ANNONS
Annons

För ljus bild

Produkter
(logga in för att koppla)

larsol

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en begagnad D3400 som tar alldeles för ljusa bilder men inte i livevisning, då blir bilderna OK. Har provat med att återställa allt men ingen förbättring.

Kan vara bländaren i objektivet som inte fungerar. Prova att fotografera på största öppning (lägsta F-värdet) i A-läget eller prova ett annat objektiv.

Ställ in en liten bländare och titta framifrån när du tar en bild. Bländar objektivet ner? Bländaren styrs av en mekaniskt pinne. Är den skadad fungerar det inte men kameran vet inte om det.

Satte den på bländare 22 och lamellerna stängde så det blev ett litet hål under exponeringen, sedan öppnade den upp igen.

Jag har själv Nikon D7200 som jag som standard alltid exponeringskompenserar med - 1/3 steg. Nikon D3400 ska gå att exponeringskompensera +/- 5 steg. Testa det när du inte använder live view. Börja med -1/3 steg och se vad som händer. Det står om det på sidan 67 i manualen.

Bilagor

• D3400UM_EU(Sv)04.pdf
    6.7 MB · Visningar: 20
Jag har nyss köpt en begagnad D3400 som tar alldeles för ljusa bilder men inte i livevisning, då blir bilderna OK. Har provat med att återställa allt men ingen förbättring.
"Men inte i livevisning" skriver du. Menar du att bilderna ser bra ut på kamerans bildskärm efter exponering men för ljusa när du tagit in dom i datorn? I så fall kan det ju vara så enkelt att din datorskärm är alldeles för ljust inställd. Dra i så fall ner ljusstyrkan på skärmen. (Kanske bara slår in öppna dörrar:)

Jag fotar i matris och testade nu exponeringskompensation -4 och då blev bilden ungefär som den ska vara, men har aldrig varit med om att behöva kompensera tidigare om inte föremålet varit för ljust eller mörkt.

På Google hittar man många frågor om skillnaden i exponering mellan live-view och sökare. Jag visste inte förrän nu att det var skillnad i mätresultat eftersom jag i stort sett aldrig använder live-view.

Senast ändrad:
Det är väl helt olika system för exponering och fokusering i spegelläge respektive live view. I LV är det bildsensorn och i övrigt separata sensorer som mäter.
Exponeringsmätaren brukar sitta bakom spegeln. Kan den ha hamnat ur läge? Annars är det väl något elektroniskt 😉

Om du kan lokalisera mätsensorn så prova att rengöra. Blås först av med en gummituta och se om det hamnat smuts/damm på den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar