** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att publicera nattbilder tagna på Eiffeltornet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Affärscenter

Hej . Det brukar vara fotoförbud på vissa stora affärscentra som Center Syd här jag bor. Det står redan när man paserar ingångarna. Där finns oxå en stor scen som många kända artister gästar.Jag brukar fotografera för dom ibland då det är något speciellt. För detta har jag givetvis ett skriftligt tillstånd av chefen på stället.
MVH/ Ragnar

Med risk för att bli lite politisk - det är det här "fenomenet" som Naomi Klein pratar om i boken NoLogo, det successivt krympande offentliga rummet. Alltings privatiserande och kommersialiserande, på bekostnad av offentligheten och det allmänna. Reclaim the Streets, helt enkelt.

"Shoppingcenter" var för det gemensamma torget. Nu är det privat egendom.

Nåväl, lugn, bara lugn. Jag är inte ut och demonstrerar! :)
-Christian

Fotografera i Frankrike

Jag lovade återkomma efter helgen om jag hittade info om vad som gäller vid fotografering i Frankrike.

Bilder på människor.
Det finns inskrivet i fransk lag att alla har rätt till sitt privatliv. Det är straffbart att på privat plats fotografera någon mot dennes vilja, detta oavsett om den som äger marken ger sitt tillstånd. Till skillnad från Sverige, här är det endast den som äger (eller har nyttjanderätt till) fastighet som kan tillåta/förbjuda fotografering
Man måste ha tillstånd av den man fotograferat om man vill använda bilden när bilden tagits på privat område.
Det har förekommit att tillstånd har krävts för publicering när en persons egendom har fotograferats och det går att sätta den i samband med en viss bestämd person.
Personbilder får aldrig användas för reklam utan tillstånd.

På allmän plats får man fotografera och även publicera utan tillstånd (ej reklam). Men om personen går att identifiera måste man respektera om personen inte vill att bilden skall publiceras. Man måste alltså inte fråga först, men, tar man en bild och den avfotograferade säger nej till publicering får bilden inte publiceras.

Har man fotograferats i offentligt sammanhang, kanske man uppträtt på en konsert, hållit tal eller varit på TV, då är det Ok att publicera bilder utan tillstånd så länge bilderna skildrar ens offentliga liv, inte ens privata.

Bilder på byggnader.
Det är tydligen Ok att fotografera byggnaden (lite svårt för mig att tolka vad som gäller) men om bilden skall publiceras i frankrike måste man ha arkitektens tillstånd. Skall bilden publiceras i Sverige gäller svenska regler och inget tillstånd krävs.

Hoppas det blir någorlunda klart över vad som gäller.

Tänk på att fransk polis är hårdare än svensk och vanligt folk kan bli argare än i Sverige, privatlivet är viktigare i Frankrike.
En tidning (den fjättrade ankan?) som publicerade inkomstuppgifter över rika i Paris tvingades be om ursäkt och betala skadestånd (tror jag) trots att det är offentliga handlingar och tillåtet att publicera.

Ser att inget mer skrivet i denna diskussion på väldigt länge men jag chansar i alla fall. Jag studerar foto i Australien och läser just nu om copyrightlagar och försöker komma fram till hur jag som svensk skall förhålla mig och vilken lag som gäller, svensk eller australiensisk.

Här i Australien gäller att du måste ha tillstånd för ALLA BILDER DU TAR och SOM DU TÄNKER PUBLICERA! gäller även om du tar bilder som turist!!

Du får bla inte ta bilder på folk utan skriftligt tillstånd från dem, om man tydligt kan se hur personen ser ut. Fotar du utan tillstånd så är det den avbildade personen eller objektet som äger copyright och negativ om inget kontrakt är skrivet. Du får ej heller fota i affärer, i shoppingcentra etc.

Tänker du publicera dina bilder måste du ha tillstånd från personen du fotat och eller nationalparken, ägaren av byggnaden etc. Kända landmärken som tex ayers rock måste du ha tillstånd att fota för publicering.

Detta lite kortfattat men detta gäller publicering i Australien. MEN vad gäller om jag väljer att publicera ett foto av ayers rock i Sverige. Måste jag fortfarande ha tillstånd från Australien eller?? Gäller Australiensisk lag eller Svensk?? Samma lagar gäller tex i USA att jag där inte kan publicera en bild från en nationalpark utan tillstånd men vad händer om jag publicerar bilden i Sverige?? Läste tidigare i detta forum att det var någon som varit jagad av amerikanska advokater. Har de rätt att stoppa en publicering i sverige?? Gäller det landets lag där bilden är tagen eller gäller det landets lag där bilden publiceras??

Vad gäller?

Tacksam för svar

Mamo skrev:
...eller gäller det landets lag där bilden publiceras??

Vad gäller?

Tacksam för svar

Publiceras en bild i Sverige gäller svensk lag. Punkt.

För webben är det lite lurigare, serverns placering gällde förr men nu..?

Det är inte ovanligt att amerikanare skickar brev till andra länders företag och stämmer och gnäller i tro att amerikansk lag gäller över hela världen.

Dom senast när en mellanchef anställd på utländskt företag i Sverige fick kicken för att hon tog föräldraledigt när det inte passade företaget. Illojalitet hävdade de (enligt en lag som inte finns i Sverige).
Skadeståndet hon krävt ligger på två miljoner.

Anders Lotson på Computer Sweden hade en trevlig artikel om tvister på grund av olika lagar, skall leta upp den.

Dom senast när en mellanchef anställd på utländskt företag i Sverige fick kicken för att hon tog föräldraledigt när det inte passade företaget. Illojalitet hävdade de (enligt en lag som inte finns i Sverige).
Hahahaha, för en gångs skulle kanske usa rättsystem funkar mot dom....vissa i usa verker tror att resten av världen är som en treåring och usa är pappa. Sen kanske jag ska påpeka att det finns många som vet klart bättre och tom är riktigt sympatiska. ;)

mipert skrev:

mitt inlägg hör inte alls till trådens ursprungliga fråga. men... jag hörde på nyheterna idag om kvinnan som fick sparken för att hon ville vara föräldraledig under en tid som inte passade företaget. jag mös. för jag vet att det inte finns en sportmössa för företaget att få rätt. heja föräldraledighet!:) nästa år är det min tur.

/f

Själv tycker jag det är ett otyg med föräldraledighet, min enda lunchkompis är borta fram tills i januari..... sicken en altså.... :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar