Annons

Får polisen förbjuda mig att fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tycker detta borde vart uppe, men hitta inget!

På allmän plats, t.ex. en väg eller liknande, kan polisen förbjuda mig att fota t.ex. vid ett ingripande eller liknande?


/Jocce
 
Inte kann man ( i Sverige) bli åtalat för våldtäckt om man går på sta'n redskapen medtagen.
Men Morakniv och kamra är skumt.
 
Vad jag vet ligger det till så här: polisen får inte förbjuda dig att fotografera på allmän plats. Däremot kan de tillfälligt förbjuda dig att vistas på allmän plats*, och därmed blir debatten om du får fotografera där eller inte tämligen ointressant.


* Det är möjligt deras befogenheter uttrycks som att de får beordra dig att lämna platsen.
 
Jo, men de måste kunna motivera det också:

13§ Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.

Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.

Polislagen, 13§

Sedan kan man tycka att det är normalt hyfs och vett att flytta på sig om farbror blå vill spärra av eller liknande...
 
På allmän plats, t.ex. en väg eller liknande, kan polisen förbjuda mig att fota t.ex. vid ett ingripande eller liknande?
Som framgår av citatet ur polislagen i Emils inlägg är svaret på din fråga alltså "ja". Polisen kan anse att du stör den allmänna ordningen genom att fotografera och beordra dig att sluta plåta eller lämna platsen.
 
Som framgår av citatet ur polislagen i Emils inlägg är svaret på din fråga alltså "ja". Polisen kan anse att du stör den allmänna ordningen genom att fotografera och beordra dig att sluta plåta eller lämna platsen.

Men att fotografera är inte automatiskt att störa den allmäna ordningen. Det ska nog otroligt mycket till för att fotograferande på allmän plats ska bli störande för den allmänna ordningen. Och själva fotandet i sig kan nog aldrig bli störande. enbart om man i övrigt beter sig på ett störande sätt.
 
Som framgår av citatet ur polislagen i Emils inlägg är svaret på din fråga alltså "ja". Polisen kan anse att du stör den allmänna ordningen genom att fotografera och beordra dig att sluta plåta eller lämna platsen.

Fast tack och lov ingår tryckfriheten i grundlagen, och står därmed över polislagen. Så det är inget problem med att fotografera på allmän plats.
 
Jag kan mycket väl tänka mig konkreta situationer där poliser skulle kunna anse (med viss rätt) att just fotograferande stör den allmänna ordningen. De kan då alltså avhysa fotografen, helt i enlighet med polislagen.

Att tryckfriheten är inskriven i en grundlag är en annan sak. Om det finns något prejudicerande rättsfall som tydligt säger att polisen pga grundlagen inte kan tolka polislagen så som jag tror gäller givetvis detta. Finns inget sådant rättsfall (jag har inte hört talas om något) står det polisen fritt att använda polislagen.
 
Jag kan mycket väl tänka mig konkreta situationer där poliser skulle kunna anse (med viss rätt) att just fotograferande stör den allmänna ordningen. De kan då alltså avhysa fotografen, helt i enlighet med polislagen.

Att tryckfriheten är inskriven i en grundlag är en annan sak. Om det finns något prejudicerande rättsfall som tydligt säger att polisen pga grundlagen inte kan tolka polislagen så som jag tror gäller givetvis detta. Finns inget sådant rättsfall (jag har inte hört talas om något) står det polisen fritt att använda polislagen.

Tror inte du har helt rätt i det? Enbart för fotograferande kan inte polisen avhysa någon från allmän plats, eller förbjuda någon att fotografera. Inte ens vid polisingripanden av diverse slag på allmän plats. Det finns flera filmer utlagda på nätet där man filmat just polisingripanden och polisen har inte kunnat göra något åt det därför att den som filmat/fotograferat har varken stört polisingripandet eller den allmänna ordningen. Man kan inte med lagligt stöd avhysa någon fotograf eller förbjuda någon att fotografera på allmän plats. Endast om man gör sig skyldig till något brott eller stör ordningen kan man avhysas/gripas/omhändertas. Fotograferandet i sig på allmän plats kan inte med lagstöd ses som störande eller lagvidrigt, så länge man inte rent fysiskt hindrar eller stör den/det man fotograferar. Först då har man gjort sig skyldig till brott.
 
Det finns situationer där polisen kan tvinga dig att flytta på dig. Det kan vara att de ska spärra av en brottsplats, att det är farligt för dig att vistas där osv.

Jag har vid några platser blivit ombedd att gå bort men när jag visat pressleg har det varit okej.

Det har också hänt att polisen tvingat mig och andra fotografer att flytta på oss, annars skulle vi bli gripna.

Däremot kan polisen inte hindra en från att foto eller filma vad som händer från en annan plats. Men det har de i och för sig försökt. Fick några batongslag i ryggen en gång för att sluta fota.
 
Det finns situationer där polisen kan tvinga dig att flytta på dig. Det kan vara att de ska spärra av en brottsplats, att det är farligt för dig att vistas där osv.

Jag har vid några platser blivit ombedd att gå bort men när jag visat pressleg har det varit okej.

Det har också hänt att polisen tvingat mig och andra fotografer att flytta på oss, annars skulle vi bli gripna.

Däremot kan polisen inte hindra en från att foto eller filma vad som händer från en annan plats. Men det har de i och för sig försökt. Fick några batongslag i ryggen en gång för att sluta fota.

Det är precis så jag också tolkar det här med fotande på allmän plats. Så länge man inte är i vägen för polisen eller deras arbete, och inte fysiskt hindrar människor att röra sig eller stör ordningen på annat sätt, så finns det inget lagmässigt stöd att hindra dig från fotograferande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.