Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fota från läktare

Produkter
(logga in för att koppla)
Arrangör är i alla fall på lägre nivå ofta(st) en av föreningarna vars lag möts i matchen.

I större sammanhang är det säkert mer komplicerat med agenter, mediabolag, promotionbolag och allt vad dom kan heta.
 
Undrar om du inte missförstår mig lite. Vad jag menar är att det finns inga skäl för en seriös arrangör att försöka ha "kontroll" på bilder från ett evenemang. Däremot kan det finnas andra inblandade (artister, sponsorer osv) som utifrån lite orealistiska perspektiv hoppas kunna styra publicitet.

Aha, jag tolkade det du skrev
Arrangörerna har inget intresse av att "ha kontroll" över bilderna och brukar inte försöka det heller
som att du upplevde problemet som sällsynt, vilket det ingalunda är.
 
Intressant. Berätta gärna om exempel och på vilket sätt arrangören försökt få kontroll över bilderna från sina arrangemang.

1. När du fotar under TV-program finns det i stort sett alltid olika mycket restriktioner till exempel kring när bilder får tas, ibland kring när eller rent av hur de får publiceras.
2. När du fotar konserter/spelningar är det inte ovanligt att du bara får ta bilder under delar av spelningen och ofta har du restriktioner kring vartifrån du tar bilderna.
3. När du tar intervjubilder i samband med matcher är det inte sällsynt att de skall tas på en viss plats (med diverse reklam bakom) och bara vid vissa tillfällen.

För att nu ta några exempel.

Igen, jag förstår att det måste finnas en del restriktioner och är man där och jobbar handlar det om att gilla läget och arbeta utifrån de förutsättningar man får. Men inte så sällan känns det som om de sätter begränsningar enligt principen "det är enklast att säga nej".
 
Martin, att arrangören vill bestämma var och när ackrediterade pressfotografer får jobba är inte samma sak som att "arrangören försökt få kontroll över bilderna från sina arrangemang".
 
Pratar vi bilder i kontexten av publicitet för artister så tar arrangörer och artister ju viss kontroll genom att bestämma när och från vilka vinklar som fotograferna får ta sina bilder. Artisterna vet t.ex. att det är under dom tre första låtarna, och i andra sammanhang är det "guidade turer" med arrangerade fototillfällen.

Inte för att just det har så mycket med fotografering från läktaren på en match att göra, men som exempel på att man kan vilja styra upp vilka bilder som tas när det handlar om bilder för publicitet.
 
Pratar vi bilder i kontexten av publicitet för artister så tar arrangörer och artister ju viss kontroll genom att bestämma när och från vilka vinklar som fotograferna får ta sina bilder.
Fast fortfarande är det skillnad på att arrangören vill bestämma var och när ackrediterade pressfotografer får jobba respektive att arrangören försökt få kontroll över bilderna från sina arrangemang.

Det förstnämnda är vanligt och lätt att förstå. Det andra är tack och lov ganska ovanligt och brukar vålla ramaskri och bojkott från den seriösa pressen.
 
Jag ska åka på fotboll till Manchester nu i helgen. Förra gången hade jag bara en kompakt med mig och det ångade jag efteråt. Därför mailade jag klubben och frågade om det var OK med systemkamera. Detta var svaret jag fick.

Hi Peter,

Thanks for your email and it’s great to hear you are coming to the match on Monday.

You are fine to bring a camera as long as the lens is 3 inches or less.

Enjoy the match!

Kind regards,
Lisa
 
Martin, att arrangören vill bestämma var och när ackrediterade pressfotografer får jobba är inte samma sak som att "arrangören försökt få kontroll över bilderna från sina arrangemang".

Jo, ibland är det just det. Ofta är det bara praktiska skäl eller säkerhet som ligger bakom sådana begränsningar, men ibland vill de faktiskt styra vilka bilder man får och hindra en från att få andra. Vilket man märker på argumenten man får höra om man ändå tar sådana bilder :)
 
Jag ska åka på fotboll till Manchester nu i helgen. Förra gången hade jag bara en kompakt med mig och det ångade jag efteråt. Därför mailade jag klubben och frågade om det var OK med systemkamera. Detta var svaret jag fick.

Hi Peter,

Thanks for your email and it’s great to hear you are coming to the match on Monday.

You are fine to bring a camera as long as the lens is 3 inches or less.

Enjoy the match!

Kind regards,
Lisa

Jag såg var på City of Manchester Stadium 2007 och tittade på match och fotade lite. Efter matchen frågade jag en av vakterna om jag fick gå upp på gräset för att fota stadion bättre det var inga som helst problem, tyvärr blev dom bilder inte så bra men jag lyckades med några andra under matchen.

Jag lyckades bl.a. fånga två nätningar, på första bilden är bollen lite svår att se då den är precis över o:et i sportif.
http://www.gilen.ch/resor/Semester_SepOct_2007/slides/ManC_Newcastle_2_1.html

Lycka till med fotograferingen.

/Karl
 
Jag har inget konkret exempel, men jag vet att en del arrangörer krävt att få fri tillgång till alla bilder för att man ska få fotografera - var inte så länge sedan jag läste om det, men kommer inte ihåg var.

Om det står att man inte får ha en systemkamera med löstagbart objektiv så får man väl helt enkelt svetsa fast sin 400/2,8 i kamerahuset så borde man få komma in :D
 
Fick precis höra att det är förbjudet att fota med systemkamera från läktarna på Ullevi och Scandinavium. Däremot går det bra med kompaktkameror.

Någon som vet anledningen? Är det för att yrkesfotograferna vill ha ensamrätt på bilder av högre kvalité?

Vidare så undrar jag om detta förbud är rikstäckande...hur är det exempelvis i Globen?

M v h
Henrik

Tror att du är inne på rätt spår faktiskt. Det är nog för att media vill ha ensamrätt på de bra bilderna. När jag har varit på Premier League i England har dom alltid sagt nej till att fota med systemkamera från läktare och har heller inte sett några andra med systemkameror där. Det är ju iofs England men kan tänka mig att samma gäller i Sverige.
 
Jag mailade ett par klubbar i samband med en fotbollsresa för några veckor sedan. Enda begränsningen mot systemkameror på arenorna var att gluggen inte fick vara mer än tre tum, av säkerhetsskäl. Det gör det ju automatiskt svårare att ta bilder, men det var inget generellt förbud mot systemkameror. Jag hade min 7d med mig på både Goodison Park och Old Trafford utan problem.
 
Jag mailade ett par klubbar i samband med en fotbollsresa för några veckor sedan. Enda begränsningen mot systemkameror på arenorna var att gluggen inte fick vara mer än tre tum, av säkerhetsskäl. Det gör det ju automatiskt svårare att ta bilder, men det var inget generellt förbud mot systemkameror. Jag hade min 7d med mig på både Goodison Park och Old Trafford utan problem.

Det var som fasen. När jag pratade med Arsenals arena var det strikt förbjudet med systemkameror.
 
Tror att du är inne på rätt spår faktiskt. Det är nog för att media vill ha ensamrätt på de bra bilderna. När jag har varit på Premier League i England har dom alltid sagt nej till att fota med systemkamera från läktare och har heller inte sett några andra med systemkameror där. Det är ju iofs England men kan tänka mig att samma gäller i Sverige.

Det där köper jag inte.
Och det är utifrån det faktum att jag jobbar som fotograf, och fotograferar mestadels sport.
Frilansar för tillfället regelbundet dels för en lokal nättidning.
Dels för en av Sveriges största byråer med inriktning på sport.

Vad det gäller matcher på elitnivå så har tidningarna antingen egna fotografer, (anställda, alt. frilansare som arbetar specifikt för en viss tidning), på plats.
Alternativt använder bilder från någon bildbyrå.

De större byråerna skickar bilderna direkt in till de större tidningarna.
För det mesta under pågående matcher.

Det skall ärligt talat till någon alldeles speciellt för att en fotograf på läktaren skall få sålt en bild till en tidning från en match i de högre serierna.


Däremot så finns det. (Som redan nämnts) en säkerhetsaspekt på det hela.
Dessutom så är större objektiv något som lätt kan störa andra i publiken.

Sedan finns det speciella tillfällen när bildrättigheter är begränsade.
Men det tillhör ovanligheterna.
I alla fall här i Sverige.
 
Det där köper jag inte.
Och det är utifrån det faktum att jag jobbar som fotograf, och fotograferar mestadels sport.
Frilansar för tillfället regelbundet dels för en lokal nättidning.
Dels för en av Sveriges största byråer med inriktning på sport.

Vad det gäller matcher på elitnivå så har tidningarna antingen egna fotografer, (anställda, alt. frilansare som arbetar specifikt för en viss tidning), på plats.
Alternativt använder bilder från någon bildbyrå.

De större byråerna skickar bilderna direkt in till de större tidningarna.
För det mesta under pågående matcher.

Det skall ärligt talat till någon alldeles speciellt för att en fotograf på läktaren skall få sålt en bild till en tidning från en match i de högre serierna.


Däremot så finns det. (Som redan nämnts) en säkerhetsaspekt på det hela.
Dessutom så är större objektiv något som lätt kan störa andra i publiken.

Sedan finns det speciella tillfällen när bildrättigheter är begränsade.
Men det tillhör ovanligheterna.
I alla fall här i Sverige.

På en arena fick jag till svar att man inte fick ta med sig systemkamera överhuvudtaget, och på en annan fick man ta med sig men man fick inte fota när spelare var på plan. Tyckte det lät löjligt. Man kan ju förstå om nån sitter med ett 500mm objektiv för då är risken stor att andra störs men inte med vanliga turistobjektiv :S
 
Tyckte det lät löjligt. Man kan ju förstå om nån sitter med ett 500mm objektiv för då är risken stor att andra störs men inte med vanliga turistobjektiv :S

Det blir ju dock lätt lite körigt i entrén om de stackars vakterna ska stå och bedöma vad som är "för bra" objektiv med tretusen personer står och stampar bakom och vill in? Det är väl inte så konstigt att man väljer att sätta en enkel, lättdefinerad gräns?
Visst att man kan göra som vissa och sätta en måttgräns, men då är då åtminstone inte jag naiv nog att tro att det inte omedelbart kommer börja försöka tänjas på den, tjafsas och slöa ner hela kön, med följden att andra kunder redan från början får en försämrad upplevelse av sin kväll.
 
Självfallet kan det bli problem om man kör "Spray and pray" från läktaren. Skulle jag tycka det var bra om personen bredvid mig rasslade av 800 bilder en halv meter från mitt öra? När jag betalat dyrt för min biljett?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.