Annons

Får ni missnöjda kunder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ni som jobbar som fotografer, borde väl hända att ni får kunder som inte när nöjda med resultater, trots att ni själva är nöjda.

Hur ofta händer det, och hur agerar ni?

/Jocce

Oftast beror missnöjet av att dom inte är nöjda med sitt utseende i grundutförandet.
När det sedan inte blir underverk med bilderna så blir dom missnöjda.

Kan även hända att föräldrar till mycket oskrattiga barn blir missnöjda när deras oskrattiga barn är oskrattigt även på bild...
Hur mycket man än försökt göra dem skrattiga...

Har haft en missnöjd kund bara - föräldrarna till två små flickor. Jag själv är nöjd med flera av bilderna men föräldrarna tyckte inte att det fanns en enda de ville ha förstoring på.
De fick rabatt och bilderna på CD, de var inte intresserade av att plåta om.

Vi skulle plåta i hemmiljö och när jag kom dit så hade de grävt upp hela tomten och inne var det väldigt stökigt. Den minsta flickan låg och sov och den stora flickan var inte på topphumör. Vad gör man då som fotograf? Inte f-n kan man trolla heller.
Det finns helt klart lättare jobb än att plåta barn men man lär sig alltid något nytt. :eek:)

//
Nina

"Shit happens" för alla yrkesfotografer

Jocce skrev:
Ni som jobbar som fotografer, borde väl hända att ni får kunder som inte när nöjda med resultater, trots att ni själva är nöjda.

Hur ofta händer det, och hur agerar ni?

/Jocce

Genom åren har det hänt ibland. Gäller det pressfoto beror det oftast på att man inte lyckats fånga "ögonblicket" när något sker. Ex inom sport. Det känner man själv också. Då gäller att hitta på något alternativ illa kvickt för tillfället kommer inte tillbaks och en deadline väntar. Dödssynden är att inte komma med någon gångbar bild alls, vilket tack och lov inte hänt mig ännu. Ibland kan redigeraren tycka att man lekt "Picasso" när de tänkt sig en rak, ren pangpåbild, medan man själv tänkt skapa något symboliskt. I de senare fallen räcker det med att förklara hur man tänkt och varför. Har alltid funkat för mig och jag har inte förlorat kunder.

Gäller det reklam/porträttbilder är det vanskligare. Porträtt: Människor har ofta en uppfattning om hur de vill se ut. Inte hur de verkligen ser ut. Kan skapa problem. Det bästa sättet är att förebygga det genom dialog o visa det obearbetade resultatet direkt (lätt via digital teknik), ta om i andra vinklar tills kunden blir tillfredsställd. Är det sedan så att de är missnöjda med den finbearbetade resultatet är det bara att plåta om. Men det har aldrig hänt mig när jag förebyggt det. Också en av orsakerna att jag alltmer sällan tar på mig porträttfoto när det gäller barn. Inser att jag har mina begränsningar vd gäller tålamod med föräldrar. Därför håller jag mig till press, reklam och produktfotograferingar mest.

Reklam: Här är det inga problem om man pratat med kunden innan. Det var lite svårare på den analoga tiden. Det hände mig en gång att ett oönskat färgstick ställde till det och kunden var inte direkt missnöjd men inte heller helt nöjd. Vi diskuterade det (hade plåtat med bladare och tungstenfilm dia). Istället för att ta om bilden så beställdes en ny kopia från yrkeslabbet där jag påtalade att grönsticket gick att filtrera bort. Kunden blev nöjd över att jag engagerade mig så hårt och bad mig faktiskt att lägga på lite extra på fakturan.

Bottomline: Prata alltid NOGA med kunden innan bildtagningen och skulle det bli fel även du själv är nöjd med resultatet så hamnar det under avdelningen "shit happens". Käfta inte utan ta om bilden om så behövs men låt alltid kunden vara med i processen. Viktigast: Försök inte spänna över ALLA områden. Välj som yrkesman de som du verkligen känner för. Problemen brukar nämligen inte uppstå då. Men för fan, det händer alla någon gång att det blir fel (ur kundens synpunkt). Den yrkesfotograf som inte råkat ut för det är nog inte helt sanningsenlig om han/hon säger något annat.

Har haft några diskussioner med en kvinna vars bröllopsporträtt jag plåtat. Hon hade hängt upp sig på att hon tyckte att jag tog så många exponeringar och att urvalet de sedan hade att välja på var för litet.

Hon hade sagt innan att hon ville ha 10 bilder och vid fototillfället tog jag över 100 exponeringar. Jag vet inte hur mycket andra tar men jag brukar kunna använda mig av var 3e exponering i alla fall, så detta var ganska mycket tyckte jag. Jag plåtade på bra för att deras barn som var med på bilderna var sura och gjorde miner hela tiden.

Fotograferingen i sig var inte speciellt angenäm, bruden var på dåligt humör och posade som en tok för att sedan skälla på barnen och sen posa igen. Hon försökte jäkta på det hela och sa vid ett tillfälle att nu var vi väl klara fast vi kommit överens om hur lång tid jag ville ha för alla dessa miljöer. Hon var stressad och lyssnade inte på mina förslag.

65% av bilderna gick sedan bort i urvalet pga barnens miner eller att någon blundande. Tillsist fick hon 16 riktigt bra bilder med varierande miljöer och blandat närbilder/längre ifrån och det var det hon tyckte var rakt för lite. Hon ville då ha mer att välja på och fick mig att ta med ett gäng bilder jag själv inte alls är nöjd med. Hon började då prata om att flytta ögon och ansikten från en bild till en annan i Photoshop vilket jag sa nej till för att jag inte tycker att det blir bra och ser helt naturligt ut.

Jag tycker detta är svårt för jag kan inte trolla och det känns som vissa kunder inte kan bli nöjda hur mycket man än anstränger sig. På vårt möte innan pratade hon om mycket trädgårdskänsla, när urvalet kom var det för mycket trädgård (halva bilden bestod av omgivning som mest). Jag har ransakat mig själv om jag missförstått henne men jag kan inte se annat än att jag gjort vad vi kommit överens om.

Hur gör ni i ett sånt läge? Plåtar ni om fast ni har fler bra bilder än det antal de vill ha?

Och ännu mera intesant- hur många bilder har era kunder att välja på?

idovoodoo skrev:

Jag tycker detta är svårt för jag kan inte trolla och det känns som vissa kunder inte kan bli nöjda hur mycket man än anstränger sig. På vårt möte innan pratade hon om mycket trädgårdskänsla, när urvalet kom var det för mycket trädgård (halva bilden bestod av omgivning som mest). Jag har ransakat mig själv om jag missförstått henne men jag kan inte se annat än att jag gjort vad vi kommit överens om.

Hur gör ni i ett sånt läge? Plåtar ni om fast ni har fler bra bilder än det antal de vill ha?

Och ännu mera intesant- hur många bilder har era kunder att välja på?

Jag skulle inte plåtat om Ulrika. Du verkar ha gjort allt och mer därtill. Om barn skall vara med brukar jag be dem om att barnen inte är med under hela bröllopsplåtningen, tärnan/marsalk har då en roll att fylla... Jag tar ca 120exp/timme. Oftast plåtar jag 1 timme plus ev. vigsel. Om kunden vill ha ett album med 20 bilder så får de välja bland 40-60. På första mötet antecknar jag alltid vad vi pratar om och jag stämmer alltid av det antingen kvällen innan plåtningen eller när vi börjar plåta. Har de valt skogsmiljö så blir det skog på bilderna och det påminner jag dem om. Och efter att ha tagit del av din erfarenhet så lär jag inte sluta med det... man blir alltid lite ledsen av en missnöjd kund oavsett anledning.

//
Nina

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar