lotelo skrev:
Ok, jag hänvisar till mitt föregående inlägg och den regeln som faktiskt gäller för kyrkogårdar. Har Du läst igenom hela tråden innan du gjorde detta inlägget? Jag vill faktiskt också veta hur det rent juridiskt skulle kunna bestraffas.
1. Ja, jag har läst igenom hela tråden.
2. Det verkar tydligt på mig att det i diskussionen finns en skillnad på hur man bör bete sig och vad man får.
3. Du har rätt att fotografera ett trafikoffer och även publicera bilden, så länge du fotograferat från allmän mark, dvs vägen och väggrenen. Förstår inte varför det finns andra regler för kyrkogårdar.
4. Kan du hänvisa till den lagtext som förbjuder fotografering på kyrkogårdar? Är den allmän för landet, eller står det i den kommunala ordningsstagdan? Eller finns det uppsatt på skyltar på någon speciell kyrkogård. Eller är det så att gravstenarna räknas som konstverk?
5. Sedan tycker jag att det alltid är bra att kunna stå för det man gör och kunna titta folk i ögonen, det vill säga vara hänsynfull när man fotograferar. Men, det är inte juridik.
6. Denna offentlighetsprincip är viktig även för de som får sina namn på gravstenen publicerade. Det innebär att myndigheterna inte kan smuggla undan en dödperson, utan att det går att offentligt diskutera personens död.
7. Undra om Strepteas hade tillstånd att filma Osmod Waldofs grav i Karlstad?
Det var mycket, men jag har aldrig hört talas om ett fotoförbud på en kyrkogård.