Annons

För mycket kb!!!???

Produkter
(logga in för att koppla)
raz3tec skrev:
Lånar denna tråd lite.

Men varför finns det en begränsning på bildstorlekarna? Själv tycker jag att det är onödigt arbete att öppna PS o förminska bilderna så man kan ladda upp dom här.

ops kanske skrev i fel forums del :p aja ni kanske fattar iaf ^^

Bortsett från de svar du redan har fått:

Hur kul är det att titta på en bild där bara typ 25% (eller mindre) får plats på skärmen?
 
Är det verkligen så dyrt med bandbredd?
Jag tyvker att det skulle vara praktiskt med en automatisk nedskalning av bilden, så funkar det ju t.ex. på bilddagboken.se, man kan ladda upp en jpg direkt från kameran.

Mina bilder som jag ska visa här finns ofta i 3 st storlekar, först orginalet från kameran, sen den färdig-redigerade bilden och så till sist en krymt version för fotosidan.

Automatisk nedskalning/kompression kanske vore en tjänst för betalande medlemmar?


//David, som funderar på ett Bronsmedlemskap.


Går det inte att fixa till det på klientsidan med nåt sorts uppladdnings-program?
 
visst går det att fixa automatisk nedskalning, men det blir sällan bra. T.ex. modellbilder har automatisk nedskalning, men bilderna ser ut som skräp efter den automatiska nedskalningen.

Jag skulle aldrig vilja släppa ifrån mig kontrollen över nedskalningen. T.ex. skärper jag alltid bilderna efter nedskalning.

Sen kan du ju tänka dig hur mycket bandbredden skulle öka om folk började ladda upp filer på 5MB istället för 300kB! En fil på 5MB är ju drygt 16 gånger tyngre än en fil på 300kB.

Ta det gånger antalet bilder som laddas upp per dygn..
 
Ibland när jag skall ladda upp bilder så vägrar de också krympa trots att jag fröminskat dem.
Då brukar jag logga ur eller stänga sidan och börja om igen. För sidan kanske inte uppdaterar eller märker ändringen. Det gör inte heller alltid windows fönsterhanterare ( eller vad det heter.)
Så stäng fönstret som bilden finns i och även i det programmet du arbetar i och starta igen och kolla om det är någon skillnad.

Sedan sparar jag alltid som. ( det är skillnad på spara och spara som.) För då blir det en kopia. Sedan stänger jag orginalet och jobbar med kopian som jag gjorde innan. Då blir det aldrig trubbel.
Du kan göra flera kopior av orginalet.
 
Är det inte bättre att det arbetas mer med fotona som laddas upp för att säkra kvalitén före kvantiteten?

Förmodar att bilduppladdningen på denna sajt inte är ett galleri så som flickr, picasa mfl utan att det som kommer upp ska vara genomtänkt...

Danne
 
Senast ändrad:
skribenten skrev:
Ibland när jag skall ladda upp bilder så vägrar de också krympa trots att jag fröminskat dem.
Då brukar jag logga ur eller stänga sidan och börja om igen. För sidan kanske inte uppdaterar eller märker ändringen. Det gör inte heller alltid windows fönsterhanterare ( eller vad det heter.)
Så stäng fönstret som bilden finns i och även i det programmet du arbetar i och starta igen och kolla om det är någon skillnad.

Sedan sparar jag alltid som. ( det är skillnad på spara och spara som.) För då blir det en kopia. Sedan stänger jag orginalet och jobbar med kopian som jag gjorde innan. Då blir det aldrig trubbel.
Du kan göra flera kopior av orginalet.

När man ska ladda upp bilder till FS är det bra att använda "Spara för web", med rutan för färgprofil urkryssad. Klickar man den lilla "pilen" till höger i dialogrutan så får man upp en meny, och där kan man välja "Optimera filstorlek" (eller något snarlikt, jag kör med engelskt PS) och mata in t.ex. 300, så styr den komprimeringsgraden för att göra en fil som är i så hög kvalitet som möjligt, utan att överskrida storleksgränsen. Givvetvis måste man interpolera ner filen till rätt pixel-dimensioner och skärpa den, innan detta görs.
 
Walle skrev:
När man ska ladda upp bilder till FS är det bra att använda "Spara för web", med rutan för färgprofil urkryssad.
I takt med att fler webläsare börjar bli färghanterade, tror jag det är en bra idé att börja kryssa i rutan med färgprofil för bilder man laddar upp på internet.
 
alfin skrev:
I takt med att fler webläsare börjar bli färghanterade, tror jag det är en bra idé att börja kryssa i rutan med färgprofil för bilder man laddar upp på internet.

Jo, du har nog rätt. Det finns vissa webbläsare som klarar färgprofiler. Min gissning är dock att de fortfarande inte innehar ens 5% av världsmarknaden. IE innehar en absolut majoritet eftersom den kommer förinstallerad på de allra flesta datorer som säljs, och "gemene man" som inte är så insatta aldrig byter.

Men visst, profilen tar inte mycket plats, så det skadar inte att bifoga den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.