Annons

För ljusa "utfrätta" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Hej

Jag är helt ny på foto- men jag tror att det heter utfrätt eller likn. när t.ex. en del av ansiktet blir för ljus på en bild pga t.ex. starkt solsken. Hur gör jag för att förhindra att det blir såhär? Jag fotar mycket utomhus.

Spotmät ljuset på de ljusare delarna av ansiktet, så ska det nog gå bättre. Det går att lätta upp skuggor i efterhand.

Om du alltid fotar på helautomatik, och detta händer ofta - prova att sätt ner "exposure compensation" till kanske -2/3Ev eller något... Det beror ju mycket på hur kameran väljer att ta bilden.

Oftast finns det en knapp som har en symbol som liknar "+/-"-tecknet vid den högra pilen. Håll denna knapp inne och snurra på kontrollhjulet/ett av kontrollhjulen. Detta ändrar en skala som ser ut som den vid den vänstra pilen.

Bilagor

• Exposurecompensation.jpg
    Exposurecompensation.jpg
    96.6 KB · Visningar: 476
åhh tack!

Oftast finns det en knapp som har en symbol som liknar "+/-"-tecknet vid den högra pilen. Håll denna knapp inne och snurra på kontrollhjulet/ett av kontrollhjulen. Detta ändrar en skala som ser ut som den vid den vänstra pilen.

jag ska kolla så snart jag kommer hem, men det gör det säkert!
för övrigt är det ju inte en canon utan en nikon :)
tack för hjälpen!!!

ja...

Nej, knappast! Det måste rimligen vara en ...nånting... D, annars är det en Nikon!

Ni kvinnor brukar vara bra på att läsa handböcker, ju! Ett tråkigt men riktigt bra råd är att göra just det...

Per.

ja jag har försökt men det är grekiska känns det som...
eller nej danska var det visst, men det kanske finns att beställa på svenska

ja jag har försökt men det är grekiska känns det som...

Då är du rätt illa ute med en systemkamera, tyvärr. Rådet måste nog bli att använda den helgröna inställningen tills du blivit van och kan läsa handboken.

Fick du med Nikon School med din kamera, möjligen? Ta vara på den chansen och gå kursen om du har möjlighet.

är det så?

Då är du rätt illa ute med en systemkamera, tyvärr. Rådet måste nog bli att använda den helgröna inställningen tills du blivit van och kan läsa handboken.

Fick du med Nikon School med din kamera, möjligen? Ta vara på den chansen och gå kursen om du har möjlighet.

ja jag får undersöka det...

på nikon sitter +/- knappen precis bakom avtryckaren. se på översta bilden http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/page7.asp

du kan ladda ner instruktionsboken, samt snabbstart-guiden från nikons hemsida tror jag! jag har gjort det nån gång iaf. gå in på www.nikon.se sen klickar du dig vidare till nikon support på höger sida, gå vidare till 'support och downloads', där kan du söka på manualer, men du måste registrera dig och din kamera för att få ladda ner manualen som ett pdf-dokument.

hoppas detta hjälpte lite!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar