Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbrukade vätskor

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl-Erland

Ny medlem
Vad ska man göra med alla vätskor som har blivit förbrukade?
Kan man hälla ut nån av dem i avloppet? Framkallare, fix, hca?

Hur brukar ni göra?

Börja här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4201&highlight=silver

Eller enklare svar;
framkallare lämnas in till återvinning
fix lämnas in till återvinning
selentonare lämnas in till återvinning

HCA spolar jag ned (har inte kollat om det är korrekt på ett tag)
svaveltonare spolar jag ned.

Även gamla papperstumpar som jag inte kopierat upp kör jag genom fixet för att ta bort silvret, att slänga fotopapper är också en miljöskadlig verksamhet om det görs i stor skala. Och tusentals amamtörfotografer räknas nog som stor skala.

Det finns bensinstationer lite överallt som tar emot miljöfarligt material för personligt bruk. Större mängder ( >2 liter enligt en otrevlig anställd på shell) måste man åka till särskilda miljöstationer med.

Jag läste i en fotobok från 30-talet att man kan återvinna silvret i fixet själv genom att lägga i en stav eller plåt av vissa metaller. Efter ett tag kan man skrapa av silvret. Stora labb gör väl det genom elektrolytiska metoder?

Tjena
Vad du än gör så häll inte ut dom i avloppet,tänk på kommande genarationer.Sopstationerna tar emot fotokemikalier, jag brukar lämna där.

Fråga i samma ämne

Hoppas att jag inte lämnar trådens ämne allt för mycket.

Har försäljare av fotokemi något ansvar att ta emot förbrukade medel i likhet med det som gäller för uttjänad eletronik?

I elektrobranschen finns det väl ofta en miljöavgift inbakad i priset när man köper en ny vara, som är avsedd att täcka kostnaden för hanteringen av äldre apparatur som kasseras.

Mvh

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar