Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fota från läktare

Produkter
(logga in för att koppla)
hbengtsson skrev:
Jag har nu pratat med Scandinavium, Ullevi, Ticnet och GotEvent. Kompaktkameror är tillåtna men inte systemkameror. Det är därför jag funderar över anledningen.

Då är det läge att anmäla till DO. Proffs och glada svensson får fota, men inte glada amatörer utan ackreditering. Luktar diskriminering ... :)

Vem bestämmer vad som är systemkamera och kompakt? HG Stoltz Aette fullt utrustad vägde säkert betydligt mera än min D7D med 75-300.

Kan inte svaret vara så enkelt att det hela handlar om pengar? Betalar inte ackrediterade fotografer (eller deras tidningar närmare bestämt) en viss peng för att få rätt att plåta på vissa arrangemang? I så fall är förklaringen enkel. Arrangörerna vill inte att man smygfotar utan att betala för det. Kompakterna och mobiltelefoner lämnar de i fred eftersom det inte finns någonting att hämta där. Vill du däremot ha foton med någorlunda kvalitet var snäll och betala.

Om det är så att tidningarna inte behöver betala för sig ligger nog förklaringen i att arrangören vill att bara betrodda tidningar/personer tar bilder så att inget kommer i ”fel” händer. Man kan söka ackreditering som privat person också om man vill. Naturligtvis är det inte garanterat att man får en.

Om man nu vill ta bra bilder för att sälja så är det nog bra med ackreditering så att man kan röra sig lite friare runt arenan. Att sitta still på sin stol ger inte många chanser.
Jag är beredd att betala för denna tjänst och det är nog övriga seriösa fotografer om det behövs.

Jag är mer inne på att det handlar om respekt för övriga betalande åskådare. Bilen som Max länkar till stödjer tursamt min teori.

Kolla på säterna framför honom: Helt tomt! På en i övrigt fullsatt läktare. Kan det vara så att hans medåskådare tröttnat på att få en 70-200/2,8 bankad i bakhuvudet eller är det en ren slump?

hbengtsson skrev:
Fick precis höra att det är förbjudet att fota med systemkamera från läktarna på Ullevi och Scandinavium. Däremot går det bra med kompaktkameror.

Någon som vet anledningen? Är det för att yrkesfotograferna vill ha ensamrätt på bilder av högre kvalité?

Vidare så undrar jag om detta förbud är rikstäckande...hur är det exempelvis i Globen?

M v h
Henrik

Ok,
skall inte ta med min Leica IIIf till Scandinavium!
Tack för informationen! ;)

Om allmänt fotoförbud: Tänk på vad det är arenorna säljer -- upplevelsen att vara där och se eller höra hockey/fotboll/konsert eller vad det nu är. De vill ha ensamrätt på den upplevelsen. Det är nog även en orsak till att många utställningar, museer och liknande har totalt fotoförbud.

Jag mejlade för ett bra tag sedan Fjärilshuset här i Stockholm och frågade om man fick fotografera där. De svarade att det var ok, så länge man inte
a) störde eller hindrade andra besökare eller
b) fotograferade kommersiellt
Motivet till a) är ju uppenbart och även b) är ju begriplig -- skall du tjäna pengar på deras fjärilar vill de ha betalt också.

Samma resonemang gäller nog också sportarenor. De vill inte ha in stora klumpiga kameror i publiken av säkerhets- och trivselskäl (sitter man där med en 400/2.8 med motljusskyddet på skymmer man ju sikten för rätt många :)

Att de tillåter små kameror är väl dels för att de inte stör eller är i vägen, dels för att du då sannolikt har extremt svårt att ta några bilder du tjänar pengar på. Dessutom inser de nog det lönlösa i att försöka stoppa sådana (i synnerhet med kameratelefonernas intåg).

På många arenor finns det dessutom mycket begränsat med utrymme även för yrkesfotograferna. Inte ens alla yrkesfotografer får plats vid stora arrangemang som landskamper på Råsunda, och de är därför ganska hårda i sin gallring av vilka de ger fotoackreditering.

Mitt tips till alla som vill prova att fota idrott mer på allvar är att ringa eller skriva till arrangörer och helt uppriktigt förklara att du är intresserad amatör och/eller frilansare och gärna vill få möjlighet att fotografera. De flesta arrangörer brukar i min erfarenhet vara rätt hjälpsamma. Men ha inga stóra förhoppningar om att få fota stora arangemang: där får som sagt inte ens alla de som har det som yrke en ackreditering pga platsbrist.

Men om man bara vill ha bra bilder till sin dagbok eller sitt fotoalbum.. vilket jag faktiskt tycker att jag får bäst bilder med systemkameran mot min 12gångers-zoom-kompakt.. ska man då stoppas pga det?

Jag tycker det låter mest som maktmissbruk, ärligt talat!! Jag kan förstå att yrkesfotograferna börjar bli svettiga då amatörerna kan ta någorlunda bra bilder och slänga ut på bildbyråerna.. men att tex fjärilshuset, som nån nämnde, ska ha betalt om jag fotar en fjäril där inne i kommersiellt syfte.. det är ju befängt!

Och att inte få använda sin kamera man köpt för att få bättre vardagsbilder till sin blog och sitt album.. det är otroligt!!!!

Om man börjar klättra på arenorna för bästa vinklar, stör andra eller skymmer sikten med sina gluggar.. då kan jag förstå problematiken.. men annars...

Nej, jag ska sluta skriva nu för jag eldar bara upp mig själv här framför burken... känner ilskan komma ordentligt!!

Kan ju nog tänkas att det är av säkerhetsskäl också, huliganer och terrorister är uppfinningsrika vad gäller elakheter.

Man kan säkert göra nån ganska illa med ett tungt teleobjektiv. Med lite uppfinningsrikedom skulle man antagligen få ombyggt kamera+objektiv till ett skjutvapen.

ulricahdesign skrev:
Men om man bara vill ha bra bilder till sin dagbok eller sitt fotoalbum.. vilket jag faktiskt tycker att jag får bäst bilder med systemkameran mot min 12gångers-zoom-kompakt.. ska man då stoppas pga det?

Jag tycker det låter mest som maktmissbruk, ärligt talat!!

Varför det? Det är deras arrangemang, det är de som sätter reglerna. Gillar du inte reglerna behöver du inte gå på just deras arrangemang.

Jag kan förstå att yrkesfotograferna börjar bli svettiga då amatörerna kan ta någorlunda bra bilder och slänga ut på bildbyråerna.. men att tex fjärilshuset, som nån nämnde, ska ha betalt om jag fotar en fjäril där inne i kommersiellt syfte.. det är ju befängt!

Varför det? De driver ett fjärilshus och försöker leva på det, klart som sjutton att de inte vill att andra skall åka snålsljuts på deras verksamhet för att tjäna pengar.

Och att inte få använda sin kamera man köpt för att få bättre vardagsbilder till sin blog och sitt album.. det är otroligt!!!!

Det är tråkigt det är det, men jag tycker inte att det är så underligt. Det finns många situationer då det hade varit roligt att ha med sig en bra kamera men då det är mindre lämpligt.

Visst hade det varit kul att sitta med 300:an och ta roliga potrträttbilder på lunchrestaurangen, men det lär du inte få göra heller. Är det också maktmissbruk?

Ett annat exempel: Stora kameror är hårda, tunga och har vassa hörn. Är då fotografen klantig eller det uppstår panik på en fotbollsläktare är det lätt hänt att någon gör illa sig. Och då hålls arrangören ansvarig. Varför utsätta sig för den risken?

Om man börjar klättra på arenorna för bästa vinklar, stör andra eller skymmer sikten med sina gluggar.. då kan jag förstå problematiken.. men annars...

Det är nog bland annat just det de vill hindra.

Nej, jag ska sluta skriva nu för jag eldar bara upp mig själv här framför burken... känner ilskan komma ordentligt!!

Jag kan själv bli besviken över att jag inte får ta med mig kamerautrustning i många sammanhang där det hade varit roligt. Men jag tycker samtidigt det ofta är ganska begripligt varför man inte får det. Arrangörer har ingen lagstadgad skyldighet att ordna med fototillfällen för alla.

De tillåter små kameror men stoppar vid systemkameror eftersom det är en enkel gränsdragning att göra. Visst kan det kännas orättvist, men så blir det alltid så fort man drar en linje eller sätter en begränsning.

Grevture skrev:
.

......De tillåter små kameror men stoppar vid systemkameror eftersom det är en enkel gränsdragning att göra......

Blir litet undrande...ändå.. ;)

Alltså,
en "systemkamera" på Scandinavium,
det är en STOR kamera alltså!? :)

Angående enkla gränsdragningar.. ;) :)

Kan någon länka till någon sida där förbudet står skrivet eller återge den text, eller det beslut som i så fall ska gälla på dessa arenor?

Undrar om jag skulle komma in på Scandinavium med denna fina gamla "sport-Contax"!? :)

Killen plåtar under vinterspelen 1936...

Höll på att glömma gluggen!!!
Sonnar 1:2,8/18 cm !!!!

Glömde fler saker! ;)
Detta är en mätsökarkamera med 18 cm = 180 alltså!
En liten underfundig grej var att mätsökarens lilla ljusa fält, stämde mycket bra med 180-Sonnarens bilfält! :)
Hårda grabbar på den tiden!! :)

Bilagor

• contax.jpg
    contax.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,095
Senast ändrad:
Graal skrev:
Kan någon länka till någon sida där förbudet står skrivet eller återge den text, eller det beslut som i så fall ska gälla på dessa arenor?

Ofta har du nog två regeluppsättningar att ta hänsyn till:

1) Säkerhetsreglerna hos arenorna. Dessa varierar säkert från arena till arena.

2) Regler och begränsningar från artisten eller arrangören i ett visst sammanhang.

Många skivbolag är ju så rabiata att de inte tillåter yrkesfotografer att ta bilder ens under en kort stund av en konsert och vill bara att deras retuscherade bilder skall publiceras. Det har varit en del kontroverser mellan artister/skivbolag och tidningar om den saken där många tidningar vägrar skriva recensioner om de inte får ta egna bilder. Andra artister tillåter i stort sett vem som helst att fotografera. Stilen är olika.

Jag undrar (konspiratoriskt lagd som jag ibland är :) om inte sponsorer och reklamköpare ofta ligger bakom fotoförbud. Kan verka bakvänt, de borde ju bli glada om deras reklam eller loggor syns mer? Visst, men de vill kunna styra var, när, och framför allt hur deras reklam/logotyp syns. De vill inte se en bild av en hockeyspelare som slås blodig av en motspelare som bär deras logotyp. Sånt ger reklammänniskor mardrömmar.

Benganbus skrev:
Undrar om jag skulle komma in på Scandinavium med denna fina gamla "sport-Contax"!? :)

Killen plåtar under vinterspelen 1936...

Höll på att glömma gluggen!!!
Sonnar 1:2,8/18 cm !!!!

Ett tips: Försök inte ta med den i handbagaget på flyget! :)

Underbar pryl!

En lite rolig historia:

Jag har ochså blivit stoppad på ett ställe av en sur vakt av samma anledning som trådskaparen. Efter att ha diskuterat med denna "tegelvägg" i 10 minuter så fick jag nog.

Jag backade 5 meter, satt upp mitt stativ och på med kameran och började plåta.....vakterna !!!

Det tog 3 sekunder innan en av vakterna kom fram och sa det var olagligt och krävdefilmen (lite kul då jag körde digitalt).

"Då tycker jag du skall ringa polisen" (Niklas)

"Jag tycker du skall försvinna härifrån" (Vakt)

"Jag tycker du skall köpa dig en personlighet" (Niklas)

"Passa dig, annars anmäler jag dig för förtal" (Vakt)

" Kan du ens stava till det ordet?" (Niklas)

Nåväl, lite mer mudder följde, till slut så gjorde vi en deal:

Jag fick komma in och plåta, mot att jag suddade bilderna på vakterna.

Vad kan vi då lära oss av denna historian?

Svar: Absolut ingenting, förutom att jag är stor i käften :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar