Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

får man..?

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Axel

Aktiv medlem
Hej!
jag undrar vad man får och inte får. Jag har tänkt att fotografera ett sportevent i sverige. det kommer förmodligen innehålla bilder på både tävlande och publik, folk som är där alltså,..säkert en del närbilder osv. Tanken är att sälja dessa bilder till en tidning, i det här fallet en tidning i USA. Hur funkar regler kring sånt. vad får man göra..behöver man ha tillåtelse av den man fotograferat får att få trycka bilderna sen? hur gör pressfolk? jag är bara en privatperson

Du får i princip fotografera vad som helst, som inte är skyddsklassat (t ex militäranläggningar) och utan att fråga först. Där är ingen skillnad på pressfolk och privatpersoner.

En idrottsanläggning skulle i princip kunna förbjuda att du fotograferar, men det krävs alltså ett uttalat förbud. På en del ställen kan det också vara tillåtet att fota, men förbjudet att använda blixt eller stativ... En skillnad mellan en pressfotograf och en privatperson kan också vara att pressfotografen lättare kan få tillstånd att komma in på områden som är stängda för allmänheten (närmare fotbollsplanen t ex), men det finns ju inget som hindrar att du frågar den ansvariga för anläggningen om ett sådant tillstånd, utan att ha pressleg.

Om bilden ska användas till marknadsföring behöver du personens tillstånd (eller rättare sagt är det företaget som ska publicera bilden som behöver det), men i annat fall så skulle du ju kunna fråga mest för att vara trevlig... :)

Finns en bra artikel här på fotosidan om du vill ha mer info: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar