Annons

Förbättra sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

cosima

Medlem
(Om jag har postat i fel forumdel, ber jag om ursäkt, är ganska ny på det här!)

Hej,
jag har nu testat, använt, känt på och funderat kring olika kameror när jag stått inför att byta upp mig från min Nikon D60. Jag har köpt en Canon EOS 50D, men det är egentligen inte det den här tråden skall handla om.

Vad jag har märkt är att sökaren i de allra flesta kamerorna i den prisklass där jag har råd att handla (~10 000 kr) har ganska så urusla sökare. Jag är mycket nöjd med min nya kamera, MEN sökaren är hopplöst liten, trots att den är BÄTTRE än D60:s.

Jag kollade även på Nikon D300s - och här tycker jag ändå att jag har en bra kamera i min hand - men sökaren var inte mycket bättre för det, den var i stort sett likvärdig min Canons trots att det skiljer ett par tusenlappar mellan de olika modellerna.
När jag istället gjorde "misstaget" att kika på D700 förundrades jag över hur stor och klar sökaren var. Jag har även en gammal analog Chinon här hemma vilken också har en stor och fin sökare.

Har sökarens storlek att göra med att min 50D inte är i fullformat? Eller är det ett "trick" från företagens sida för att få konsumenterna att handla de dyrare kamerorna?

Eftersom jag inte har möjlighet att byta upp mig och eftersom jag faktiskt i det stora hela är mycket nöjd med 50D:n undrar jag - kan man förbättra den befintliga sökaren? Kan jag köpa någon sorts reservdel som gör att bilden förstoras?

Jag har försökt googla ämnet och hittar inget vettigt.

Mvh
Hannah
 
Det finns "sökarförstorare". Jag har Pentax O-ME53 på min K200D och är jättenöjd med det. Lite vinjettering i hörnen om jag har glasögonen på mig, men det är helt klart värt det. Stort och fint som en gammal analog! Finns säkert någon Canon-original, annars finns det garanterat tredjepartsvarianter som funkar.
 
Jag kollade även på Nikon D300s - och här tycker jag ändå att jag har en bra kamera i min hand - men sökaren var inte mycket bättre för det, den var i stort sett likvärdig min Canons trots att det skiljer ett par tusenlappar mellan de olika modellerna.
När jag istället gjorde "misstaget" att kika på D700 förundrades jag över hur stor och klar sökaren var. Jag har även en gammal analog Chinon här hemma vilken också har en stor och fin sökare.

Har sökarens storlek att göra med att min 50D inte är i fullformat? Eller är det ett "trick" från företagens sida för att få konsumenterna att handla de dyrare kamerorna?
Ja, sökarens storlek beror på sensorns storlek. När du ser i sökaren ser du på mattskivan via sökarokularet och prismat. Mattskivan är lika stor eller nästan lika stor som sensorn. Så, ju mindre sensor, ju mindre mattskiva, ju mindre sökarbild.


Eftersom jag inte har möjlighet att byta upp mig och eftersom jag faktiskt i det stora hela är mycket nöjd med 50D:n undrar jag - kan man förbättra den befintliga sökaren? Kan jag köpa någon sorts reservdel som gör att bilden förstoras?
Som Pontus skrev finns det sökarluppar som förstorar sökarbilden. Nackdelen är att det finns risk att du inte kan se hela bilden, och framför allt informationen runt omkring, utan att behöva flytta runt ögat. Speciellt problematiskt om man använder glasögon.

Personligen tycker jag, som har fotat analogt med halvformat (18x24), småbild (24x36) och mellanformat (56x56), att sökarstorlekens betydelse är överdriven, men det är ju ingen nackdel med större sökare,

Olle
 
Jag har Pentax K-7 som kostar under 10k.Den har en grymt fin sökare som dessutom visar100%.
D700 är ju FF,då blir ju sökaren automatiskt större.
Men i närheten av de gamla analoga är de inte!
 
Som Pontus skrev finns det sökarluppar som förstorar sökarbilden. Nackdelen är att det finns risk att du inte kan se hela bilden, och framför allt informationen runt omkring, utan att behöva flytta runt ögat. Speciellt problematiskt om man använder glasögon.

Personligen tycker jag, som har fotat analogt med halvformat (18x24), småbild (24x36) och mellanformat (56x56), att sökarstorlekens betydelse är överdriven, men det är ju ingen nackdel med större sökare,

Olle

Tack för svar!
Jag kan inte hitta originaldelar till Canon, men det finns någon som heter KPS som dock leder mig till en ny fråga - vad skiljer denna:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7692076

från denna:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5878495
?

Det är svårt att avgöra på grund av Scandinavian Photos avsaknad av produktbeskrivning, och jag hittar inte den övre produkten på annat håll.
 
D700 är ju FF,då blir ju sökaren automatiskt större.
Men i närheten av de gamla analoga är de inte!
Det beror på vilka analoga kameror man jämför med. Jag roade mig med att kolla sökarförstoringen på ett antal analoga kameror. Rena proffskameror, som Nikon F-F6, Canon 1, 1N, EOS1-serien och Pentax Lx hade alla en sökarförstoring mellan 0,7x och 0,8x. Ungefär som dagens digitala kameror med 24x36 mm stor sensor alltså.
När jag sen tittade på modeller "snäppet under" proffsmodellerna fick jag helt andra siffror. Olympus 0,92x, vissa Pentaxmodeller hela 0,97x, min egen gamla Minolta XD-7 0,86x. Även Canon och Nikon hade kameror med betydligt mer sökarförstoring än proffsmodellerna.

Jag antar att det är viktigt för många proffsfotografer att snabbt kunna se hela sökaribilden och informationen runt omkring utan att behöva flytta runt ögat, helst även när man använder glasögon. Vi amatörer "faller" nog lättare för stora sökare, även om det sker på bekostnad av snabbhet ibland.

Olle
 
Vi amatörer "faller" nog lättare för stora sökare, även om det sker på bekostnad av snabbhet ibland.
Det är säkert så, men det är ju också så att sökaren gör stor skillnad när man vill fokusera manuellt (vilket jag vill). När man knappt kan se var skärpan ligger lägger man ofta skärpan fel och man blir bara besviken över resultatet, slår på AF och ens utveckling hämmas(och man tappar motivation). Så ser jag det.
Sedan är det väl möjligt - antar jag - att när man kan mer om komposition gör sökarbildens storlek mindre roll eftersom det sitter i ryggmärgen.
 
Det beror på vilka analoga kameror man jämför med. Jag roade mig med att kolla sökarförstoringen på ett antal analoga kameror. Rena proffskameror, som Nikon F-F6, Canon 1, 1N, EOS1-serien och Pentax Lx hade alla en sökarförstoring mellan 0,7x och 0,8x. Ungefär som dagens digitala kameror med 24x36 mm stor sensor alltså.
När jag sen tittade på modeller "snäppet under" proffsmodellerna fick jag helt andra siffror. Olympus 0,92x, vissa Pentaxmodeller hela 0,97x, min egen gamla Minolta XD-7 0,86x. Även Canon och Nikon hade kameror med betydligt mer sökarförstoring än proffsmodellerna.

Det är faktiskt kul och intressant att du skriver just det här! Jag kollade på en Canon av proffsmodell som var begagnad (en Mark-modell, vet inte vilken. Den kostade under 10 000 begagnad i alla fall för huset, var ganska gammal med moderna mått mätt), och sökaren i den var inte ens i närheten av Nikon D700:s storlek och "snygghet". I min gamla Chinon har jag som sagt en jättefin sökare som känns betydligt mer användarvänlig än den moderna Canon-proffskameran!
 
Det är säkert så, men det är ju också så att sökaren gör stor skillnad när man vill fokusera manuellt (vilket jag vill). När man knappt kan se var skärpan ligger lägger man ofta skärpan fel och man blir bara besviken över resultatet, slår på AF och ens utveckling hämmas(och man tappar motivation). Så ser jag det.
Sedan är det väl möjligt - antar jag - att när man kan mer om komposition gör sökarbildens storlek mindre roll eftersom det sitter i ryggmärgen.
Hur lätt det är att se när skärpan är rär rätt beror inte bara på sökarbildens storlek utan än mer på hur mattskivan är beskaffad. När systemkamerorna fick autofokus under andra hälften av åttiotalet ansåg tillverkarna att en ljus sökare var viktigare än att den var bra att fokusera manuellt med. Detta gällde framför allt billigare modeller.. Autofokuskameror brukar även sakna fokuseringshjälpmedel som splitbild och mikroprismor, vilket säkert din Chinon har. En mattskiva avsedd för manuell fokus är viktigare än en stor sökare tycker jag när man vill fokusera manuellt.

Olle
 
En mattskiva avsedd för manuell fokus är viktigare än en stor sökare tycker jag när man vill fokusera manuellt.
Nu har ju min kamera varken eller. Det är främst när jag fotar med mitt 24mm som jag upplever att jag inte kan se detaljer och var jag lägger fokus när jag har den på manuellt fokusläge, eftersom det finns plats för mer detaljer i bilden när jag använder det objektivet än ex. 50mm.
 
Har sökarens storlek att göra med att min 50D inte är i fullformat?
Ja, och nej. Det skulle gå finfint att göra en stor sökare till en kamera med 50D:ns sensorstorlek, men det blir lite bökigare och dyrare. Vad jag minns har 50D ändå rätt skaplig sökare.

Eftersom jag inte har möjlighet att byta upp mig och eftersom jag faktiskt i det stora hela är mycket nöjd med 50D:n undrar jag - kan man förbättra den befintliga sökaren? Kan jag köpa någon sorts reservdel som gör att bilden förstoras?
Japp, som nämnts kan man köpa en sökarlupp. Men, och detta är ett stort men, det försämrar i regel den optiska kvaliteten på sökarbilden. KPS-luppen ger alldeles för mycket förstoring för att det ska bli bra. Jag hade en till min Nikon D200 ett tag. Sökaren blev då minst lika stor som D700:ans, men man var tvungen att hålla ögat mycket nära okularet, och därtill även helt centrerat. För manuell fokus funkade det inget vidare när man skulle fokusera på annat än saker i mitten av sökarbilden, eftersom luppen gav en jävulsk kromatisk aberration utåt hörnen. Alltså en separation av rött, grönt och blått så att det blev svårt att se var skärpan låg.

Det finns en uppsjö av sökarluppar, men i samtliga fall blir sökarbilden sämre. Jag använder nu en Nikon DK-17M till min D700, eftersom jag tycker att även D700-sökaren är onödigt liten. Den ger en måttlig förstoring på ungefär 1,2x, vilket funkar bra. Den är också optiskt riktigt bra, så försämringen är inget att bråka om. Den passar inte rakt av på din Canonkamera, men du kan lätt modifiera okularet så att det går att limma dit luppen. Man köper helt sonika bara själva ögonmusslebiten till originalsökaren och borrar ett cirkulärt hål i den istället för den fyrkantiga öppningen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Luppen finns att köpa för halva priset om man kollar på Ebay. Jag köpte från nån Hong Kong-baserad internetbutik. Det står inte att okularet passar till 50D, men det torde funka eftersom det är samma som till 40D vad jag vet.
 
KPS-luppen ger alldeles för mycket förstoring för att det ska bli bra. Jag hade en till min Nikon D200 ett tag.

Den passar inte rakt av på din Canonkamera, men du kan lätt modifiera okularet så att det går att limma dit luppen. Man köper helt sonika bara själva ögonmusslebiten till originalsökaren och borrar ett cirkulärt hål i den istället för den fyrkantiga öppningen.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Luppen finns att köpa för halva priset om man kollar på Ebay. Jag köpte från nån Hong Kong-baserad internetbutik. Det står inte att okularet passar till 50D, men det torde funka eftersom det är samma som till 40D vad jag vet.

Du har inte kvar din KPS och vill sälja den? ;)

Jag förstår inte riktigt vad det är för produkt du länkade till, är det ett objektiv? Är det samma produkt som du menar att jag kan hitta på Ebay?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.