Annons

För ljusa bilder med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

mtess

Ny medlem
Jag har precis köpt en Nikon D90 med 18-105 VR. Fotar för fullt för att lära mig hur den fungerar.
Jag tycker att bilderna generellt sett blir lite för ljusa.
Solbrända människor ser bleka ut och färgglada kläder likaså. Även landskap blir lite väl ljusa.
Finns det någon möjlighet att påverka det om jag fotar i auto-läget, eller måste jag ställa in bländare, slutare, iso manuellt varje gång?

Dels finns det ju exponeringskompensation, då väljer kameran ett värde i A/S lägena och så kan man öka eller minska det värdet som man vill sen. Kika i instruktionsboken :)

Sen finns det en annan grej som jag inte vet om D90 har, men D200 och högre modeller har den. Det är en inställning som kallas finjustera optimal exponering. Borde finnas under mätning/exponering i anpassningsmenyn om nu en D90 är likadan. Där kan man ställa in en konstant exponeringskompensation om man tycker att kameran alltid exponerar för mycket eller för lite.

Tyvärr är det så att många tycker att de här kamerorna exponerar för ljust, jag har själv ställt ned både min D200 och D300s till konstant -4/6.

Jodå, den fanns, fiffigt! =) Nu blev det genast mycket bättre.

Den där instruktionsboken borde man ju lusläsa en vacker dag ja... Men det finns ju så mycket som är roligare såhär mitt i sommaren, lat som man är =)

Stort tack för snabbt svar iaf!

Jodå, den fanns, fiffigt! =) Nu blev det genast mycket bättre.

Den där instruktionsboken borde man ju lusläsa en vacker dag ja... Men det finns ju så mycket som är roligare såhär mitt i sommaren, lat som man är =)

Stort tack för snabbt svar iaf!

Äh, det är bara att schteka i solen och läsa den :)
Det är i princip ett måste om du ska lira systemare. Om du då inte tar upp andras tid genom att ställa frågor på sådant som står lättillgängligt i instruktionsboken ;)

... inställning som kallas finjustera optimal exponering.
... exponerar för ljust - 4/6 ...

Jag tycker inte att man i första hand ska använda den inställningen. Min D90 exponerar rätt i de flesta fall. När jag häromdan fick några alldeles för ljusa bilder så visade det sig att jag använt spotmätning lite slarvigt och mätt på fel ställe i motivet. Alla andra bilder där jag använt Matrix-mätning (standard) var nästan helt rätt. Behöver man använda så mycket som - 4 till - 6 för att hamna rätt, bör nog kameran justeras i stället.

Mina råd: Använd "P-läget" i stället för Gröna läget. Lika lätt men med utökad funktion när man är mogen för det ("Flexibelt program", se sid. 80). Använd "3D Matrix"-mätning så råkar du inte ut för att mäta på fel ställe i motivet (se sid 87). Nu får du bättre underlag för att bedöma om det genomgående blir för ljust. Undvik Motiv-lägena. Se på beskrivningen vad de ändrar för parametrar och lär dig att själv göra dessa justeringar (se "Flexibelt program" som jag nämnde ovan, sid 80). Då har du plötsligt lärt dig vilken kombination bländare/slutartid (med samma ljusinsläpp) som bör väljas för t ex porträtt, landskap eller sport.

När du blir varm i kläderna (även längre fram i höst!) så kan du öppna bruksanvisningen lite försiktigt på flera ställen.

Lycka till.

Jag har precis köpt en Nikon D90 med 18-105 VR. Fotar för fullt för att lära mig hur den fungerar.
Jag tycker att bilderna generellt sett blir lite för ljusa.
Solbrända människor ser bleka ut och färgglada kläder likaså. Även landskap blir lite väl ljusa.
Finns det någon möjlighet att påverka det om jag fotar i auto-läget, eller måste jag ställa in bländare, slutare, iso manuellt varje gång?

Antingen är bilden för ljus eller inte. Mitt råd är att du lär dig tyda histogrammet för det är facit där ser du exakt om bilden är utfrätt eller ej. Är du lite ny på kameran så kanske p läget är bäst för dig. Om du lär dig tolka histogrammet så är det lätt att kompensera exponeringen med exponrings kompensation. Desto bättre exponering du gör desto bättre slutresultat får du.

Okej, verkar finnas lite olika metoder m.a.o.
Instruktionsboken får bli kvällsläsning idag känner jag... Så borde jag lyckas lite bättre i fortsättningen =)
Tack för många matnyttiga tips!

Jag tycker inte att man i första hand ska använda den inställningen. Min D90 exponerar rätt i de flesta fall. När jag häromdan fick några alldeles för ljusa bilder så visade det sig att jag använt spotmätning lite slarvigt och mätt på fel ställe i motivet. Alla andra bilder där jag använt Matrix-mätning (standard) var nästan helt rätt. Behöver man använda så mycket som - 4 till - 6 för att hamna rätt, bör nog kameran justeras i stället.

Lycka till.

Nja, jag håller faktiskt inte med dig där.

När jag köpte min D200 märkte jag att den överexponerade normalt sett men att den sällan underexponerade och isåfall var det i svåra situationer. Tog jag en vanlig medljusbild på ett motiv kameran inte borde ha haft några problem att klara av var den överexponerad, tills jag ställde ner kompensationen. Exakt samma sak hände när jag köpte min D300s. Normalt blev bilderna överexponerade.

Nu exponerar båda allra oftast precis rätt och det är fortfarande bara i besvärliga situationer den felexponerar. Jag kör alltid med matrix, ibland med spot och jag vet skillnaden på dem.

För övrigt var det -4/6 (-2/3), alltså minus två tredjedelar, inte -4 till -6 jag hade ställt ned dem.

Men vad gäller Gröna rutan håller jag med dig! Kör på P eller ännu hellre lär dig att använda A :)

Jag kan också tycka att det blir lite väl ljust om man kör +-0. Om man exponerar ner -1/3 steg och samtidigt använder Active D-lighting så blir det oftast bättre, åtminstone vid starkt ljus och kontrastrika motiv. Generellt sett måste man ju jobba ganska aktivt med exponeringskompensationen för att få rätt ljushet på bilderna. Är det ganska mörkt så måste man ju gå ner på -1, kanske -2 ibland, för att det ska bli rätt feeling i bilderna.

Skulle nog vilja säga att normal exponering borde ligga på -0,15 steg eller någonstans där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar