Annons

Förbjudet fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Det diskuters ju ofta här vad man får o inte får fotografera,

Så nu undrar jag om nån vågar berätta om nåt dom fotat som man igentligen inte fick, vad var det? blev du upptäckt? och vad hände då?

Själv har jag bara nåt gammalt flygfoto där man ser östersjökusten och finland i horisonten, att det skulle vara förbjudet att avbilda visste jag inte då, när jag var typ 10år. (16årsedan).
 
Tja, frå min lumpentid har jag ju en hög med "förbjudna" foton. Tagna inifrån stridsvagnen, på massa skyddsobjekt odyl. Faktum är att jag säkert skulle klassas som spion om dom bara visste :)
 
Jag tog kort på en staty på Kuba och ”råkade” få med en militärövning på bilden... det var tydligen förbjudet att fotografera dem, men ingen upptäckte mig.
 
Fick själv lite bannor i Kina när jag försökte fotografera soldater framför diverse monument, det var bara att spela dum turist och försöka be om ursäkt på teckenspråk. Det fanns även statyer som omgärdades av fotoförbudsskyltar, undrar om det var missiler egentligen??? =)
 
Jag tror inte jag fotograferat nåt otillåtet ännu, men jag vandrar in med min jättekamera till jobbet varje dag...och där får man inte ens ha kamera med sig in på vissa ställen...

För övrigt kliar det alltid i fingrarna om det står nån förbudskylt nånstans...inte för att jag skulle använda bilden till nåt utan bara för att man inte får ta den...
 
Gip skrev:
Jag tror inte jag fotograferat nåt otillåtet ännu, men jag vandrar in med min jättekamera till jobbet varje dag...och där får man inte ens ha kamera med sig in på vissa ställen...

För övrigt kliar det alltid i fingrarna om det står nån förbudskylt nånstans...inte för att jag skulle använda bilden till nåt utan bara för att man inte får ta den...

Hehe. Det där känner jag igen. Är också en obstinat jävel ;-)
 
Jag plåtade en samling jättaparaboler. Efter en kort promenad kom jag fram till stängslet som omgärdade dem och där fanns en liten liten skylt som förkunnade att det rådde fotograferingsförbud. Det var ute på vischan och bara min flickvän såg men hon hade inte civilkurage nog att gripa in :)


Johan
 
Under lumpentiden var jag "plutonsfotograf" och hade tillstånd att fota inne på skyddsobjekt men fick sen lämna in all film för granskning. Det var dock ytterst få rutor som försvann vilket borde tolkas som att det även på skyddsobjekt finns rätt lite som är hemligt:) Jag tror jag har någon bild från den tiden på en kille framför ett flygplan utanför en hangar tom.
 
1) Fotograferade en bil med ett OTROLIGT lass på taket, som stoppats av polis i Marocko. Polisen kom fram till mig och sa hotfullt att det är förbjudet att fotografera poliser i arbete. Ojdå, varför det?, sa jag, mer automatiskt än eftertänkt. Hon svarade inte utan såg ut som om hon tänkte hugga min kamera.
Jag bad om ursäkt och lomade iväg på stela ben, som den förlorande parten i en hotfull konfrontation av sura katter.

2) Järnvägsstationen i Newcastle. Påhoppad (verbalt, med lätt knackning på axeln, där jag stod och stirrade in i monopodiserad kamera) av uniformerad vakt.
Vägrade också uppge skäl till förbudet, annat än 'Security'. (Terroristparanoia jag berättat om tidigare. Stationerna saknar sedan länge papperskorgar av samma skäl.)
Bilderna jag hann ta har jag visat upp på FS i bla. 'Gissa Motivet'. :)
 
Sista dagen på en arbetsplats med fotoförbud så hade jag med kameran för att föreviga några kompisar.
Korkat att fota med blixt...
Chefen hade tydligen sett mina blixtar, men brydde sig inte.
 
Klart intressant tråd! Tror att den blir en långlivad sådan! :)

Inte fotografera men videofilma fick jag inte i Kairos centrum. Panorerade långsamt när jag såg tre biffiga karlar i solglasögon närma sig i sökaren. En av dem täckte objektivet med handen och sa att det var förbjudet att filma där. Det visade sig att det fanns en Israelisk ambassad i närheten. Fast de avslöjade aldrig var. :) Jag fick radera det inspelade materialet direkt på plats. Annars vore det kul att ha en täckande hand som sista bildruta i min film om Egypten. :)
 
Under en shoppingtur i en galleria någonstans på andra sidan atlanten blev jag sugen på att ta lite semesterbilder. Plockar upp kameran ur väskan samtidigt som jag komponerar bilden i tanken. I samma ögonblick som jag sätter sökaren till ögat hör jag en auktoritär röst bakom mig: "HEY! You can't take photos here sir, put the camera down!"

En butiksanställd hade sett mig plocka upp kameran och rusade ut för att stoppa mig. Jag förklarade, på den mest överdrivet knaggliga turistengelska jag kunde pressa fram, att jag inte visste att det var förbjudet att fotografera i gallerian. Han sa att om jag hade hunnit ta några bilder så måste han tyvärr beslagta filmen. Jag lovade dyrt och heligt att det inte hade hunnit bli några bilder, packade ner kameran och gick därifrån. Dessvärre var det sant, jag hann inte ta några bilder.
 
tomasandersson skrev:
Under en shoppingtur i en galleria någonstans på andra sidan atlanten blev jag sugen på att ta lite semesterbilder. Plockar upp kameran ur väskan samtidigt som jag komponerar bilden i tanken. I samma ögonblick som jag sätter sökaren till ögat hör jag en auktoritär röst bakom mig: "HEY! You can't take photos here sir, put the camera down!"

Det är faktiskt inte så konstigt. Det brukar inte vara tillåtet att fotografera i affärer, nattklubbar, restauranger och dylikt. I alla fall om fotograferingen kan uppfattas som professionell (stativ eller extern blixt räcker.:)). I Sverige är man inte så nöjig desto värre är reglerna utomlands. Särskilt i f.d. auktoritära länder. Jag brukar fråga först.
 
Jag tycker att personer i uniform och vad de håller på med är en tydlig del av stadsmiljön. Poliser brukar inte på samma sätt tycka de är en del av miljön som turister bör fotografera.
Den här bilden tog jag i Kaliningrad förra sommaren då Putin var på besök. Mannen i mitten tillhör ngn typ specialpolisförband. Strax efter att jag tog bilden kom sällskapet fram till mig och frågade mig ganska hotfullt om vad jag höll på med. Medan de som satt brevid mig diskret avvek, så började en av killarna att prata kommunikationsradio. Jag lysnade på vad de hade att säga och sa sedan att jag behövde gå vidare.

Måste säga att det här var den enda polis i Kaliningrad som var otrevlig. (Bilden är inte speciellt bra, men den har en historia.)
 

Bilagor

  • kaliningrad1625.jpg
    kaliningrad1625.jpg
    80.7 KB · Visningar: 2,388
Hi folks

I före detta totalitära länder är det mer eller mindre förbjudet att fota överallt. Det tycks vra helt upp till närmsta vakt eller polis att bestämma vad som gäller. Det finns givetvis regler någonstans men de tycks alltid tolkas individuellt.

Jag reser mycket till Rumänien då min fru härstammar därifrån och har fått det stora nöjet att konfronteras med alla möjliga omöjliga förbud. Allt i från förbjudet att beträda gräsmattorna i parkerna! till fotoförbud av vissa byggnader. Det svåra är som sagt att veta vad som är förbjudet objekt och inte. Det finns sällan skyltar utan ofta dyker det bara upp en sur vakt efter att du har lyft din kamera mot en intressant objekt. Oftast kan en liten summa Euro lösa problemet men inte alltid. Jag såg tex ett motiv bestående av en lång rad VW Golfar som stog uppställda i en läcker symetrisk komposition och lyfte således min kamera. Ut ur byggnadens inre (det var en helt grå oskyltad byggnad) störtade en vakt ut och hotade med att beslagta min kamera. Nu hade jag lyckligtvis inte tagit någon bild ännu så det löste sig ändå.

I dessa länder är man inte helt uppdaterade på modern teknik heller, digitala kameror. I tex museer är det kytum att betala per tagen bild (om du är icke kommersiell). Dom skriver upp räkneverket och får då problem när räkneverket räknar ner istället för upp. Inte de allra mest drivna människorna kanske men det kan oxå oftast lösas via en mindre slant rakt ner i fickan.

Rörande England så tycks dom ha en ganska stor förståelse för turister som fotograferar men inte kommersiella. En "större" kamera blir lätt ett problem likaså är ett stativ samma sak som kommersiell. Jag har aldrig blivit stoppad när jag använt min CoolPix 5400 men ofta när jag använt mina DSLRs.

I väst, speciellt då USA och England, är man kanske lite överdrivet rädd för terrorister medan man i forna östblocket är det nog mer ett resultat av sin historia där alla mer eller mindre misstänkte varandra för Stasi samarbete eller vad det nu kunnat heta.

Nu har det ju ioch för sig varit en del terrorhandlingar i väst så det kanske är befogat, jag är inte man att bedöma det men i alla fall i öst är det bara en gammal tråkig ovana. Om du frågar om lov eller bara lyfter en kamera för att fråga om du kan ta en bild av en främling så får du i 99% av fallen bara ett surt svar och personen i fråga lommar iväg.

Mankan
 
Kul att så många svarat, började fundera när jag läste diskusionen om midnattsolsrallyt.
 
timofej skrev:
Det är faktiskt inte så konstigt. Det brukar inte vara tillåtet att fotografera i affärer, nattklubbar, restauranger och dylikt. I alla fall om fotograferingen kan uppfattas som professionell
Ja, det känner jag igen. Har blivit stoppad i Köpenhamn i en bar där jag blev tillsagd att sluta fotografera. Glömde fråga varför.
I Istanbul så fick jag helt enkelt hänga in kameraväskan i garderoben på en nattklubb.
På båda ställen så antar jag att de trodde jag kom från pressen eftersom det var ”kändistäta” ställen. Jag förstår men blev lika förvånad båda gånger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.