Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Följ med på gemensam resa till Öland i vår!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:
hur är det med kaniner och harar?

Som Annika skriver är det gott om hare, men jag vet banne mig inte om det är fält- eller skogshare. (Troligen båda, men vanligast med fälthare som på många andra platser. Som sagt, det var en gissning.)
Kanin kryllar det av i centrala Kalmar, visserligen på fastlandet, men ändå. Med lite tålamod kan du säkert fota en kanin på vallarna runt slottet, och då har du ju både naturbild, arkitektur och fornminne i ett.
 
Annika: Vi hörs av och stämmer av närmare när vi ser vartåt det lutar. Kul att du vill hjälpa till och visa din ö :)

Janne Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
Annika Lund
 
Senast ändrad:
Janne Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
Annika Lund
Christel Eldrim

tjosan!
 
Jag följer också med.
Som Annika säger så är vecka 22 den klassiska fågelskådarveckan på Öland. Det kan som sagt vara svårt med boende nere på vandrarhemmet i Ottenby.
Skulle nog tro att vandrarhemmet i Skogsby eller den i Borgholm är bättre alternativ.

Visst är södra Öland fint men man ska inte bortse ifrån dom fantastiska strandängarna längs den östra kusten.
Genom boende i Skogsby eller Borgholm får man nära till det mesta på ön beroende förstås på vad man är intresserad av.
 
Är det inte på öland det finns en jättetät skog. Så tät att den saknar undervegitation *flashback till semester för en massa år sen* Tror det var på öland iaf.. långt norrut om jag inte minns fel.

Hade ingen kamera med mig då :(

/Daniel
 
Jag hänger på om det passar min kalender.

Hela Öland är fint. Det finns mycket fint i norr men södra delen är också bra. Det finns väl ett bra vandrarhem i sydöst om jag inte minns fel.

Janne Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
Annika Lund
Christel Eldrim
Olle Bjernulf
 
ljusvision skrev:
Jag följer också med.
Som Annika säger så är vecka 22 den klassiska fågelskådarveckan på Öland. Det kan som sagt vara svårt med boende nere på vandrarhemmet i Ottenby.
Skulle nog tro att vandrarhemmet i Skogsby eller den i Borgholm är bättre alternativ.

Visst är södra Öland fint men man ska inte bortse ifrån dom fantastiska strandängarna längs den östra kusten.
Genom boende i Skogsby eller Borgholm får man nära till det mesta på ön beroende förstås på vad man är intresserad av.

Det finns många andra bra ställen att bo på tex Eriksöre vandrahem, Olstorp bed and breakfast. Villa syd i Degerhamn, jag känner dom och kan kanske få ett bra pris utav dom och många många fler. Som jag sa förut så kollar jag upp det så fort vi har ett hum om ungefär hur många vi blir.
Tycker nog att Borgholm är lite för långt norrut Peter.
Håller med dig om strandängarna. Underbart vackert. Det är ett måste såsom Södra Bruket, Albrunna lund, Kalkstensbrottet, Ottenby är och många många fler ställen.

Ciao Annika
 
Nej, inget vandrarhem i sydost. Det östligaste vandrarhemmet är Böda på norra Öland.
Det finns ännu ett vandrarhem i närheten av Borgholm som heter Köpingsvik/ Solberga gård. Dock verkar den vara så liten.

Följande Vandrarhem finns:

Ottenby (södra Öland)
Ölands Skogsby (i närheten av Färjestaden)
Borgholm
Köpingsvik (Borgholm)
Böda (norra Öland)
 
The_Smurf skrev:
Är det inte på öland det finns en jättetät skog. Så tät att den saknar undervegitation *flashback till semester för en massa år sen* Tror det var på öland iaf.. långt norrut om jag inte minns fel.

Hade ingen kamera med mig då :(

/Daniel

Kanske du tänker på Tuijaskogen uppe vid Skäftekärr. Det är värt ett besök. Det är som att komma in i en stor slottssal eller något liknande. Dom brukar ha konsterter och gudtjänster där på sommaren.

Ciao Annika
 
Ok Annika!
Jag nämnde bara dom vandrarhem som är i STF-ägo.
Vet inte om dom kanske är billigare med tanke på att flera sannolikt har STF-medlemskap (man får ju rabatt via STF medlemskapet)
 
Janne Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
Annika Lund
Christel Eldrim
Olle Bjernulf
Anders Skoglund
 
ljusvision skrev:
Nej, inget vandrarhem i sydost. Det östligaste vandrarhemmet är Böda på norra Öland.
Det finns ännu ett vandrarhem i närheten av Borgholm som heter Köpingsvik/ Solberga gård. Dock verkar den vara så liten.

Följande Vandrarhem finns:

Ottenby (södra Öland)
Ölands Skogsby (i närheten av Färjestaden)
Borgholm
Köpingsvik (Borgholm)
Böda (norra Öland)

Här kommer det en lista på olika ställen att bo på
http://www.checkpoint-oland.com/logi.html
Som ni ser finns det en hel del

I övrigt är http://www.checkpoint-oland.com en hyfsat bra sajt om Öland
Ciao Annika
 
Sorry ;) Helt oavsiktligt, du försvann på vägen.
Det löser vi. Klart du skall med!

Janne Arleklint
Magnus Svensson
Daniel Selin
Jesper Ekvall
David Feldt
Jonas Törnquist
Jonas Forslund
Majja Björk
Kim Wallung
P-O Gråd
Annika Lund
Christel Eldrim
Peter Thornlund
Olle Bjernulf
Anders Skoglund
 
Öland låter skoj, har inte varit där på väldigt länge. Om det passar in i min kalender så följer jag gärna med också.

// Danne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.