ANNONS
Annons

Förbjudet att fota från läktare

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv uppmärksammade jag detta förbud på Råsunda men då mailade jag till ansvarige och fick besked om att man där fr.o.m. i år får ha med sig systemkamera modell mindre samt ett "litet" objektiv. Något tele har jag därför inte testat att ta med dit men normalzoomen har gått bra. Motiveringen för ett förbud på Råsunda var annars att man skulle vara i vägen för övriga i publiken om man sitter och fotar med systemkameran.

I Gävle var det OK med systemkamera och på Domnarvsvallen har de aldrig stoppat mig trots att jag alltid har mitt 70-200 4L objektiv på de matcherna.

Min humla är att det borde vara skitsmart att låta vemsomhelst ta med vilken kamerautrustning som helst på fotbollsmatcherna. Då lär alla knallskott och andra huliganfasoner fastna åtminstone på nån bild.

Fick precis höra att det är förbjudet att fota med systemkamera från läktarna på Ullevi och Scandinavium. Däremot går det bra med kompaktkameror.

Någon som vet anledningen? Är det för att yrkesfotograferna vill ha ensamrätt på bilder av högre kvalité?

Vidare så undrar jag om detta förbud är rikstäckande...hur är det exempelvis i Globen?

M v h
Henrik

Vem påstår att yrkesfotografer tar bilder av högre kvalitet än oss icke yrkesfotografer??

Vem påstår att yrkesfotografer tar bilder av högre kvalitet än oss icke yrkesfotografer??

Ingen, tror jag. Poängen var väl att om bara yrkesfotografer får använda kameror av hög kvalitet så kan bara yrkesfotografer ta bilder av hög kvalitet.

(För lagoma värden på "kvalitet".)

Ingen, tror jag. Poängen var väl att om bara yrkesfotografer får använda kameror av hög kvalitet så kan bara yrkesfotografer ta bilder av hög kvalitet.

(För lagoma värden på "kvalitet".)

Vad som är "hög kvalitet" är ju nog upp till betraktarnas ögon :)
men jag förstod vad som menas.

Jag tror liksom några tidigare att det är två orsakar till förbuden - ekonomiskt för att det finns dom som inte vill att man ska ta säljbara bilder, men framförallt säkerhets- och trivselskäl. Det är inte kul för alla att ha fotonördar som granne på läktaren...
Jag är helt övertygad om att du har rätt i den andra delen, givetvis är det ingen (varken på fotboll eller en konsert) som vill ha en massa människor med stora objektiv som bökar omkring, knuffas och skymmer.

Att det skulle ha ekonomiska orsaker kan jag inte alls förstå. Hur menar du att en arrangör av t ex fotbollsmatcher förlorar ekonomiskt på att publiken tar "säljbara" bilder?

Jag är helt övertygad om att du har rätt i den andra delen, givetvis är det ingen (varken på fotboll eller en konsert) som vill ha en massa människor med stora objektiv som bökar omkring, knuffas och skymmer.

Att det skulle ha ekonomiska orsaker kan jag inte alls förstå. Hur menar du att en arrangör av t ex fotbollsmatcher förlorar ekonomiskt på att publiken tar "säljbara" bilder?

Dom vill kanske vara med och dela på dom massiva inkomster som fotograferingen ger? :) Eller i alla fall slippa betala för bilder, och får dom inte det så får man heller inte fotografera. Det verkar ju vara en trend att fotografer ska släppa alla bilder till arrangören för att få ackreditering, så uppenbarligen tror man att det finns ett ekonomiskt värde i bilderna och man vill att begränsa vilka som får fotografera, det blir annars bilder som man inte har kontroll över eller någon glädje av själv.

Personligen tycker jag att det i sådana fall är feltänkt och man i sport- och musiksammanhang borde tjäna mer på att få så mycket reklam som möjligt via även privata fotoalbum på nätet m.m, men arrangörer verkar tycka annorlunda.

Senast redigerad av en moderator:
...man vill att begränsa vilka som får fotografera, det blir annars bilder som man inte har kontroll över.
Arrangörerna har inget intresse av att "ha kontroll" över bilderna och brukar inte försöka det heller. Däremot vill man att publiken ska trivas, man vill ha ordning och reda både på läktare och runt planen. Därför har man vissa regler om hur besökarna får bete sig och vad de får ha med sig.

Att man inte tillåter fotografering på stora komersiella idrottsevenemang tycker jag är tråkigt men inte alls konstigt. Klart man vill begränsa andra och själv tjäna pengar på bilder.

Vad som däremot retar gallfeber på mig är alla museer som har fotoförbud. Det allra mesta är framtaget och bekostat med skattemedel. Det är dessutom vårt viktiga och gemensamma kulturarv som man lägger rabarber på....

Fotoförbud på museum är väl ofta egentligen ett blixtförbud? Men eftersom Svensson i allmänhet inte vet hur man stänger av den automatiska blixten så blir det enklare för museet att säga "fotoförbud" helt och hållet istället för bara "blixtförbud".

När jag var i London för ett par år sedan... blev jag alldeles paff av alla människor som fotograferade hej vilt på de museer jag var på. Man är ju van vid den sura attityden i Sverige.

Arrangörerna har inget intresse av att "ha kontroll" över bilderna och brukar inte försöka det heller. Däremot vill man att publiken ska trivas, man vill ha ordning och reda både på läktare och runt planen. Därför har man vissa regler om hur besökarna får bete sig och vad de får ha med sig.

Jag tror inte alla arrangörer är lika, men du får förstås ha din teori lika som jag har en annan. :)

Säkerheten är huvudorsak tror jag som sagt, men det finns helt klart ekonomiska intressen, eller villfarelser kanske, hos en del arrangörer också.

När jag var i London för ett par år sedan... blev jag alldeles paff av alla människor som fotograferade hej vilt på de museer jag var på. Man är ju van vid den sura attityden i Sverige.

British Museum är ett föredöme och stort undantag vad gäller fotoförbud. Här i Sverige och många andra länder på kontinenten är helt hopplösa.

... det finns helt klart ekonomiska intressen, eller villfarelser kanske, hos en del arrangörer också.
Hur tänker du dig att dessa "ekonomiska intressen" skulle se ut?

Det primära för den som arrangerar publika tillställningar är givetvis att få så stor betalande publik som möjligt. Det billigaste och enklaste sättet att få det är att få så mycket publicitet som möjligt. Ju fler som fotograferar tillställningen, desto mer publicitet.

Fotoförbud på museum är väl ofta egentligen ett blixtförbud? Men eftersom Svensson i allmänhet inte vet hur man stänger av den automatiska blixten så blir det enklare för museet att säga "fotoförbud" helt och hållet istället för bara "blixtförbud".

En alldeles för slapp inställning från muséets sida i så fall. Det går väl lika bra att säga "blixtförbud" med tillägget att om man inte vet hur man stänger av blixten så får men helt enkelt låta bli att fotografera.

Jag besökte National Archives i Washington DC för några år sen. Där förvaras bl.a. originalen till USAs självständighetsförklaring och författning, vilka båda väl är de heligaste dokument de har.

Fotografering var tillåten, men bara utan blixt. Det var ingen som bröt mot blixtförbudet, men så stod det också en vakt i det rummet. Vakten bad en ung man att stänga av sin kameraskärm som lyste väldigt mycket när den unge mannen stod och tittade på de inglasade dokumentet. Detta för att han höll kameran åt "fel håll" så att ljuset från skärmen föll på något av dokumenten. Det var den enda incidenten och ingen inblandad var otrevlig.

Tillägg: jag noterar nu att även National Archives har gett upp.

Hur tänker du dig att dessa "ekonomiska intressen" skulle se ut?

Du får väl fråga några arrangörer hur dom tänker. :)

Jag har t.ex. vid två tillfällen fått höra från arrangör att dom vill ha betalt för att jag ska få fotografera, och vid ett par andra tillfällen att dom vill ha alla bilder och ha del av eventuell försäljning. Detta var inte på någon riksnivå utan lokala tillställningar, och i åtminstone ett av fallen var det bara foto från läktarplats som var möjlig. Så visst tror en del arrangörer att det finns pengar att göra på att kontrollera fotomöjligheter. Mitt svar till dom var förstås att jag hoppade över deras arrangemang ...

Du har kanske bara inte träffat på sådana arrangörer (ännu), men helt klart tror en del att det finns pengar att hämta. Ska tilläggas att jag inte är yrkesfotograf utan bara intresserad amatör och jag räknar mig därför till "publiken". Jag betalar också ibland för att komma in på en match och kunna ta lite bilder.

Det primära för den som arrangerar publika tillställningar är givetvis att få så stor betalande publik som möjligt. Det billigaste och enklaste sättet att få det är att få så mycket publicitet som möjligt. Ju fler som fotograferar tillställningen, desto mer publicitet.

Ja det tycker jag också, som jag skrev tidigare, men uppenbarligen tänker inte alla så med tanke på fotoförbud, regler kring ackreditrering m.m. Man vill inte ha en massa okontrollerad reklam utan man vill styra publiciteten själv.

Senast redigerad av en moderator:
Dom vill kanske vara med och dela på dom massiva inkomster som fotograferingen ger? :)

Jojo, in my dreams ... :)

Eller i alla fall slippa betala för bilder, och får dom inte det så får man heller inte fotografera. Det verkar ju vara en trend att fotografer ska släppa alla bilder till arrangören för att få ackreditering

Kanske inte en trend, men ett tråkigt fenomen som återuppstår då och då (men tack och lov verkar försvinna igen). Har minnen av sådant från 80-talet, så något så där speciellt nytt fenomen är det inte.

så uppenbarligen tror man att det finns ett ekonomiskt värde i bilderna och man vill att begränsa vilka som får fotografera, det blir annars bilder som man inte har kontroll över eller någon glädje av själv.

Personligen tycker jag att det i sådana fall är feltänkt och man i sport- och musiksammanhang borde tjäna mer på att få så mycket reklam som möjligt via även privata fotoalbum på nätet m.m, men arrangörer verkar tycka annorlunda.

Kan hålla med, men situationen är ofta rätt tillkrånglad, mer om det strax.

Arrangörerna har inget intresse av att "ha kontroll" över bilderna och brukar inte försöka det heller.

Håller jag inte med om. Jag har stött på många arrangörer av alla möjliga sorters arrangemang som vill ha kontroll (och i en de fall förstår jag dem) och fenomenet är definitivt vanligt.

Däremot vill man att publiken ska trivas, man vill ha ordning och reda både på läktare och runt planen. Därför har man vissa regler om hur besökarna får bete sig och vad de får ha med sig.

Håller jag däremot helt med om.

Alltså:

Det finns ofta en hel röra av orsaker till att en arrangör kan neka en att fotografera (över huvud taget eller med mer "avancerad" utrustning):

1) Säkerhetsskäl. Brandmyndigheter har mycket hårda krav på utrymningsvägar och att hålla borta allt som kan orsaka problem vid en evakuering (väskor, plakat, kameror, med mera). Har man en gång sett en evakuering på allvar är det inte svårt att förstå varför de är så hårda på det här ...

2) Trivselskäl. Dels kan större kameror skymma sikten, dels kan man råka stöta emot andra med dem (och en systemkamera med ett bra objektiv är en ganska tung och hård klump). Sedan kan fotografer inte sällan upplevas allmänt störande. Man får ju komma ihåg att majoriteten av besökarna är där för att se matchen/höra spelningen och inte för att fotografera.

3) I många sammanhang: Diverse regler som den lokala arrangören inte själv kan påverka. Jag har till exempel åsett ett ganska animerat meningsutbyte mellan några pressfotografer och en stackars anställd på Globen som först hjälpt fotograferna (timmarna före match) att montera upp takkameror ovanför målen för att sedan strax före nedsläpp få berätta för samma fotografer att Hockeyligan (de som driver Elitserien) lika plötsligt som oväntat förbjudit fotografering med takkameror. (Ryktet är att Hockeyligan var sura över bilder av typen "Målet domaren missade" - de är känsliga för kritik mot domarkåren.)

4) Tillkrånglade rättighetssituationer. Det här är ofta roten till allt det här med att arrangörer vill ha "kontroll" över vad som fotas, filmas eller på något annat sätt spelas in. Det finns allt från krånglet med TV-rättigheter till sponsorer som har strikta krav på hur och när deras logotyper får/inte får synas (vilken sponsor vill ha sin logga som bakgrund till ett slagsmål eller publikbråk?). I elitidrotten finns ofta en salig soppa av sponsorer knutna till det lokala laget, andra till det besökande laget, andra har köpt in sig i den lokala arenan och sådana som hör till de som äger arrangemanget (typ Svensk Fotboll eller Hockeyligan). Klämda från fem olika riktningar är det helt enkelt enklast för en arrangör att neka fotografering - "för säkerhets skull".

Med allt ovanstående i åtanke - är verkligen någon förvånad att en stackars vakt på en arena tycker det är enklast att stoppa kameror i allmänhet och "misstänkt avancerade" kameror i synnerhet?

Jag har de senaste åren råkat få se några diskussioner mellan ordningsvakter och fotografer. Man kan säga att inte alla vakter är jordens bästa diplomater. Men jag vill nog påstå att det finns en del väldigt påstridiga och otrevliga fotografer också ...

Håller jag inte med om. Jag har stött på många arrangörer av alla möjliga sorters arrangemang som vill ha kontroll (och i en de fall förstår jag dem) och fenomenet är definitivt vanligt.
Undrar om du inte missförstår mig lite. Vad jag menar är att det finns inga skäl för en seriös arrangör att försöka ha "kontroll" på bilder från ett evenemang. Däremot kan det finnas andra inblandade (artister, sponsorer osv) som utifrån lite orealistiska perspektiv hoppas kunna styra publicitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar