Annons

För mycket kb!!!???

Produkter
(logga in för att koppla)

helen-alaby

Aktiv medlem
Jag har en fråga till. Ska ladda upp bilder till mitt album men det e för stor fil. den kan ju vara 300 Kb står det på sidan, o hur lite jag än gör den så går det inte.. nån som har nåt tips??
 
hej hej1 det går faktiskt inte.. jag har förminskat den så mycket så att den till och med ligger under 1024*1024.. jag har sparat i mina bilder o sen laddat upp den därifrån.. ska testa igen..
 
Och du sparar den med "Save for web" (i PS)? Med "Save/Save as" läggs några hundra kb Exif-data till ovanpå angiven storlek...
 
P_S skrev:
Och du sparar den med "Save for web" (i PS)? Med "Save/Save as" läggs några hundra kb Exif-data till ovanpå angiven storlek...

Några hundra? Nej så mycket är det inte det rör sig om. På dom bilder jag lägger upp handlar exif-datan om kanske 40-50 kb.

Går utmärkt att spara med save as om man ser till att hålla sig runt 250 kb.
 
funkar inte tyvärr. står fortfarande att filen är för stor.. börjar bli lite irriterad på detta nu.. får försöka lite till.. om jag nu gör rätt.
 
tjohoo!!! tack till er alla.. nu funkade det!! bilden blev lite mindre än normal men det får jag väl ta då.. eller förmisnkade jag den för mycket bara?
 
Antar att det är din bild från Aruba du har problem med. Du har ju lagt in bilder innan som är större. Kan inte säga på rak arm vad det är som har gjort denna bild så stor (i filstorlek). Hur stor är orginalet?

Jag trycker med lätthet ner mina 8MP - bilder till 100kb (640 px) med save for web.
 
nej detta var en helt annan bild.. men på tal om den bilden vet jag inte hur jag ska göra med.. för att få den normal igen. det e ett helt vanligt kort..jag scannade in den o var tvungen o beskära..ska försöka o greja till den lite..
 
"Storleken" handlar som sagt inte bara om pixelstorleken, utan även filens fysiska storlek (hur mycket data den rymmer). För att minska filens storlek utan att minska pixelstorleken så måste man komprimera hårdare när man sparar som jpg.

Om du använder photoshop och "save for web", och klickar på den lilla "pilen" i "save for web"-dialogen så kan du sen klicka på "Optimize for File Size". I dialogen som kommer upp skriver du sen i den maximala storleken som filen får ha. Ibland blir ändå filen aaaningens för stor, så jag brukar t.ex. skriva i 299 filen max får vara 300kB.
 

Bilagor

  • optimized.jpg
    optimized.jpg
    49.9 KB · Visningar: 788
Walle skrev:
"Storleken" handlar som sagt inte bara om pixelstorleken, utan även filens fysiska storlek (hur mycket data den rymmer). För att minska filens storlek utan att minska pixelstorleken så måste man komprimera hårdare när man sparar som jpg.

En pixel i en datafil har ingen som helst storlek (en pixel har en position och en färg men ingen storlek), är det månne upplösningen du pratar om? Sen ser jag att det blandas hejvilt när det pratas om kb (kilobits) och kB (kilobytes). En byte är normalt 8 bits.

Jag vill endast hjälpa till att bringa klarhet i begreppen, så jag hoppas ingen tar illa vid sig av denna (finska) pekpinne. :)
 
Lånar denna tråd lite.

Men varför finns det en begränsning på bildstorlekarna? Själv tycker jag att det är onödigt arbete att öppna PS o förminska bilderna så man kan ladda upp dom här.

ops kanske skrev i fel forums del :p aja ni kanske fattar iaf ^^
 
Ajajaj

Helen du har väl inte bara sparat över den gamla bilden när du gjorde en liten? Då är den för alltid förlorad. Spara alltid dina webbilder med ett nytt namn eller tillägg!
 
raz3tec skrev:
Lånar denna tråd lite.

Men varför finns det en begränsning på bildstorlekarna? Själv tycker jag att det är onödigt arbete att öppna PS o förminska bilderna så man kan ladda upp dom här.

ops kanske skrev i fel forums del :p aja ni kanske fattar iaf ^^

Vad tror du om att 10000 fotografer laddar upp varsin bild om dagen och varje bild är 5Mb stor?
Jag skulle då inte vilja betala för det lagringsutrymmet på servern.

Onödigt arbete?
Är du lat eller vad är det?
 
jag kan förstå att det kommer att krävas mkt mer utrymme för att kunna lagra alla dom bilder som ev kommer att laddas upp. men för att gå in på en annan fråga då, vart går alla pengar som man betalar för att vara medlem?

sen är jag lite lat ^^
 
raz3tec skrev:
men för att gå in på en annan fråga då, vart går alla pengar som man betalar för att vara medlem?


Datatrafiken till och från FS är naturligtvis inte gratis. Vi snackar åtskilliga TB per månad. Dedikerad server och hårdvara är naturligtvis inte heller gratis. Sen ska förstås de anställda ha lön..och sociala avgifter. Sen ska vissa artiklar köpas in och sen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.