Ber att få....
....citera mig själv.
Enkel regel
Enkel regel
Det finns en enkel regel när det gäller fotografi i Sverige.
Du får plåta vad som helst (gäller inte skyddsobjekt), men du får inte publicera vad som helst.
Så enkelt är det.
Blev igår stoppad på ett köpcenter i Malmö, av en "chef" för stället ,som sa att det krävdes "fototillstånd " av dem om jag skulle få plåta där inne (Jag gick omkring med en kamera och åt glass, tog aldrig några bilder).
Jag påtalade då för henne att jag minskäl plåtar vad fan jag vill, och hon sa att det fick man inte. Det hela urartade och JAG tillkallade polis, då hon ville ha min filmrulle (som var full med släktbilder, vad fan nu hon skulle med dem till???).Polisen kom och jag vann diskussionen , då det är så att:" jag får plåta vad jag vill, men inte publicera vad som helst."
Detta är inte första gången någon velat ha min filmrulle, och jag har aldrig lämnat ut den. Vare sig till Securitas vakter eller andra.Vill de ha min rulle, måste de ha ett beslut från ÅKLAGARMYNDIGHETEN, och det kan bara polisen eller militären få.
Nu säger jag naturligtvis inte att man skall springa omkring inne i affärer och plåta hur som helst, man får ju visa lite respekt. Men sanningen är att om jag vill göra det, så får jag göra det, helt fritt enligt lagen.De kan köra ut mig ur butiken, och be mig dra åt helvete, men de kan inte komma och ta min rulle.
Det är dock skillnad på att fotografera, och att vara närgången, och det måste man som fotograf skilja på. Att tränga sig fram som en Paparazzi, vid olyckor,sorg eller svårt skadade och börja plåta, tycker JAG är något som man inte skall göra.Det är att missbruka sin roll som fotograf.
Ja, det var det hela.......
Första gången jag citerar mig själv, men jag anser att denna text ger svar på frågan på ett enkelt och concist sätt.
Tjo Flöjt !!!!
NIKLAS
Mr. Rumpfotograf 2001
(När skall någon utmana mig ???)