Annons

Får jag be om största möjliga skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
...Då återstår det bara för mig att fråga vad hyperfokalen är?
Med ett 24mm är hyperfokalavståndet 3 meter vid bländare 11.

Det betyder att om jag använder bländare 11 på ett sådant objektiv kommer jag med avståndet inställt på 3 meter få skärpa från 1,5 till oändligt.

Varje kombination av brännvidd/bländare har ett hyperfokalavstånd.
Ställer du in det avståndet har du skärpedjup från halva det avståndet till oändligt.
 
Erik Schalin skrev:
Aahh!

Det är alltså de där märkningarna på objektivet.

Jag har ett standardförfarande när det gäller min 24:a. Jag ställer in en liten bländare (t.ex. 11) och placerar sedan ett av skärpedjupsmarkeringarna vid konsummärket (oändlighetsmarkeringen). Då har jag skärpa från c:a 0,85 meter till oändligheten. För bländare 22 blir skärpedjupet från c:a 0,5 meter till oändligheten. Snacka om att jag tycker att det är helt meningslöst med autofokus på vidvinklar.
 
Senast ändrad:
rideg skrev:
...Då har jag skärpa från c:a 0,85 meter till oändligheten...
Så var det ja. Jag brukar ställa på 1,5 meter när jag använder min 24:a för interiörfotografering med bländare 11.

Då har jag nästan använt hyperfokalavståndet...
 
Kanske var jag ute och cyklade när jag nämnde hyperfokalavståndet; det är ju inte alls säkert att man vill ha skärpa till oändligheten.

Man ställer skärpan på det avstånd som - vid den givna bländaren, enligt märkningen som förhoppningsvis finns på objektivet eller i en tabell - ger skärpa från den närmaste till den mest avlägsna delen av motivet som man vill ha skarp.
 
Peter_H skrev:
Det gäller väl inte om man använder sig av en 300mm tex. Ser man bilder tagna med telen brukar det vara ett ruggans kort skärpedjup.

Kan ha fel men det känns inte som så är fallet.

Skärpedjupet vid en viss brännvidd och ett visst bländartal är visst många procent framför och bakom motivet. Alltså är skärpedjupet större ifall motivet är längre bort.
 
Vid samma avbildningsskala och vid samma bländare ger två objektiv med olika brännvidder samma skärpedjup.
 

Bilagor

  • dof.jpg
    dof.jpg
    15.7 KB · Visningar: 204
Dock ger ett tele ett mindre utsnitt av bakgrunden i förhållande till huvudobjektet, vilket ger en renare bakgrund och en skenbart större oskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.