Annons

Förbjudet att publicera nattbilder tagna på Eiffeltornet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ilan, frågan var om man får fotografera. Regler kanske inte alltid går att bestraffas med hjälp av lagen men de finns av olika orsaker. Jag säger vad jag vet och det jag inte vet frågar jag. Vad gäller kyrkogårdar så finns en regel: Man för får på intet sätt uppträda kränkande mot de döda eller levande vilket innebär att man inte får fotografera personer eller gravstenarna där man kan identifiera personen i fråga.Ej heller fotografera vid jordfestning eller dyligt. Regler finns i tunnelbanor och på institutioner också men hur man bestraffas för att bryta mot dem i det här fallet håller jag med om att det vore intressant att få veta.
 
Ilan,
tror inte riktigt att det är så, generellt sett.
Mikael P skriver (http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/):
>Däremot kan du förbjudas fotografera på privat
>område. Exempel på detta är: i någons hem, på en
>restaurang, i en butik, i ett köpcenter, och så
>vidare. Den som har nyttjanderätten till en
>fastighet har rätt att ställa krav på dig för
>att du skall få vara där. Ett av de kraven kan
>vara att du inte får fotografera.

Det jag invänder mot är när verksamheter som finansieras med skattemedel "smiter undan" insyn genom att de är "privata". Och tunnelbanan tycker jag är en typisk sådan verksamhet.

Men som sagt, jag vet inte om så är fallet. Ska kolla det imorgon... Återkommer därefter.
-Christian
 
KGS skrev:
Wow, intressant! vore kul att få veta mer om såna här regler om det finns i andra länder osv... *s*

Jag fotade parlamentsbyggnaden i Nairobi, Kenya, för några år sedan, vilket lär vara förbjudet eftersom den är offentlig byggnad.
Vad som hade hänt om jag blivit ertappad vet jag dock inte. Tog bilden när jag satt i en bil som stannade till.
 
berga skrev:


Juridik har inget med moral eller respekt att göra.

Ok, jag hänvisar till mitt föregående inlägg och den regeln som faktiskt gäller för kyrkogårdar. Har Du läst igenom hela tråden innan du gjorde detta inlägget? Jag vill faktiskt också veta hur det rent juridiskt skulle kunna bestraffas.
 
lotelo skrev:


Ok, jag hänvisar till mitt föregående inlägg och den regeln som faktiskt gäller för kyrkogårdar. Har Du läst igenom hela tråden innan du gjorde detta inlägget? Jag vill faktiskt också veta hur det rent juridiskt skulle kunna bestraffas.

1. Ja, jag har läst igenom hela tråden.

2. Det verkar tydligt på mig att det i diskussionen finns en skillnad på hur man bör bete sig och vad man får.

3. Du har rätt att fotografera ett trafikoffer och även publicera bilden, så länge du fotograferat från allmän mark, dvs vägen och väggrenen. Förstår inte varför det finns andra regler för kyrkogårdar.

4. Kan du hänvisa till den lagtext som förbjuder fotografering på kyrkogårdar? Är den allmän för landet, eller står det i den kommunala ordningsstagdan? Eller finns det uppsatt på skyltar på någon speciell kyrkogård. Eller är det så att gravstenarna räknas som konstverk?

5. Sedan tycker jag att det alltid är bra att kunna stå för det man gör och kunna titta folk i ögonen, det vill säga vara hänsynfull när man fotograferar. Men, det är inte juridik.

6. Denna offentlighetsprincip är viktig även för de som får sina namn på gravstenen publicerade. Det innebär att myndigheterna inte kan smuggla undan en dödperson, utan att det går att offentligt diskutera personens död.

7. Undra om Strepteas hade tillstånd att filma Osmod Waldofs grav i Karlstad?

Det var mycket, men jag har aldrig hört talas om ett fotoförbud på en kyrkogård.
 
Har också läst den andra tråden.

Det står klart att det är regler speciellt för Skogskyrkogården.

Stiftet har inget med begravningsplatser att göra, de är kommunala angelägenheter så reglerna kan skilja mellan kommuner.
 
Jag har i mina inlägg inte nämnt ordet lag, frågan var vad man får och det finns som sagt regler. samma länk igen Jag har för övrigt själv publicerat bilder från Skogskyrkogården som jag anser är tagna enligt de regler som framkommit i den här tråden.
 
Nu skrev vi om varandra. Det står inte att det är specifikt för Skogskyrkogården utan att den regeln gäller för alla kyrkogårdar. Kanske du borde läsa länken igen?
 
Om jag får se den texten i lagboken så tror jag på det och då vill jag också veta brottsrubriceringen. Jag är övertygad om att man inte kan kränka en död person och lagen har dessutom företräde framför "heliga" platser. Men det är mycket möjligt att en döds anhöriga bestämmer huruvida den avlidnes identitet får publiceras eller ej, i enlighet med PUL. Men FOTOGRAFERA till mitt privata fotoalbum lär jag LIKVÄL få göra! Kyrkan stiftar inte lagar.
 
Ilan, det vet jag ialla fall: de anhöriga har *inte* någon rätt att styra över "personuppgifter" för avlidna, något sådant "arv" över kontroll finns inte i PUL.

Faktum är att vi är tämligen rättslösa när vi väl är döa. (Men det kanske är som det ska, eller hur? Dönickare som inte står upp för sin sak...)

-Christian
 
Som jag skrev förut, jag säger/skriver det jag vet. Det jag inte vet frågar jag för att jag vill veta. Att en del uppfattar text och ord som De vill kan inte jag göra mycket mer åt, jag har ju faktiskt både länkat och klippt in texten om vad som gäller i den här tråden. Antingen så förvränger man det till det man vill eller så förstår man. Denna tråden handlade ju tillslut bara om att svara emot utan att ens kunna hänvisa till annan text eller länkar. Är det så viktigt att få rätt???
/Lotta
 
Alla regler är inte lagar

Om jag får se den texten i lagboken så tror jag på det och då vill jag också veta brottsrubriceringen.

Det finns många regleringar som inte är lagar, därför går det inte att bara ta häsnyn till vad som står i lagboken. Tex så finns det ju både kommunala och privata förordningar och regler som kompletterar lagen.

Att det inte är tillåtet att plåta inne på Volvo eller Ericsson står inte i lagen, men likväl så finns det regler mot detta. Och jag tror inte att man kommer så långt i en process efter att ha blivit utslängd av säkerhetspersonalen...


För övrigt är den blåa tjocka boken endast en sammanställning, och därmed ett urval. Är man intresserad av samtliga nationella lagar och förordnignar är rixlex ett bra ställe. http://www.riksdagen.se/debatt/
 
kan det vara så att eftersom kyrka och stat inte längre är ett, så ses kyrkan som en egen institution som kan hitta på egna regler att tillämpa på sina områden?

/f
 
skelett skrev:
Asså som jag har förstått det kan "privata" instutioner endast begränsa ditt fotande genom att stå i vägen, ta kameran ifrån dej eller slå dej på käften... vilket endast resulterar i övergrepp, olaga frihetsberövande och/eller misshandel.

Vad är "övergrepp" för lag? Har aldrig hört talas om...

Sen är det så att Svea Rikes Lag är en MYCKET kort version av alla lagtexter vi har. Har för mig att jag läst att det bara är en tjugondel av hur den skulle se ut om alla texter varit med!
 
Fotade inne på hamburgerrestaurangen Max en gång och blev genast påhoppad av personalen som undrade vad jag höll på med.
Tydligen var dom oroliga för att jag skulle använda fotona för att studera deras inredning eller något i den stilen.

En annan plats som är tabu är banker som ju är rädda att bilderna skall användas vid planeringa av rån etc.

Det finns väl ingen lag om detta men det är ju inga offentliga platser så dom sätter sina egna förhållningsregler.
 
Jag ser på både Piahs länk och miperts artikel som mycket bra information. Ytterligare information har jag inhämtat av Börje Olsson på kyrkogårdsförvaltningen i Sthlms stad som bekräftar att den regel jag tidigare nämnt i tråden finns och att det är just en regel men ingen lag. I särskilda fall kan man ansöka om att ändå få fotografera gravstenar mm. Ett exempel då det kan beviljas är till medieutbildning i speciella fall, ett exempel där det i princip aldrig beviljas är till inspelning av musikvideos. Vi amatörer och proffs som bara vill ha bilder till våra portfolios mm bör naturligtvis förhålla oss till den regel som gäller enligt kyrkogårdsförvaltningen och för oss är sannolikheten att få tillstånd inte särskilt stor.

berga, Ilan och Fredrik H, innan ni svarar emot nu så tänk på att jag aldrig hänvisat till någon lag utan hela tiden till en regel som gäller fotografering. Hoppas att jag var tydlig nog nu.
/Lotta
 
Den här tråden började ju egentligen med foto-regler och lagar utomlands. Så därför tänke jag bara berätta att i somras när jag var i Kiev och var på ett museum så betalade jag som vanligt inträde, men sen vart jag stoppad när jag tog fram kameran ur ryggsäcken. Då visade det sig att det kostade extra om man tog med sig kamera in. Om jag minns rätt så var kamera avgiften större än inträdesavgiften. Lite roligt, tycker jag. Det är ju inget man har varit med om förut, även fast det kan vara fotoförbud på vissa museum här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.