Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

för lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

hr510

Medlem
Hej.

Jag her en pentax k20d och ett sigma 2.8

Jag tycker att det har blivit sämre för att det går inte att ta bilder utan blixt längre för kameran kräver för långa slutartider.

tex om jag ska ta ett kort inomhus med alla lampor tända och har på bländare 2.8 så blir slutartiden nästan 1 sekund.

Det är väl inget som kan bli sämre på en kamera?

//Oskar

Hade du auto-ISO inställt tidigare? En sekund slutartid låter inte helt omöjligt i glödlampsljus även på bländare /2.8 om ison är ställd på 100 t.ex.

Förutom ISO, som redan nämnts så kolla att du inte har rört exponeringskompensationen, den går att ställa in så att kameran tar bilder som blir ljusare/mörkare än vanligt. En ljusare bild kräver självklart längre slutartid (om allt annat är konstant).

En annan sak är vilken mätmetod du valt. Om du exempelvis valt spot-mätning och råkat peka på något mörkt kommer kameran att anta att hela bilden är så mörk och kompensera med längre slutartid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar