Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättra skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit en bild på klibbticka nu ikväll. Ljuset var ganska svagt och jag hade inte tagit med mig något stativ. Tyvärr blev den "bästa" bilden oskarp. Hur kan jag förbättra skärpan? Det kanske är enklare att ta en ny, men det kan ju va bra att lärasig redigera lite också.
 
Ett sätt är att lura ögat att det är skarpt genom att göra övriga delar i bilden mer oskarpa.
 
RolandM skrev:
Ett sätt är att lura ögat att det är skarpt genom att göra övriga delar i bilden mer oskarpa.

Hmm,hur menar du då.

Om huvudmotivet är oskarpt pga skakning lär väl den övriga bilden vara det?

Jag kanske tänker fel.
 
Vet inte hur hemma du är på PS men det enklaste är ju att använda oskarpmask (usm). Hjälper kanske inte om rörelseoskärpan är grov men höjer skärpeintrycket lite i alla fall.
 
Beroende på hur illa det är så kan man ju använda oskarpmask, eller annan uppskärpningsmetod, men det funkar oftast bara hjälpligt och inget att använda annat om bilden ska göras rätt liten.
Att öka kontrasten får ju åxå bilden att se skarpare ut.

GertLind skrev:
Hmm,hur menar du då.

Om huvudmotivet är oskarpt pga skakning lär väl den övriga bilden vara det?

Jag kanske tänker fel.

Men om man gör övriga bilden ÄNNU oskarpare...
 
dumbo skrev:
Beroende på hur illa det är så kan man ju använda oskarpmask, eller annan uppskärpningsmetod, men det funkar oftast bara hjälpligt och inget att använda annat om bilden ska göras rätt liten.
Att öka kontrasten får ju åxå bilden att se skarpare ut.



Men om man gör övriga bilden ÄNNU oskarpare...

Såklart :)
 
Nu har jag mixtrat lite med bilden. Någon jätteskilnad blev det inte, men något bättre. Jag använde mig av USM, ökade kontrasten, sänkte ljuset lite och gjorde bakrunden ytterligare lite oskarp.

Jag tror att det inte bara är rörelseoskärpa i bilden, utan att focus ligger för nära. Jag får knalla iväg och ta en ny i morgon om inte annat. Är det inte fuktig luft får jag väll ta med mig lite vatten eller nåt. Klibbtickorna brukar se så grå och trista ut om de är torra.

Ingen idé att lägga upp några visningsbilder här kanske, de blir ju så små att det blir svårt att se skilnaden..
 
Jag testade deras Demo men alla resultat jag fick blev riktigt sunkiga. Ville få fram lite text i en bild som var aningen ur fokus. Focus fixer ville inte ge ett vettigt resultat som inte såg ut som en fraktal havegrynsgröt typ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.