Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

För mycket vitbalans.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Har man grubblat för mycket över vitbalans när man tittar ut genom bilrutan på naturen som glider förbi och reflexmässigt tänker, "vilket blåstick på de där mörka molnen"

Haha, det känner jag igen mig i. Blandljus varhelst jag springer på det kan göra att det rycker i vitbalansreglagefingret. Ibland har verkligheten också "alldeles för mättade färger" osv.

Det är lätt att ens hobby sätter sig på hjärnan. Helt klart tycker jag att jag betraktar min omgivning på ett helt annat sätt nu när foto är min största hobby. Det är som om man går omkring med en kamerasökaren framför ögat hela tiden.

Vitbalans funderar jag inte på, men det beror nog på att jag uteslutande fotograferar i RAW, tack o lov. ;)

Nu när man är ute och promenerar och tittar på naturen så får man en så härlig och krämig bokeh!!! E de gråstarr månntro?

Det finns en risk att man blir så van att vitbalansera alla färger helt neutralt att man missar att lite färgstick kan vara rätt snyggt och stämningsfullt.

Blandade ljuskällor och färgstick som inte blir bättre med "rätt" vitblans (dottern på dagens dans). S/v kanske..

Bilagor

• trummande.jpg
    trummande.jpg
    54.9 KB · Visningar: 553
Har ni kontrollerat eran egen bokeh? Mina ögon har iaf ganska neutral fast med en något markerad kant (sant!).

Blåstick

När jag starropererades för 7 år sedan märkte jag att jag fick blåstick på det ögat förmodligen p.g.a. att man får in mkt ljus i samband med operationen.
Var irriterande med ett öga som hade tydlig blåton i förhållande till det andra som var neutralt. Det hela löste sig när det andra ögat opererades. Nu har jag blåstick på båda men det är inget jag märker.

Lothar Marunga

Intressant nog är hjärnan/synperceptionen utrustad med inbyggd automatisk vitbalansjustering, inom vissa gränser förstås. I glödlampsljus uppfattar vi det egentligen gula ljuset som vitt etc. Jag tycker i alla fall min perception fungerar klart bättre än min kameras auto-vitbalans. Klarar även blandljus utmärkt. + betydligt bättre dynamiskt omfång men inte lika snygg bokeh - där vinner kameran.

Ett bra tips, är att vara flitig med solglasögonen.

Är man flitig användare av filter och kanske främst polarisationsfilter, då är solbrillorna ett bra hjälpmedel. Man ser motivet mera som det ser ut, när det pressats genom några glasbitar.

Mera och klarare färger...

Som Docenternas låt: "Bakom mina solglasögon"

-CL- skrev:
Ett bra tips, är att vara flitig med solglasögonen.

Är man flitig användare av filter och kanske främst polarisationsfilter, då är solbrillorna ett bra hjälpmedel. Man ser motivet mera som det ser ut, när det pressats genom några glasbitar.

Mera och klarare färger...

Som Docenternas låt: "Bakom mina solglasögon"

Men Docent döds glasögon hade väl grymt fel vitbalans? Dom sjöng ju att ljuset alltid blev gult :)

Fogel70 skrev:

Vitbalans funderar jag inte på, men det beror nog på att jag uteslutande fotograferar i RAW, tack o lov. ;)

Det gör jag också. Men det betyder ju inte att vitbalansproblemet är löst. Bara att man skjuter upp det tills man sitter framför rawkonverteraren.

Så om man ser nån som tittar på en solnedgång med blåa glasögon på sig då vet vi att han är vitbalans-skadad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar