur vinklar där det kan vara svårt att titta igenom sökaren så är det välkommet, även om du vill fota makrobilder i naturen, för att se hur skärpan sitter osv.
Bildstabilisator sitter inte i huset utan både canon och nikon har stabiliseraende objektiv istället, så ingen skillnad där :)

Size matters

Jag skulle valt efter hur stor kamera ja vill ha. Har själv en 40D och skulle aldrig kunna tänka mig de minsta modellerna (450D, D60 etc) eftersom jag har stora händer. Såg D80 med VR-objektiv för 6k på elgiganten.se. Samtidigt måste ju de nödvändiga funktionerna finnas.

Jag skulle valt efter hur stor kamera ja vill ha. Har själv en 40D och skulle aldrig kunna tänka mig de minsta modellerna (450D, D60 etc) eftersom jag har stora händer. Såg D80 med VR-objektiv för 6k på elgiganten.se. Samtidigt måste ju de nödvändiga funktionerna finnas.

Vilket du inte tycker finns på D80?

Ja här råder delade meningar. Jag skulle välja så liten systemare som möjligt, helt enkelt för att den ska vara med så mycket som möjligt. Objektiv väger tillräckligt och tröttnar du inte på hobbyn kommer du snabbt ha ett antal. Skulle inte 50D återigen vara en fläskpjäs skulle jag allvarligt funderat på att byta till den, för den har några schyssta features som min 450D skulle må bra av. Om den, likt D90, hade haft filmning vill säga. Men jag får vackert sitta på min 450D tills Canon gör nåt lika litet ännu bättre, gärna med motsvarande vädertätning som XXD serien. Tror jag.

Ang. LiveView så har 450D två varianter, 50D tre, 40D en. Om du kommer från kompaktvärlden och vill att det ska funka "lika bra/enkelt", glöm det. Spegelreflexkamerar (utom Sony som har en alldeles egen fiffig lösning) gör det krångligt, skärpan tas typiskt med ett separat knapptryck. Bra för folk som tar bilder på stativ eller f.ö. har gått om tid på sig. LV i Canons värld är iaf inget för snapshots.

Är tyvärr okunnig på Nikon, men jag gillar min 450D. Den kan man växa länge med. Ingen jätteskillnad mellan den och XXD serien faktiskt. För mig överväger fördelarna med en "liten" kamera. Det jag saknar mest (tror jag) är custom-lägen på huvudratten, alltså att snabbt kunna växla mellan 3 självbestämda lägen för centrala saker som ljusmätning, autofokusmetod mm. Ett särintresse möjligen, men jättebra om man går i skogen och har plåtat blåbär och så plötsligt dyker en älg upp som har mage att röra på sig istället för att stå still. Med 450D får du vackert ställa om dom var för sig, men 40D/50D gör det i ett snäpp. Fast du måste ju byta objektiv också så älgen kanske är borta ändå :)

Och som sagt, Canon kör IS i objektiven inte i husen.

Du kommer kunna plåta bra med både Canon och Nikon. Med de val som presenterats här så hänger det mesta i dig och objektiven, inte på husen. Din budget är tillräcklig för en avancerad amatör :)

Det betvivlar jag inte men det är svårt att bestämma sig...

Går att köpa canon 450D från US för 700 dollar vilket ju även med momsen blir ett mycket bra pris..

Dock är jag mer inne på D80 just nu..

Lita på din känsla vilken kamera du känner mest för, samt känns trevligast att fota med. Båda är nämligen mycket kompetenta kameror och "får jobbet gjort" med bravur.

Jag valde Nikonsystemet på grund av ergonomi, menyer och handhavande på grund av att jag upplevde det mer logiskt och intuitivt och att knappar och vred sitter bättre (för mig)

mvh

Fredrik

Lita på din känsla vilken kamera du känner mest för, samt känns trevligast att fota med. Båda är nämligen mycket kompetenta kameror och "får jobbet gjort" med bravur.

Jag valde Nikonsystemet på grund av ergonomi, menyer och handhavande på grund av att jag upplevde det mer logiskt och intuitivt och att knappar och vred sitter bättre (för mig)

mvh

Fredrik

Tror det lutar åt D80 som sagt.. Alla verkar vara mycket nöjda med den kameran..

En blå älg i Sörmland

Tagen idag. 450D med 70-300IS (300 mm här och nära 100% crop).

Bilagor

• IMG_3356 400.jpg
    IMG_3356 400.jpg
    81.3 KB · Visningar: 303
Välj den som känns bäst, speccarna är för lika numera för att det ska vara det som avgör. Finns för och nackdelar med alla modeler.
Åk och kläm på dom, det brukar vara en bra början.

Jag har själv en D80, och min före detta flickävn en 450d. Så jag har känt å lekt med båda. Och jag valde själv mellan dom innan jag köpte.

Dom sakerna jag tycker är jobbiga på canonen kontra nikonen är att du har en ratt för å ställa bländare/slutare på canons medans nikon har två. Knappen som växlar mellan vilket läge du ställer sitter ungefär vid näsan när du tittar genom sökaren, vilket jag stör mig på.
Tycker även att nikonen är skönare att hålla i, har bättre menysystem och bättre knapplayout. Men det är ju en personlig åsikt och varierar ju :)

Canonen ger snäppet bättre bilder när vi börjar komma upp i ISO runt 800 tror jag det började märkas.

Det är väl ungefär vad jag har å säga om kamerorna.
Men som redan har påpekats, välj den som passar dina händer bäst och som du tycker känns bra att jobba med, det gjorde jag med nikonen och jag ångrar mig inte alls. Å andra sidan ångrar inte exet sin 450d heller :)

Stod själv och valde mellan Nikon och Canon när jag skaffade digital systemkamera. Mellan de modellerna skulle jag valt D80 som känns betydligt gedignarmer gedigen är 450D. Var själv helt inställd på en D80; sedan fick jag en canon 40D i handen! Den satt som gjuten i mina händer och dessutom snabb och bra AF & serietagning. När jag sedan insåg att den inte skulle bli dyrare (handlad i UK under Cashback kampanjen) så blev valet enklare. Är mycket nöjd och tycker att jag fått väldigt mycket kamera för pengarna. För mig var storlek, handhavande och känsla viktigt i valet (eftersom de tekniska specarna /bildkvalitet är mycket goda oavset val D80/40D...).

Angående objektiv, blixtar etc har jag ingen åsikt. Finns gott om "pirat" och begagnade objektiv till såväl Nikon som Canon. Däremot har jag vid ngt tillfälle undrat om man inte skulle skaffat ett hus med inbyggd stabilisator... typ Pentax K20 - men så var det där med känslan..

Kanske att du skulle kolla på 40D nu när 50D lanserats. Tror du kan plocka upp en 40D till väldigt bra pris nu. Kan inte annat än rekomendera den kameran.

Kan bara instämma med de andra i tråden.
- Båda är bra kameror. Bildkvalitén blir du nog inte besviken på
- Kläm och känn! Vilken känns bäst i handen? Vilken har smartast knapplacering osv? Enligt dig. Det är ju du som ska använda den.
- Har någon i familjen eller någon kompis en 450D/D80? Kan vara smidigt när man är nybörjade att få lite tips och kanske låna lite objektiv.

Kan bara instämma med de andra i tråden.
- Båda är bra kameror. Bildkvalitén blir du nog inte besviken på
- Kläm och känn! Vilken känns bäst i handen? Vilken har smartast knapplacering osv? Enligt dig. Det är ju du som ska använda den.
- Har någon i familjen eller någon kompis en 450D/D80? Kan vara smidigt när man är nybörjade att få lite tips och kanske låna lite objektiv.

Två kompisar har Nikon, en har D40x och den andra D80... En annan har 400D...

hade velat läsa något test där de ställer 450D mot D80 men det finns inte vad jag vet..

Blir nog bra vilket som och jag tror det blir Nikon D80 i slutändan..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar