Annons

Förbjudet att fota från läktare

Produkter
(logga in för att koppla)
Ahhh...helsikes vad jag är nyfiken på en officiell förklaring nu...får ringa runt imorgon igen och jaga ansvarig. Biljetterna till Frölunda var ändå slut ikväll så jag har lite tid på mig innan nästa match!

Ja, vad som är "förbjuden kamera" enligt deras definition är

citat:

-"...en....sån där som har objektiv...som man byter!"

Så om jag bara tar med ett fast 50mm objektiv så borde min 7D rimligen kvala in som kompaktkamera även om den inte är så kompakt till storleken kanske :)

Nja...hursomhelst. Återkommer med besked om hur det ligger till...
 
Evenemang och evenemang

hbengtsson skrev:
Det var en försäljare på ticnet som berättade det när jag frågade var man satt bäst om man ville fota. Tydligen står det även på baksidan av biljetterna...


Det är rätt att alla Ticnetbiljetter har nån standardtext (och bild) som upplyser om att fotografering är förbjuden på evenemangen. Men trots detta kan det vara tillåtet ändå. Under EM i Friidrott i somras släpptes alla stillbildskameror in, endast video var förbjudet. På VM i Gymnastik i Århus förra månaden tilläts också alla att ta bilder oavsett kameratyp och objektiv - bara man inte använde blixt.

Konserter/teater samt hockey/fotboll i högre divisioner är väl däremot exempel på evenemang där systemkameror och i vissa fall allt fotograferande från privatpersoner är bannlyst.
 
Jag är ganska säker på att det har med säkerhet och trivsel att göra.

Var och plåtade på häcken-hammarby nyligen, det regnade som bara den och jag ville av den anledningen inte sitta på plan med resten av grabbarna så jag gick in på läktaren istället.

Publikvärdar och vakter blev ju inte så glada, tydligen finns det regler mot att stå i gången under match. Men efter lite snackande så gick det bra ändå, så jag stod brevid poliserna i gången närmast plan(fortfarande under tak) och plåtade under hela matchen.

/ Viktor
 
Om det har med säkerheten att göra borde de kolla materialen i de små kamerorna också. Gedigna och kompakta små metallklumpar som t.ex min lilla Zeiss Ikonta 35 är mycket tung och kan nog ställa till med värre skador än en stor modern system-plastbit.
 
Inför EM i friidrott kollade jag upp med GotEvent och fick samma svar som du: Systemkameror är inte tillåtna.

Men sedan satt jag på läktaren på Ullevi hela veckan och plåtade. Inga problem alls. Körde brännvidder upp till 300mm, ibland med 1,4x converter. Jag såg många andra som också plåtade med systemkameror. Så länge man inte springer ivägen för de ackediterade fotograferna eller inkräktar på deras utrymmen så är det nog inga problem.
 
Graal skrev:
Om det har med säkerheten att göra borde de kolla materialen i de små kamerorna också. Gedigna och kompakta små metallklumpar som t.ex min lilla Zeiss Ikonta 35 är mycket tung och kan nog ställa till med värre skador än en stor modern system-plastbit.

Dels går de nog mycket efter vad de kan se, tydligt. Och hur hård och massiv en Zeiss Ikonta 35 än är har jag svårt att se den som ett värre problem än en D2X/D2H/Eos1D med en 300/2.8 eller 400/2.8 och ett enbent stativ ... Där talar vi stora klumpiga ekipage med metall rakt igenom och som väger 5-10 kilo :)

Att sedan vakter inte skiljer på sådana paket och en liten nätt 350D med en 70-300 på ... Det är väl enklast för dem med en regel som säger "inga systemkameror" oavsett hur logiskt det är.

Men de kanske helt enkelt skulle väga kameror vid tveksamma fall? Tillåta kameror under .. Tja, ett kilo? Oavsett märke, modell.

Förmodligen har arenor oerhört hårda krav på sig från brandkår och polis att det ska gå fort och smidigt att utrymma vid brand eller bråk. Det är därför de inte vill ha någon i publiken stående i gångar eller trappor, utan eller i synnerhet med kamera.
 
Jag plåtade från Råsundas läktare för några år sedan och blev uppmärksammad av en vakt. Han påpekade att det var Svenska FotbollsFörbundets regler som gäller, de äger arenan.
Jag fick plåta publik men inte matchen. De säljer rättigheterna till matchbilder och kan då inte tillåta andra att plåta gratis där bilden kan säljas. Någonstans drar de gränsen och det är vid "stora kameror". Man kan inte kräva att de skall ta en debatt om pixlar och zoom.

Jag har plåtat på Hovet utan problem men bara i lägre hockeyserier. Jag tror nog att jag hade blivit stoppad i elitserien eller landslagssammanhang med samma hänvisning.

Fast nu har jag yrkesleg. Har dock inte tagit med mig kameran till Råsunda för att se vad de säger.

//
Nina
 
"Jag fick plåta publik men inte matchen"

Sådana förbud kan aldrig skapas (såvitt jag förstått lagen rätt). Är det inget generellt fotoförbud så kan de aldrig förbjuda dig att fotografera någonting på en idrottsarena.
 
Det verkar skilja från arena till arena.

På Malmö Stadion finns skyltar om förbud mot rörliga bilder.

Jag har också visat kameran åtskilliga gånger för vakterna utan problem.

Nu fotar jag från innerplan vilket ju är än trevligare.
 
Senast ändrad:
Jag var också på EM i friidrott i somras. Första dan blev jag stoppad för att jag hade en videokamera i väskan, och fick går runt halva Ullevi för att hitta effektförvaringen. Frågade då en vakt om det var okej med "vanliga" kameror, och han försäkrade att det var det. Han måttade med händerna och förklarade att man fick ha precis hur stora objektiv som helst med sig. Och nästa dag släppte de mycket riktigt igenom min gamla system-Canon med ett hyfsat rejält telezoom på.

Så det var iallafall inte förbjudet då. Orkade inte be om en förklaring till varför just videokameror inte var tillåtna.

På konserter däremot är min erfarenhet att kameror alltid är förbjudna. Gissar att det har nåt med copyright att göra. Fast nuförtiden är det nog i princip omöjligt att hålla dem borta, i och med att var och varannan mobiltelefon har kamera.
 
imajica skrev:

På konserter däremot är min erfarenhet att kameror alltid är förbjudna. Gissar att det har nåt med copyright att göra. Fast nuförtiden är det nog i princip omöjligt att hålla dem borta, i och med att var och varannan mobiltelefon har kamera.

På Ullevi är det ok att använda kompaktkamera när det är konsert.
 
Jag hade kameran med på P-floyd på slagthuset i Malmö. Iof hade jag mailat och frågat säkerhetsansvarig och hade med en utskrift av det men det var ingen som reagerade när jag ick in med en Nikon på axeln.
 
Av diskussionen har jag förstått att systemkameror("sånna däringade" man kan byta objektiv på ;-) ) ibland är förbjudna på evenemang

Lösning:

Köp er en Samsung 815 och fota loss, protesterar vakten sen kan ni ju be vakten att ta loss objektivet OM han kan, glöm bara inte att de kan vara starka - så påpeka också att om han förstör kameran så kommer kvällen inte att löna sig (för honom)

Brain vs. brawn :)

MVH

Ola G
 
Oftast är det videoförbud men inte stillbildsförbud. Jag har skaffat mig ett alternativt frilansleg elelr rättare sagt ett leg som ser ut som ett pressleg men är inte det :) Har trötnat på allt tjat och tjafs så fort man kommer med kameran. KB i Malmö är skitbra där är det artisterna som säger sitt och oftast så får man plåta. Men de jävlades med mig under Malmö festivalen pga av mitt stativ som de sa kunde användas som vapen :) Jag hittade typ 100 andra grejor inne på konsertområdet som hade kunnat användas mycket bättre som vapen än mitt stativ.
 
hbengtsson skrev:

Vidare så undrar jag om detta förbud är rikstäckande...hur är det exempelvis i Globen?

M v h
Henrik

När jag skulle till Globen för att kolla Brynäs-DIF så ringde jag och frågade. De sa att det var okej att plåta ES-hockey men att det var förbjudet på konserter..
Så jag satt med min D70 + 70-210mm f/2,8 och plåtade Kristan, Bäckis o de andra.. =D
 
Jag kikade lite snabbt på länken, och det verkade intressant. Men jag tydde det som att man var tvungen att vara medlem i SIF för att få det, stämmer det? Jag är medlem i annat fackförbund just nu och vet inte om jag kan byta.
 
Re: Re: Förbjudet att fota från läktare

potion skrev:
När jag skulle till Globen för att kolla Brynäs-DIF så ringde jag och frågade. De sa att det var okej att plåta ES-hockey men att det var förbjudet på konserter..
Så jag satt med min D70 + 70-210mm f/2,8 och plåtade Kristan, Bäckis o de andra.. =D

Måste få skryta lite ;P Min syster gick med Bäckis från 6års till sexan ;P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.