Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
För mycket vitbalans.
- Trådstartare Gimbal
- Start datum
Fogel70
Aktiv medlem
Det är lätt att ens hobby sätter sig på hjärnan. Helt klart tycker jag att jag betraktar min omgivning på ett helt annat sätt nu när foto är min största hobby. Det är som om man går omkring med en kamerasökaren framför ögat hela tiden.
Vitbalans funderar jag inte på, men det beror nog på att jag uteslutande fotograferar i RAW, tack o lov.
Vitbalans funderar jag inte på, men det beror nog på att jag uteslutande fotograferar i RAW, tack o lov.
Det finns en risk att man blir så van att vitbalansera alla färger helt neutralt att man missar att lite färgstick kan vara rätt snyggt och stämningsfullt.
Poteta
Aktiv medlem
Håller med till fullo!froderberg skrev:
Det finns en risk att man blir så van att vitbalansera alla färger helt neutralt att man missar att lite färgstick kan vara rätt snyggt och stämningsfullt.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Blåstick
När jag starropererades för 7 år sedan märkte jag att jag fick blåstick på det ögat förmodligen p.g.a. att man får in mkt ljus i samband med operationen.
Var irriterande med ett öga som hade tydlig blåton i förhållande till det andra som var neutralt. Det hela löste sig när det andra ögat opererades. Nu har jag blåstick på båda men det är inget jag märker.
Lothar Marunga
När jag starropererades för 7 år sedan märkte jag att jag fick blåstick på det ögat förmodligen p.g.a. att man får in mkt ljus i samband med operationen.
Var irriterande med ett öga som hade tydlig blåton i förhållande till det andra som var neutralt. Det hela löste sig när det andra ögat opererades. Nu har jag blåstick på båda men det är inget jag märker.
Lothar Marunga
Aristoteles
Aktiv medlem
Intressant nog är hjärnan/synperceptionen utrustad med inbyggd automatisk vitbalansjustering, inom vissa gränser förstås. I glödlampsljus uppfattar vi det egentligen gula ljuset som vitt etc. Jag tycker i alla fall min perception fungerar klart bättre än min kameras auto-vitbalans. Klarar även blandljus utmärkt. + betydligt bättre dynamiskt omfång men inte lika snygg bokeh - där vinner kameran.
-CL-
Avslutat medlemskap
Ett bra tips, är att vara flitig med solglasögonen.
Är man flitig användare av filter och kanske främst polarisationsfilter, då är solbrillorna ett bra hjälpmedel. Man ser motivet mera som det ser ut, när det pressats genom några glasbitar.
Mera och klarare färger...
Som Docenternas låt: "Bakom mina solglasögon"
Är man flitig användare av filter och kanske främst polarisationsfilter, då är solbrillorna ett bra hjälpmedel. Man ser motivet mera som det ser ut, när det pressats genom några glasbitar.
Punkk
Avslutat medlemskap
-CL- skrev:
Ett bra tips, är att vara flitig med solglasögonen.
Men Docent döds glasögon hade väl grymt fel vitbalans? Dom sjöng ju att ljuset alltid blev gult
Gimbal
Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Det gör jag också. Men det betyder ju inte att vitbalansproblemet är löst. Bara att man skjuter upp det tills man sitter framför rawkonverteraren.