Annons

för vems skull?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag tror du för över dina egna problem på andra...bara för att du har svårt betyder det inte alls att andra har det likadant.

fast det behöver ju åandrasidan inte vara ett problem att man liksom kan underkasta sig och i viss mån styras. om jag tex får ett uppdrag där kunden berättar rätt så detaljerat hur han/hon vill ha bilden så så vore det väl kanske inte så lämpligt att göra bilden helt annorlunda. eller hade man personlig integeritet då eller hur var det jag skrev..

ariadne skrev:
om jag tex får ett uppdrag där kunden berättar rätt så detaljerat hur han/hon vill ha bilden så så vore det väl kanske inte så lämpligt att göra bilden helt annorlunda.

Under de omständigheterna så får kunden leta upp en annan fotograf..jag jobbar inte så.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: för vems skull?

sagan skrev:
Okej..det tycker inte jag.

Det tycker jag inte, jag är inte beroende av uppdrag, jag lever inte på fotograferingen.
Jag gör de uppdrag jag finner intressanta (motiv som jag gärna plåtar iaf) och gör dem på mitt sätt.

jo, det är sant, du väljer själv uppdrag, men man kan ju säga att när du väljer uppdrag så väljer du ju att uppdraget inte ska komma från dig själv. fast vem uppdraget kommer ifrån kanske är mindre viktigt. om det kommer från en själv eller nån annan. det är ju bara själva ramen. beror väl på hur snäv den är..

sagan skrev:
Problem med att fotografera på ditt sätt utan att tänka på vad kunden vill ha...var det inte det vi diskuterade?

Om jag fotar jag åt en kund fotar jag åt kunden enligt kundens önskemål efter bästa förmåga om jag tror jag klarar av det. Det är kul! När jag vill fota helt på mitt sätt så fotar jag helst vid andra tillfällen. Förklara gärna närmare vilka problem jag har. Jag förstår inte.

arleklint skrev:
Om jag fotar jag åt en kund fotar jag åt kunden enligt kundens önskemål efter bästa förmåga om jag tror jag klarar av det. Det är kul!
Det är ditt sätt..helt okej..jag jobbar inte så.

Jag finner inget intresse i att plåta som andra vill att jag ska plåta..jag plåtar för min egen skull.

arleklint skrev:

Förklara gärna närmare vilka problem jag har. Jag förstår inte.

Det har jag redan tydligt förklarat..det finns inget mer att säga om det.

Dove skrev:
Hej Anna!

Nu vet jag inte hur jag uppfattas av andra, men personligen tycker jag att jag fotar först och främst för min egen skull. Om andra tycker om bilderna blir man ju självklart glad. Självklart lyssnar jag ju på kritik och tips om hur man skulle kunna bättra sig, men inte för att flirta, utan för att se om det funkar.

fast det är väl det som är att flirta? att man kollar om man får svar, inte att man VET att man får svar. eller VET att man får en flirt tillbaka.-)

Dove skrev:
Jag vet inte ens hur man flirtar med publiken, jag vet inte vad publiken vill ha så att säga. Det skulle kännas ganska meningslöst att fota för att göra alla andra nöjda. Jag gillar fotosidan för här är folk ärliga, man får veta vad som inte funkar och vad som skulle kunna gjorts bättre och hur.

visst skulle det kännas meningslöst om man kom på sig själv med att fota bara för att behaga andra. men hur mkt negativ kritik skulle man klara av, hur länge skulle man orka fortsätta om man inte fick några flirtar tillbaka?

ariadne skrev:
okej. varför gör du inte det?
och skulle inte ekunna tänka dig heller misstänker jag?

Varför? finner inget som helst intresse av att fotografera enligt instruktioner...det är som att måla en tavla där färgfälten redan är uppritade..

Kan tänka mig...då ska det vara förbaskat bra betalt i så fall ;)

arleklint skrev:
Slarva inte med citaten Kim! Utelämna inte sådant som hör till sammanhanget!

Om du är missnöjd med citaten så förklara vad som inte är bra...att bara skriva sådär leder ingenstans.

Jag citerade det jag fann relevant..fattades det något som du anser vara relevant så är det ju bara att skriva vad det är.

Det uppmanas annars att vi bara ska citera det som är relevant för svaret..för att inläggen inte ska bli så långa..men okej..jag ska tänka på det.

Något slarv tycker jag dock inte det är frågan om..tvärtom så är jag noga med att välja ut det som jag ser som relevant för svaret.

sagan skrev:
Varför? finner inget som helst intresse av att fotografera enligt instruktioner...det är som att måla en tavla där färgfälten redan är uppritade..

tja, den helt vita duken kan vara rätt ångestfylld att sitta framför så ibland kan det vara skönt med färdiga fält.-)

sagan skrev:
Kan tänka mig...då ska det vara förbaskat bra betalt i så fall ;)

så länge man betalar mkt för din själ går det bra ?:)

ariadne skrev:
tja, den helt vita duken kan vara rätt ångestfylld att sitta framför så ibland kan det vara skönt med färdiga fält.-)

Nä fy 17..en tom sida tycker jag är det mest inspirerande som finns :) och den får inte vara tom särskilt länge när jag väl tagit fram pappret/duken ;-)

ariadne skrev:

så länge man betalar mkt för din själ går det bra ?:)

Tja..all lönearbete är väl en liten stöld av själen..men vad 17..man måste ju att till levebrödet oxå :)

Jag tror inte att man har någon själ och har man det inte så kan man inte sälja det....

Spelar väl ingen roll om man tar lite bilder för någon annans skull bara de blir glada....

PeterLj skrev:
Spelar väl ingen roll om man tar lite bilder för någon annans skull bara de blir glada....

Jo, det tycker jag iaf, integritet kallas det...du får tycka att jag tar fotografering på för stort allvar, helt okej.

Jag känner ibland att jag inte fotograferar enbart för min egen skull. Bilderna är helt enkelt inte tillräckligt personliga ännu för att jag ska kunna säga att de har skapats "från mitt inre" eller "med hjärtat".

Jag har egentligen paus från fotosidan just nu (men kan naturligtvis inte hålla mig borta..:=)) för att "gå in i mig själv" och fundera över vad det är jag vill ha ut av fotograferingen..vad är det jag vill uttrycka och hur uttrycker jag det bäst på mitt sätt. Det tror jag är viktiga saker att fundera över för att bilderna ska kännas engagerande och äkta..inte bara för andra utan också för mig själv som fotograf.

Vad jag kan säga är alltså att jag inte medvetet väljer att fotografera på ett visst sätt för att behaga en publik, men omedvetet faller man ändå in i en form av ett "allmänacceptabelt" bildspråk. Och sedan kommer man inte ifrån att fotografering handlar om att kommunicera...och det är ju något man vanligtvis inte gör med sig själv.

Men när nästan samtliga bilder man tar förblir osynliga för andra, så kan man ju dock bara konstatera att man håller på med fotografering för sin egen skull i första hand. Annars skulle man förmodligen lägga av med sin hobby.. :=).

Jag tror man kan se det så att vi alla i någon mån flirtar lite med "publiken" genom att vi lägger ut bilder för att få feedback här på fotosidan.

Om vi inte på något sätt brydde oss om omgivningen, utan helt och hållet ville forma våra bilder utifrån vår egen "konstnärssjäl" skulle vi kanske bara bli störda i vårt arbete om "publiken" la sig i genom att kommentera våra bilder... Vad tror ni?

sagan skrev:
Nä fy 17..en tom sida tycker jag är det mest inspirerande som finns :) och den får inte vara tom särskilt länge när jag väl tagit fram pappret/duken ;-)

för mig får den vara tom alldeles för länge. det är hemskt med vita papper. man blir helt rädd för dem. huga.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto