Annons

Födelsedagspresent - analogt fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Pugh

Ny medlem
Min partner har nyligen börjat fotografera med en analog kamera. Jag skulle vilja ge en födelsedagspresent som har något med det att göra, men jag själv kan inget om det och vill välja något som är kul och som han kan använda!

Idéer jag har:

- Framkallningskit för negativ. Hittills lämnar han in filmen för framkallning. Men vad behövs för att det ska gå att komma igång?
- Fotoskrivare för papperskopior. Han har en bra digitalkamera och vad jag förstår går det att fota av negativen för att digitalisera dem?
- Behövs det kanske andra saker för att fota av negativen - stativ, något särskilt objektiv?

Jag hoppas att det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig!
 
En mörkrumssäck, en framkallningsdosa och vätskor är vad dom behövs för att komma igång.

Men det riktigt roliga kommer väl med en (begagnad nästan gratis) förstoringsapparat, lite skålar och vätskor. Samt ett rum som kan mörkläggas.
 
Min partner har nyligen börjat fotografera med en analog kamera. Jag skulle vilja ge en födelsedagspresent som har något med det att göra, men jag själv kan inget om det och vill välja något som är kul och som han kan använda!

Idéer jag har:

- Framkallningskit för negativ. Hittills lämnar han in filmen för framkallning. Men vad behövs för att det ska gå att komma igång?
- Fotoskrivare för papperskopior. Han har en bra digitalkamera och vad jag förstår går det att fota av negativen för att digitalisera dem?
- Behövs det kanske andra saker för att fota av negativen - stativ, något särskilt objektiv?

Jag hoppas att det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig!
Ska han fota av negativen behövs ett stativ, ett ljusbord, och ett makroobjektiv. Ljusbord och stativ är relativt överkomliga, men makroobjektiv är lite dyrare. Kan du luska lite i vad han redan har för objektiv?

Fotar han mest färg eller svartvitt? Det är enklast att komma igång med svartvit framkallning. För det behövs en framkallningsdosa, framkallare, stoppbad, och fix (de tre sista prylarna är kemikalier).

Allt som behövs för att komma igång: https://www.gofoto.se/kamera-foto/analogt/morkrum/starter-kit-film-basic

Framkallar han själv så kommer han också vilja digitalisera negativen själv :)
 
En mörkrumssäck, en framkallningsdosa och vätskor är vad dom behövs för att komma igång.

Men det riktigt roliga kommer väl med en (begagnad nästan gratis) förstoringsapparat, lite skålar och vätskor. Samt ett rum som kan mörkläggas.
En sån dosa vet jag att han har sin fars gamla! Men ingenting annat. Så kanske en mörkrumssäck och vätskor kunde vara något.

Förstoringsapparat hade ju varit skoj! Men vet inte om det går att lösa ett rum som kan mörkläggas tillräckligt bra.

Tusen tack för tipsen!
 
Ska han fota av negativen behövs ett stativ, ett ljusbord, och ett makroobjektiv. Ljusbord och stativ är relativt överkomliga, men makroobjektiv är lite dyrare. Kan du luska lite i vad han redan har för objektiv?

Fotar han mest färg eller svartvitt? Det är enklast att komma igång med svartvit framkallning. För det behövs en framkallningsdosa, framkallare, stoppbad, och fix (de tre sista prylarna är kemikalier).

Allt som behövs för att komma igång: https://www.gofoto.se/kamera-foto/analogt/morkrum/starter-kit-film-basic

Framkallar han själv så kommer han också vilja digitalisera negativen själv :)
Ska kolla vad han har för objektiv!

Han fotograferar både svartvitt och färg, men låter ju bäst att börja med svartvitt då!

Han har någon form av skanner som han använder, någon billigare variant som är hans pappas gamla. Om han vill digitalisera själv, vad behövs då?

Stort tack för hjälpen! Vilket härligt forum 🥰
 
Ska han fota av negativen behövs ett stativ, ett ljusbord, och ett makroobjektiv. Ljusbord och stativ är relativt överkomliga, men makroobjektiv är lite dyrare. Kan du luska lite i vad han redan har för objektiv?

Fotar han mest färg eller svartvitt? Det är enklast att komma igång med svartvit framkallning. För det behövs en framkallningsdosa, framkallare, stoppbad, och fix (de tre sista prylarna är kemikalier).

Allt som behövs för att komma igång: https://www.gofoto.se/kamera-foto/analogt/morkrum/starter-kit-film-basic

Framkallar han själv så kommer han också vilja digitalisera negativen själv :)
Man kan köra diaduplikatorstuket också, även om det kanske är mest aktuellt med 135-film.

Nikon D850 med AF-S 60/2,8G och deras egen ES-2* via den automatiska negativvändaren som finns i den kameran. Jag hade ju allt utom ES-2, så för mig var det den billigaste lösningen, även om totalen förstås inte är så billig. Bilden är från kompaktkameran Canon PrimaZoom 70F, gissningsvis med Kodak Gold 400, ca år 2000. Nu var ES-2:an inte helt rätt justerad som synes och det är bara som den kom ur kameran förutom nedskalning, men det var bara ett test för att se hur det såg ut från den kameran.

DSC_2672.jpg
*Lade in en bild på kombinationen lite på skämt här:
https://www.fotosidan.se/forum/threads/svensk-menytext-hos-sony-kamera.179338/page-2#post-2351323
 
Ska kolla vad han har för objektiv!

Han fotograferar både svartvitt och färg, men låter ju bäst att börja med svartvitt då!

Han har någon form av skanner som han använder, någon billigare variant som är hans pappas gamla. Om han vill digitalisera själv, vad behövs då?

Stort tack för hjälpen! Vilket härligt forum 🥰
Den här har allt som behövs, förutom stativ och objektiv då. https://lobsterholder.com/products/...38646&pr_ref_pid=8499983384918&pr_seq=uniform

Det går annars att köpa separat ljusbord, ca 800kr, och negativhållare, ca 260kr.

Ljusbordet är nästan ett måste, det kan gå att få hyggliga resultat på andra sätt också , men ett ljusbord är bra. Negativhållare är också bra, men där är det enklare att fixa till något provisoriskt för stt hålla negativet platt.

Har han redan ett stativ som går att använda i horisontalläge så behövs inget annat. Annars är ett reprostativ bra, men de är lite dyra. Här finns både ljusbord och reprostativ: https://www.photax.se/category/reprostativ

Världen behöver fler som fotar analogt.
 
En mörkrumssäck, en framkallningsdosa och vätskor är vad dom behövs för att komma igång.

Men det riktigt roliga kommer väl med en (begagnad nästan gratis) förstoringsapparat, lite skålar och vätskor. Samt ett rum som kan mörkläggas.
För ett komplett kit behövs även en termometer, mätglas med markeringar på ungefär centiliternivå, en tratt, eventuellt en pipett med millilitermarkeringar, och någon form av klämmor för att hänga upp filmen med. För vätskorna skulle jag rekommendera Kodak HC-110 som framkallare (håller väldigt länge), vilket fix som helst, och Kodak Photo-flo för att tvätta filmen. Photax har allt detta.

En annan idé kan kanske vara en mellanformatskamera? Finns i alla prisklasser från nån hundralapp till tio- eller hundratusentals kronor. En billig variant jag gillar skarpt är Yashica A.

Polaroidkameror är också kul och kräver ingen utrustning utöver kameran och film.
 
Den här har allt som behövs, förutom stativ och objektiv då. https://lobsterholder.com/products/...38646&pr_ref_pid=8499983384918&pr_seq=uniform

Det går annars att köpa separat ljusbord, ca 800kr, och negativhållare, ca 260kr.

Ljusbordet är nästan ett måste, det kan gå att få hyggliga resultat på andra sätt också , men ett ljusbord är bra. Negativhållare är också bra, men där är det enklare att fixa till något provisoriskt för stt hålla negativet platt.

Har han redan ett stativ som går att använda i horisontalläge så behövs inget annat. Annars är ett reprostativ bra, men de är lite dyra. Här finns både ljusbord och reprostativ: https://www.photax.se/category/reprostativ

Världen behöver fler som fotar analogt.
En mobiltelefon fungerar perfekt som ljusbord tycker jag. Finns gratisappar som gör skärmen helt vit med full ljusstyrka.
 
Min partner har nyligen börjat fotografera med en analog kamera. Jag skulle vilja ge en födelsedagspresent som har något med det att göra, men jag själv kan inget om det och vill välja något som är kul och som han kan använda!

Idéer jag har:

- Framkallningskit för negativ. Hittills lämnar han in filmen för framkallning. Men vad behövs för att det ska gå att komma igång?
- Fotoskrivare för papperskopior. Han har en bra digitalkamera och vad jag förstår går det att fota av negativen för att digitalisera dem?
- Behövs det kanske andra saker för att fota av negativen - stativ, något särskilt objektiv?

Jag hoppas att det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig!
Vet du vad det är för kamera han har?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.