Annons

Får jag be om största möjliga skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Jag har testat lite produkt-foto. Kunden blev nöjd. Men jag är inte riktigt njöd. Vissa delar av produkterna (stolar, bord, soffor osv) blir en aningens suddiga pga skärpedjupet. Jag vill att alla delar av objektet som fotas skall vara skarpa.

Hur får jag största/längsta möjliga skärpedjup med min Canon 300D? Vilken optik är at rekommendera för detta syfte?

Alla andra tips för att maximera skärpedjupet är välkommna.

Tack!
 
Inget skämt

Jag skämtar absolut inte.

Det finns jätte mycket skrivet/diskuterat när det gäller att få korta snygga skärpedjup på macrobilder och porträttfoton, men jag har inte sett mycket skrivet om det motsatta.

Stativ har jag. Bländaren var satt på 32. Ska kolla upp de där objektiven. Det kan vara så att kitt-objektivet som följer med 300D är lite crap och att det ger upphov lite suddiga bilder emellanåt.

Tack igen.
 
Visserligen ger bländare 32 stort skärpedjup men tyvärr också sämre totalskärpa.

Brännvidden spelar ingen roll, om du fyller sökaren med ett bord ger en 35:a samma skärpedjup som en 50:a.

Jag skulle satsa på att använda bländare 16 om det är möjligt för bästa skärpa och hitta en vinkel som gör att bordet inte sträcker ut sig över för stort avstånd. Gärna mer rakt på än från en ”tuff” vinkel.

Jag skulle också satsa på att inte fylla sökaren helt utan kanske rent av ge lite mer luft runt motivet för att sedan beskära bilden. Då får du större skärpedjup.
 
Intressant

Jag prövade bländartal mellan 5.6-8 och 28-32. Hmm... sanningen kanske ligger någonstans mittemellan.

Jag har ytterligare ett tillfälle att fota i sommar. Ska pröva med 16 och titta närmare på de övriga tipsaen. Tack.
 
Sök runt lite på nätet efter information om "depth of field" och "skärpedjup".

Värt att notera är att det långt ifrån alltid är bäst att använda autofokus, eller att ens fokusera på huvudmotivet.

Använd en skärpedjupskalkylator, t.ex. http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html
Om ditt objektiv har skärpedjupsindikatorer, lär dig använda dem.

Det finns även massor i av info i detta forum, sök lite så kommer du att hitta många lärda diskussioner!

Här finns en intressant artikel:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1686/

Lycka till!

/Micha
 
Koppla ur eventuell autofokus och utnyttja skärpedjupsmarkeringen på objektivet.
 
Sen finns det väl någon form av tredjedelsregel för att då ett större acceptabelt skärpedjup om jag inte minns fel.

Om du lägger skärpan en tredjedel in i bilden och har liten bländare får du hyffsad skärpa framför och bakom skärpepunkten.
 
Guffa skrev:
Avstånd.

Ju längre du är ifrån motivet desto större blir skärpedjupet.

Det gäller väl inte om man använder sig av en 300mm tex. Ser man bilder tagna med telen brukar det vara ett ruggans kort skärpedjup.

Kan ha fel men det känns inte som så är fallet.
 
Peter_H skrev:
Det gäller väl inte om man använder sig av en 300mm tex. Ser man bilder tagna med telen brukar det vara ett ruggans kort skärpedjup.

Kan ha fel men det känns inte som så är fallet.
Jo det är det.

Det är bara det att telet förstorar så mycket att det syns mer.

Någonstans efter bländare 11-16 så börjar hålet bli så litet att ljusets interferens kan påverka kvalitén.
 
Nja. Det är just det som är finessen med teleobjektivet i detta sammanhang. Det är huvudsakligen bländaröppningens absoluta storlek som ger interferensrisk. Därför kan ett tele bländas av mer och därmed ge ett större skärpedjup innan skärpan förstörs av interferens.

Att teleobjektiv skulle ge litet skärpedjup är en av de vanligaste missuppfattningarna inom fototekniken.

Skärpedjupet bestäms huvudsakligen av avnildningsskalan och bländartalet.

Tiltobjektiv ger inte heller ett större skärpedjup men man får en större frihet (liksom vad gäller förslaget med Sinaren som kan förställas i alla plan) att bestämma VAR skärpedjupet skall ligga.

Därför kan du med ett sådant få större chans att få hela dina produkter skarpa.


Så störst chans bör du få med ett vid behov tiltat teleobjektiv som ställs på minsta bländaren och fokuseras på hyperfokalavståndet.

Säg gärna emot!
 
Stora bländarsiffror betyder nödvändigtvis inte stort skärpedjup. Backa bort från motivet och testa dig fram med skärpedjupskontrollen.
/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.