Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

för vems skull?

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
de bilder ni gör, hur mkt är flirt med publiken och hur mkt är för er egen skull? nu beror väl detta på vad det är för bilder, är man tex anställd hos någon så kan man väl liksom inte köra sitt eget race helt och hållet, det är väl också så att oftast är det en kombination, det ena utesluter inte det andra osv ,men vad jag funderar lite på ; kan man vara en bra fotograf
( vad nu det är) utan att man flirtar alls med publiken? om man liksom gav blanka fan i publiken ( om vi iallafall utgår från att man kan det) kan man ta sig fram då?

hur upplever ni fotografer som inte verkar flirta så mkt? är de arroganta, dåliga marknadsförare, eller har de bara stor personlig integritet?

Jag plåtar helt för min egen skull..men vaddå..jag är väl oxå publik till mina egna bilder.

När jag plåtar åt andra så väljer de ju mig som fotograf för att de gillar mina bilder, mitt sätt att fotografera...då finns det heller ingen anledning att fråga hur de vill att bilderna ska vara, de har ju redan gjort sitt val genom att välja mig som fotograf.

Jag tar bilderna på mitt sätt..som jag vill ha dem, det är kunderna medvetna om när de ber mig fotografera..vad det nu än är jag ska plåta.

Sen tar jag oftast många bilder när jag får ett uppdrag..kunderna gillar att ha mycket att välja ifrån..och det är ofta de väljer helt andra bilder än de jag skulle valt..men det är ju helt upp till dem.

Senast ändrad:
Publiken? Flirta??
Jag har i princip ingen publik utom här på fotosidan - ja, och någon gång ibland tar jag med någon bild till fotoklubben......men det var längesedan nu. Övervägande delen av bilderna jag visat här är tagna innan "Fotosidan" var uppfunnen, många innan internet fanns.
Så det var inget flirtande här inte.
Och när jag fotograferar idag så kör jag på som tidigare. Det är för mitt eget höga nöje utan sidoblickar åt något håll.
"Den som försöker vara alla till lags gillas inte av någon".
Us

ariadne skrev:
... kan man vara en bra fotograf
( vad nu det är) utan att man flirtar alls med publiken? om man liksom gav blanka fan i publiken ( om vi iallafall utgår från att man kan det) kan man ta sig fram då?

...

Det sätt som finns för att "ta sig fram" är nog att fota på sitt eget sätt och göra de bilder man själv vill. Har man sedan tur så finns det en tillräckligt stor del av publiken som gillar detta. Då kan man "ta sig fram".

Att "firta" och fota det som man tror publiken vill se tror jag inte kommer ge lika bra bilder som om man fotar utifrån sig själv.

Re: Re: för vems skull?

arleklint skrev:
Att "firta" och fota det som man tror publiken vill se tror jag inte kommer ge lika bra bilder som om man fotar utifrån sig själv.

Absolut inte..då säljer du din själ..fotografering är konst..fotograferar du för att behaga massan så blir det hötorgskonst av det...lättsåld smörja.

Kolla bara på Jenny Nyström..hon gjorde fantastiska målningar...tills hon kom på att hon kunde leva gott på söta julkort..trist historia.

Det var inte riktigt så jag menade. "Sälja sin själ" lät ju lite väl kraftigt uttryckt i mina öron, men bilderna blir nog trots allt bäst om man fotar utifrån sig själv. Jag menade bara så.

arleklint skrev:
Det var inte riktigt så jag menade.

Nä, men det var så jag menade...jag tycker man säljer sin själ (konstnärssjäl) om man inte fotograferar utifån sig själv, så som man själv vill ha sina bilder.

sagan skrev:
Jag plåtar helt för min egen skull..men vaddå..jag är väl oxå publik till mina egna bilder.

När jag plåtar åt andra så väljer de ju mig som fotograf för att de gillar mina bilder, mitt sätt att fotografera...då finns det heller ingen anledning att fråga hur de vill att bilderna ska vara, de har ju redan gjort sitt val genom att välja mig som fotograf.

nä, du behöver ju inte fråga, men du kanske ändå har i bakhuvudet en tanke om vad de vill ha. eller vad publiken på tex fotosidan vill ha. inget fel i det alltså om det är så. men du låter rätt tvärsäker så det är nog inte så.-)

Jag tar bilderna på mitt sätt..som jag vill ha dem, det är kunderna medvetna om när de ber mig fotografera..vad det nu än är jag ska plåta.

sagan skrev:
Sen tar jag oftast många bilder när jag får ett uppdrag..kunderna gillar att ha mycket att välja ifrån..och det är ofta de väljer helt andra bilder än de jag skulle valt..men det är ju helt upp till dem.

men eftersom de ska välja så måste du väl tänka en del på vad de vill ha? men visst, de har ju redan valt dig en gång, pga att de gillar dina bilder. ja,ja..jag tycker inte att det är så enkelt. jag tycker att när man fått mer kontakt med en publik så blir man också mera medveten om vad "andra vill ha".

Sonnaren skrev:
Publiken? Flirta??
Jag har i princip ingen publik utom här på fotosidan - ja, och någon gång ibland tar jag med någon bild till fotoklubben......men det var längesedan nu. Övervägande delen av bilderna jag visat här är tagna innan "Fotosidan" var uppfunnen, många innan internet fanns.
Så det var inget flirtande här inte.
Och när jag fotograferar idag så kör jag på som tidigare. Det är för mitt eget höga nöje utan sidoblickar åt något håll.
"Den som försöker vara alla till lags gillas inte av någon".
Us

okej, gott!:)

tänker du ALDRIG på vad en publik (antingen verklig eller hypotetisk) vill ha? har du liksom ingen publik i åtanke när du gör bilder? kanske inte medvetet dock.

ariadne skrev:
men eftersom de ska välja så måste du väl tänka en del på vad de vill ha?

Inte annat än motivet (så klart) får jag i uppdrag att plåta en häst så plåtar jag hästen i så många olika situtaioner som möjligt, på mitt sätt...sen får de välja de bilderna de vill ha.

Jag plåtar bilderna som jag vill ha dem..jag litar på att kunderna blir nöjda med det...det har fungerat fint hittills :)

Re: Re: Re: för vems skull?

sagan skrev:
Absolut inte..då säljer du din själ..fotografering är konst..fotograferar du för att behaga massan så blir det hötorgskonst av det...lättsåld smörja.

fast..njae, jag tycker nog inte all foto är konst. när jag tänker på tex viss reklam så vet jag inte om jag tänker så mkt på själ. eller produktfotografering. där kan man nog inte sticka ut hakan alltför mkt, om man tex jämför med konstfoto där man i princip kan göra vad som helst. andra genrer har ju lite mer ramar. och är beroende på ett annat sätt. en reklamkampanj som inte funkar är inte bra. då skiter man nog i om fotografen får sälja den djupaste delen av sin själ och göra reklam som funkar istället.-)

Re: Re: Re: Re: för vems skull?

ariadne skrev:
fast..njae, jag tycker nog inte all foto är konst. när jag tänker på tex viss reklam så vet jag inte om jag tänker så mkt på själ. eller produktfotografering.

Om du inte ser en själ i fotografiet kan det bero på att fotografen inte lagt ned sin själ i fotograferandet.

ariadne skrev:

där kan man nog inte sticka ut hakan alltför mkt, om man tex jämför med konstfoto där man i princip kan göra vad som helst. andra genrer har ju lite mer ramar.
Ramar finner du inom alla konstformer.

ariadne skrev:

och är beroende på ett annat sätt. en reklamkampanj som inte funkar är inte bra. då skiter man nog i om fotografen får sälja den djupaste delen av sin själ och göra reklam som funkar istället.-)

En riktigt bra reklambild tror jag fotografen lagt ned sin själ i att skapa..men visst..reklam i sig handlar ju om att sälja...men nog tycker jag det finns gott om riktigt konstnärliga och bra reklambilder...som dessutom säljer produkten.

sagan skrev:
Inte annat än motivet (så klart) får jag i uppdrag att plåta en häst så plåtar jag hästen i så många olika situtaioner som möjligt, på mitt sätt...sen får de välja de bilderna de vill ha.

Jag plåtar bilderna som jag vill ha dem..jag litar på att kunderna blir nöjda med det...det har fungerat fint hittills :)

och du plåtar på utan tanke på vad en eventuell publik vill ha?

ja, du har redan svarat nej men jag frågar ändå. känner mig helt ensam ju.-)

Svaret var ju att jag litar på att kunderna vill ha mina bilder så som jag gör dem...så det behövs lixom inte tänkas på vad kunden vill ha...gick mina bilder inte att sälja efter jag gjort ett uppdrag så kanske jag skulle bli tvungen att tänka om..eller låta bli att ta uppdrag.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: för vems skull?

sagan skrev:
Om du inte ser en själ i fotografiet kan det bero på att fotografen inte lagt ned sin själ i fotograferandet.

Ramar finner du inom alla konstformer.

En riktigt bra reklambild tror jag fotografen lagt ned sin själ i att skapa..men visst..reklam i sig handlar ju om att sälja...men nog tycker jag det finns gott om riktigt konstnärliga och bra reklambilder...som dessutom säljer produkten.

jag tyckte bara det var lite överdramtiskt att säga att man säljer sin själ. du säljer ju på sätt och vis en del av din själ när du överlåter någon annan att sätta ramarna. tex om du får ett uppdrag. sen har du ju en frihet inom den ramen förstås, men ändå, det är inte helt och hållet du själv som styr, du överlåter det åt någon annan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: för vems skull?

ariadne skrev:
jag tyckte bara det var lite överdramtiskt att säga att man säljer sin själ.
Okej..det tycker inte jag.

ariadne skrev:

du säljer ju på sätt och vis en del av din själ när du överlåter någon annan att sätta ramarna. tex om du får ett uppdrag. sen har du ju en frihet inom den ramen förstås, men ändå, det är inte helt och hållet du själv som styr, du överlåter det åt någon annan

Det tycker jag inte, jag är inte beroende av uppdrag, jag lever inte på fotograferingen.
Jag gör de uppdrag jag finner intressanta (motiv som jag gärna plåtar iaf) och gör dem på mitt sätt.

Hej Anna!

Nu vet jag inte hur jag uppfattas av andra, men personligen tycker jag att jag fotar först och främst för min egen skull. Om andra tycker om bilderna blir man ju självklart glad. Självklart lyssnar jag ju på kritik och tips om hur man skulle kunna bättra sig, men inte för att flirta, utan för att se om det funkar.

Jag vet inte ens hur man flirtar med publiken, jag vet inte vad publiken vill ha så att säga. Det skulle kännas ganska meningslöst att fota för att göra alla andra nöjda. Jag gillar fotosidan för här är folk ärliga, man får veta vad som inte funkar och vad som skulle kunna gjorts bättre och hur.

På t.ex UseFilm känns det för det mästa ganska meningslöst att lägga upp bilder. Där får man nästan aldrig kritik, mest bara hyllningar. Attityden där är verkligen flirta med publiken. Folk ger, enligt mig, alla andra top ratings och bra kommentarer för att de vill att man ska gå in till dem och göra det samma. Känns tråkigt tycker jag. Jag vill inte vaggas in i en falsk tro om att vara himla duktig och bra när jag inte är det.

Jag fotar för mig själv, men tack vare alla på FS har jag utvecklats otroligt mycket, det tackar jag alla för!

Vet inte om det var svar på din fråga?

I en situation där man fotograferar på beställning, t.ex en häst, eller bröllopsbilder, eller vad som helst tror jag det är oerhört svårt att inte fundera på hur kunden förväntar sig bilderna. Jag tror det är så svårt att den fotografen bara finns i teorin.

Jag kan nog till och med tycka att vore lämpligt att tänka på vad kunden förväntar sig när man fotar åt en kund ;)

arleklint skrev:
Jag tror det är så svårt att den fotografen bara finns i teorin.

Jag tror du för över dina egna problem på andra...bara för att du har svårt betyder det inte alls att andra har det likadant.

arleklint skrev:
Jag kan nog till och med tycka att vore lämpligt att tänka på vad kunden förväntar sig när man fotar åt en kund ;)

Väljer någon mig som fotograf så vet jag vad personen ifråga förväntar sig..att jag tar bilder på mitt sätt..precis som jag brukar göra.

sagan skrev:
Jag tror du för över dina egna problem på andra...bara för att du har svårt betyder det inte alls att andra har det likadant.

Hoppsan hoppsan! Jag tror inte du förstod mig. Jag skrev ju att jag tyckte det var lämpligt att tänka på vad kunden ville ha om man väljer att fota på uppdrag. Vad har jag då problem med?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto