En jurist, som jag pratat med, menar att ett fotografi aldrig har verkshöjd medan en text oftast har det. Konsekvensen av detta skulle vara att en bild med påtryck text kommer att domineras av texten. Texten skulle alltså dominera det nya verket vilket alltså skulle strida mot god sed.
Dessutom har ju denna fråga även en moralisk dimension. Man kan ju fråga sig om någon fotograf skulle vilja publicera en text med verkshöjd mot författarens vilja eller utan författarens vetskap.
Bifogar nedan några utdrag ur lagstiftningen och ”Verkshöjd…” ur Wikipedia.
/Harald
Citaträtt
I svensk lag regleras citaträtten, kort och koncist, i 22 § upphovsrättslagen: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."
God sed innebär bland annat att upphovsmannen anges, och att citatet inte är till sådan omfattning att det kommer att utgöra huvuddelen i det nya verket.
Återgivningsrätt
En rätt, som ansetts stå citaträtten nära, är rätten att återge konstverk (återgivningsrätt). Denna regleras i 23 § upphovsrättslagen, som stipulerar att offentliggjorda konstverk endast får återges i något av följande fall:
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte (om återgivningen sker i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet),
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.
Verkshöjd för fotografier. (utdrag ur Wikipedia)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Verkshöjd
Populärvetenskapliga framställningar (till exempel uppslagsverk) omfattas ej av första punkten.
Citaträtt och återgivningsrätt torde tillsammans vara det närmaste svensk rätt kommer det amerikanska fair use, med tanke på ordvalet i Bernkonventionens tionde artikel.
Nyheten 1994 var att fotografilagen flyttades in i upphovsrättslagen, och därmed uppstod för första gången frågan om verkshöjd för fotografier, eftersom detta är ett centralt begrepp inom upphovsrätten. Anses inte verket ha "verkshöjd" så omfattas det inte av upphovsrättslagen och har därmed inget skydd.
Efter mycket om och men enades man om att fotografier skulle få behålla det verkshöjdsoberoende skydd de hade i fotografilagen, men att detta skulle höjas från 25 till 50 år från framställningsåret, och att fotografier som uppnår acceptabel verkshöjd skulle fä sitt skydd höjt från 50 till 70 år efter fotografens död. Detta "tvåalternativskydd" är dock inte unikt för fotografier, utan återfinns även i upphovsrättslagens bestämmelser om ljudupptagningar och upptagningar av rörliga bilder - dvs alla former av skapande som till större eller mindre del är ett resultat av en maskin. Grundtanken verkar vara att om maskinens roll varit viktigare än skaparens, så får verket framställningsårsskydd, men om skaparen varit viktigare än maskinen (dvs ingen annan som var på samma plats i samma ögonblick och var försedd med samma utrustning skulle ha kunna åstadkommit ett snarlikt resultat), så får verket dödsårsskydd.
I följebrevet till propositionen skriver man utförligt om problematiken kring verkshöjd. De som förberedde lagen ville göra alla bilder till verk, men flertalet remissinstanser, samt även regeringen, påpekade alla problem detta skulle medföra, inte minst med tanke på att det finns så många fotografier i arkiv och på museer där man inte vet vem fotografen är. Kompromissen blev att man bibehöll de två begreppen, och i följebrevet sägs det att avgörandet om vad som är bild eller verk får överlåtas till domstolarna i varje enskilt fall, och skribenterna (vice statsminister Bengt Westerberg och Reidunn Laurén från justitiedepartementet) säger klart ut att man inte väntar sig särskilt många fall, eftersom de flesta fotografer kommer att tycka att 50 års skydd från framställningsåret är gott nog. Detta uttalande betyder att lagstiftarnas utgångspunkt är att ett fotografi normalt är att betrakta som bild och inte ett verk, och att den som vill höja det till verk måste gå till domstol för att få till stånd det.
Frågan om verkshöjd för fotografi har hittills inte prövats i domstol en enda gång under de snart 12 år som laget gällt.