Annons

Förbjudet att fotografera på Burger King?!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag och några kompisar skulle göra en film en gång ... det var på en "restaurang nära dig" ingen nämnd ingen glömd ;)

vi fick knappt filma för dom i personalen trodde vi skulel ha filmen till något djur/vegan/greenpeace syfte....
lol
vi fick filma, det blev kanonbra ... det blev INTE till något djur/vegan/greenpeace syfte.... men ack så väl till en julfest där många skrattade ;)
 
jonte11 skrev:
Nja Göran..
Tror inte att det blir några besök.. För ditt eget bästa.

Jo, jag tror iallfall att "Von Alkerdun" anvisade till just skyddsobjekt från ett tidigare inlägg. Därav även du, kan man ju säga.
Mitt inlägg om besök på ditt arbete var mer menat som ett litet skämt i natten.

Jag och von Alkerdun syftade nog mer till livet i "offentligheten" ex, offentliga miljöer, konserter etc.

/Göran
 
Rikard skrev:
"Sådana platser är t. ex. Järnvägsstationer, köpcentrum, osv. Vissa platser ägs av stat eller kommun, andra ägs privat (person eller företag).


Just tågstationer är inte offentliga, det är därför vakter där bla. får hålla fast dig tills polis anländer, tror mig läst att pendeltåg är så, men inte tunnelbana =)
 
Tycker frågan har flera dimensioner. En juridisk sida och integritetssida. Jag skulle inte bli störd av fotograferande på Burger King, men definitivt under ett mer stämningsfullt restaurangbesök. Särskilt om man använder blixt. Jag tror att flera "förbud" faktiskt tillkommit för den allmänna trevnaden. Jag kan t ex förstå att en del kyrkor infört fotoförbud. Ett evigt smattrande och blixtrande kan kännas störande för troende och även andra besökande.
En intressant diskussion finns också på: www.pfk.se/wwwboard/messages/1038.htm
 
forry4U skrev:
Haha...Passar ju riktigt bra..:)

Ja, det "distriktet" gillar nog heller inte att man plåtar i deras "varuhus"

/Göran
Vid Redlightdistrict i Amsterdam är "gillar inte fotografer" en underdrift! Där kommer det underligt folk på flera hundra kilo springandes om man bara säger "kamera". :)
 
Nä där får man nog vara diskret, har en känsla av att "personalen" där tar hand om både kamera o film om de känner för det utan att bry sej om juridiken ;-)
 
Re: Kunde inte låte bli......

Bossebarrskog skrev:
.,

Gillar den där skyldten och dess formulering "Inom detta område", vilket måste innebära bakom skylten, vilket i sintur att det är helt okej att mäta upp och plåta sålänge skylten är framför t ex kameran.

/Roland - svensk och lyder alla skyltar till punkt och pricka
 
Waynes Coffee

Säga vad man vill om pappersmuggar, men de har i alla fall inget emot varken fotografer eller systemkameror.

Var där med en journalist för en intervju och de hade inget emot fotografering. Jag tog det säkra före det osäkra och frågade innan, fick till svar :"Nej inte alls, tvärtom, det gör inget alls om man ser vilket café det är, heller"

Borde fler ta efter, jag menar, en publicerad bild från deras affärsverksamhet, det är väl inte fel med PR...
 
Precis. Plåta på bara och det blir ju bra teve i program som Uppdrag granskning, där kameror flitit används på alla möjliga sätt. All publicitet är god reklam i synnerhet som den visas kostnadsfritt på bästa sändningstid.
 
Dr skrev:
Vid Redlightdistrict i Amsterdam är "gillar inte fotografer" en underdrift! Där kommer det underligt folk på flera hundra kilo springandes om man bara säger "kamera". :)

Har gått på Reeperbahn ( I fullt dagsljus alltså) o plåtat men dom flesta biffar som vaktade palatsen ville släpa in mej till något mysigt samkväm...där skulle jag inte våga gå på natten.

Då tar dom nog både hand o kamera o film o inte minst fotografen..

I Ryssland skall man i alla fall akta sej för att sitta o plåta vid sitt restaurangbord, då blir man lätt av med kameran (har hänt flera av mina vänner) så där gäller Engångskamera :)

/Göran
 
Re: Re: Kunde inte låte bli......

RolandM skrev:
Gillar den där skyldten och dess formulering "Inom detta område", vilket måste innebära bakom skylten, vilket i sintur att det är helt okej att mäta upp och plåta sålänge skylten är framför t ex kameran.

/Roland - svensk och lyder alla skyltar till punkt och pricka

Det är helt OK att ställa upp sitt stativ med 1000mm tele bara man står framför skylten :)
 
Fröderberg skrev:
JA. utan tvekan. Det är var du står när du fotograferar som avgör - inte vad du fotograferar. Det finns bara ett undantag till den reglen och det gäller militära skyddsobjekt.
------------------

Det borde vara två undantag om man poängterar militära skyddsobjekt.

Det finns också civila skyddsobjekt, och jag har fotograferat på flera sådana med skriftligt tillstånd från anläggningsinnehavaren.

Lite långt från BK, men relevant om man nu ska diskutera fotoförbud.
 
Proboarder skrev:
Just tågstationer är inte offentliga, det är därför vakter där bla. får hålla fast dig tills polis anländer, tror mig läst att pendeltåg är så, men inte tunnelbana =)

Att en vakt, krogvärd, motsv. får hålla fast mig har inget med offentlig plats att göra. Var och en (dvs vem som helst) får göra ett envarsgripande under förutsättning att gärningsmannen tas på bar gärning, flyende fot och fängelse skall finnas med i straffskalan för brottet.

När det gäller att fotografera in mot ett skyddsobjekt där fotoförbud gäller så är detta ej tillåtet. Förbudet avser avbildning av skyddsobjektet. I teorin innebär detta att du kan inte stå utanför och plåta in men att du kan stå innanför och plåta ut.
 
Rikard skrev:
Att en vakt, krogvärd, motsv. får hålla fast mig har inget med offentlig plats att göra. Var och en (dvs vem som helst) får göra ett envarsgripande under förutsättning att gärningsmannen tas på bar gärning, flyende fot och fängelse skall finnas med i straffskalan för brottet.

Kan man få fängelse för snatteri?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.