Annons

För bra för att vara sant? eller...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe betala ALDRIG i förskott.
Visst låter detta alldeles för bra för att vara sant, därför ska du föreslå Internetgirot för säljaren och se ifall han/hon nappar.
Användaren har bra betyg på sidan, men enligt mig ska du fortfarande aldrig betala ut en enda krona i förskott.

Hehe betala ALDRIG i förskott.
Visst låter detta alldeles för bra för att vara sant, därför ska du föreslå Internetgirot för säljaren och se ifall han/hon nappar.
Användaren har bra betyg på sidan, men enligt mig ska du fortfarande aldrig betala ut en enda krona i förskott.

Det känns onekligen lite för billigt....
Dessutom, visst han har bra omdömen sedan tidigare, men det är ganska få som säljare, och då har det handlat om billigt krimskrams. Nu ligger det sju stycken annonser på sprillans nya kameror med i dagsläget prisbud på 47-48.000 kronor.. Det handlar ju om lite andra pengar där.... :/

Var försiktig.....

Det är ju ändå en aution som någon måste vinna också? Att priset är billigt innan auktionen är slut är naturligt.

Det är ju uppenbart en grå-import men annars verkar det ju vara helt egenom rimligt.

Billigast möjliga objektiven t.ex

Hade det varit för bra för att vara sant kanske det hade varit bättre objektiv också ^^

Det inte sagt att jag rekommenderar någon att vinna auktionen eller att den inte behöver vara scam. Mycket bättre att köpa en D40 med bra objektiv än en D300 med dåliga objektiv..

Edit:
Nu råkar det vara en bild på ett nikon 50 f/1.4 så då sjönk ju sannolikheten att allt är bra lite. Spec. mtp att de bara skrivit "50mm" och inte specificerat att det är just bl. 1.4

Luktar väldigt skumt, tror inte Nikonfabriken säljer direkt till privata eller småföretagare, en avlägsen släkting till kameraexperten kanske?

Ser ut som ett bedrägeri helt klart,

Kollar man historiken på traderakontot, så har man massa "100% Positiva omdömen" men kollar du vad det är för prylar så är det köp&sälj av småprylar för fickpengar, det mesta runt 30-40kr upp till 100kr verkar som han ville bygga upp lite gottrykte med många positiva omdömen, nu har han helt plötsligt ett antal kameror som han säljer och tänker casha hem så att säga.

Ps konstigt att inga andra fotofirmor kommit på att man kan köpa direkt från Nikons fabrik, har de kanske en fabriksbutik där de säljer enheter med skönhetsfel? :)

Såg den här på tradera
http://www.tradera.com/FABRIKSNY-Nikon-D300-3-objektiv-2st-16-GB-minneskort-auktion_90910185

Verkar onekligen vara ett fynd. Men är det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant.

Köper direkt från fabrik, hmmm?
Hmmmm, jag har för mig att jag för en tid sedan läste om att ett långtradarsläp innehållnade plattvapparater samt video/fotoutrustningar till ett ganska stort värde blivit stulet?
Jag vet inte varför jag gjorde denna koppling?

Hoppas verkligen att du inte funderar på att buda hem en kamera där, det ser ju inte så lite fishy ut. Med tanke på hur deras tidigare omdömen ser ut på tradera (småprylar för under 100 kr) och att de enbart listat plusgiro/bankgiro som betalningssätt så är detta upplagt för en klassisk scam.

Folk kanske budar enbart på grund av att säljaren är listad som ett "företag godkänt efter manuell granskning av Tradera"? Men de "skydd" som tradera hänvisar till i och med detta (konsumentköpslagen, distans och hemförsäljningslagen) betyder väl fortfarande noll och intet om du förbetalar genom giro / bankinsättning? Jag är inget mer än en vanlig konsument med ganska så begränsad koll på hur dessa skydd enligt teorin ska fungera, men i praktiken har väl kunder som blivit blåsta på detta sätt av företag (förbetalning genom insättning, inte genom exempelvis kreditkort) verkligen varit totalt blåsta och kunnat glömma att någonsin återse sina slantar?

Dessutom, i den granskning som Tradera gjort för att godkänna säljaren som företag har man väl tittat på ett företag som säljer billiga sminkprodukter, inte digitalkameror som normalt är bland de dyraste på marknaden. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget.

Som vanligt, detta är internet och verkar någonting vara alldeles för bra så är det i 99.99% av fallen alldeles för bra.

Verkar väldigt skumt, har ju som sagt bara sålt småsaker innan och helt plötsligt ligger flera kameror uppe på auktion som går ut nästan samtidigt allihop, vilket ju isådanafall innebär att när det förste inser att han blivit blåst och ger dålig kritik så kommer det ju vara försent eftersom han i annonsen säger att det tar ca 14 dagar innan man har kameran tillhanda.

Återigen en tråd jag bara inte kan begripa öht. Det värsta är att trådar som denna tar fram det absolut värsta inom mig. Jag blir bara så förbannad. Borde helt ignorera dessa trådar, jag vet. Men va fan, ibland måste man bara få spy galla.

Denna tråd kan bara få fram två olika svar, men innan vi kommer dit så måste jag få fråga, vad var egentligen poängen med tråden?

Du skriver att det är:

"För bra för att vara sant? eller..."

"Verkar onekligen vara ett fynd. Men är det för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant."

Du har alltså redan konstaterat att det verkar skumt, varför då inte bara låta saken vara och gå vidare? Om det öht väcker en viss osäkerhet, varför i hela friden starta en tråd? Vad vill du uppnå?

Svaret på den frågan kan jag svara på och det återkopplar till frågan i början på mitt inlägg, Du kan bara få två olika svar i frågan, dock med olika formuleringar.

1. Ja,det är troligtvis något skumt (vilket du redan konstaterat)
2. Nej, Säljaren är helt seriös, det är bara billigt för säljaren har en superkontakt på fabriken (mindre troligt svar)

Så då kan man ju återigen fråga sig varför du frågade eftersom du redan har onda aningar. Är du så naiv så du verkligen vill ha en som klapapr dig i ryggen och säger att "ja köp du kameran, betala tom i förskott, det är ett kalas klipp och det är inga problem alls med säljaren"

Jag sitter och dammsuger Blocket dagligen och andra sidor eftersom jag är på jakt efter lite olika saker, vissa riktigt dyra. Hur många olika skumma säljare tror du inte jag stöter på dagligen? Inte startar jag massa olika trådar i olika forum för varje sak jag vill ha men som verkar lite skumma.

jag ber verkligen om ursäkt för min ton och mitt nästan personliga påhopp, men ibland måste man vara jävligt elak för att folk skall förstå hur dom själva tänker!

Du har alltså redan konstaterat att det verkar skumt, varför då inte bara låta saken vara och gå vidare? Om det öht väcker en viss osäkerhet, varför i hela friden starta en tråd? Vad vill du uppnå?
Ta inte illa upp, men vad jag mest undrar just nu är vad du vill uppnå med ditt inlägg.

Bor i närheten och har mailat och frågat om det går bra att komma å betala kontant.

Inget svar ännu på 4 timmar...

Undra varför...?

Fick ett svar nu på morgonen och som jag (vi) misstänkte så går det inte för sig att betala kontant vid avhämtandet.

Har fortsatt mailkonversationen - uppföljning kommer...

12.600 still counting... 5 minuter kvar

Slutpris 14.500, är det ett fynd?

Senast ändrad:
Fick ett svar nu på morgonen och som jag (vi) misstänkte så går det inte för sig att betala kontant vid avhämtandet.

Har fortsatt mailkonversationen - uppföljning kommer...

hahaha vad förvånande, då känns det verkligen som det är något fuffens. Men som alltid är något för bra för att vara sant, så är det ofta det.

Om jag har räknat rätt så har han sålt kameror för drygt 80.000 den senaste veckan (de flesta idag). Snabba cash eller?

kan bli synd om Koosamu som vann auktionen.. 15000 kr.

Någon som vet hur man kontaktar personer på tradera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar