Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte skärpan bra

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder du programläge kan det vara så att kameran har valt en lite längre exponeringstid och då blir det lätt rörelseoskärpa.

Hönans huvud är oskarpt och det ser ut som rörelseoskärpa. Tuppen har nog också rört på sig. Fötterna på hönan och tuppen ser skarpa ut, även maten och trappstegen. Katten sitter still och blir därför skarpare.

Det kan också vara så att den valda bländarens skärpedjup inte riktigt räcker till.

Kan du kolla vilken exponeringstid du har använt här? Och bländare?

Ett tips är att använda tidsautomatik och välja en bländare så att exponeringstiden blir t ex 1/250 eller 1/500 sek. Då är det lättare att frysa eventuella rörelser.

Ponnytok skrev:
Hej igen.
Ja, jag har en liten ratt vid sökaren men vet inte hur jag använder den eller ställer in den eller vad man nu gör...

/Charlotte

Där har vi nog felet.
Med den ratten anpassar du sökaren till ditt öga. Testa att ratta lite på den, så ser du vad den har för effekt.

Dioptrijustering, normalt i mittläget...

Ponnytok skrev:
Hej igen.
Ja, jag har en liten ratt vid sökaren men vet inte hur jag använder den eller ställer in den eller vad man nu gör...

snipp...

/Charlotte

Den lilla ratten kan ses som ett par extra glasögon...

Om man har relativt svaga glasögon, så kan man
använda denna justering för att få skarp bild i sökaren även utan att använda glasögonen.

För mig som använder glasögon så räcker justeringen i alla fall inte till och utan glasögon så ser jag omgivningen suddigt och då blir det knöligt att ta av och ta på glasögonen hela tiden. Jag ställer min justering på 0.

Ratten för dioptrijustering har en liten mittmarkering och det skall finnas en liknande markering på kamerahuset som ratten skall stå emot då man inte vill ha någon justering alls. D.v.s om Du inte behöver glasögon, eller använder glasögonen när Du fotograferar.

Min erfarenhet är dock inte att fokus förskjuts utan att allt blir mer eler mindre suddigt. Fokus kan man ställa in ändå, när det är som minst suddigt, så blir det skarpt på bilden. Att det sedan kanske blir knepigare att ställa in fokus rätt när man har vridit dioptrijusteringen fel är ju en annan sak...

Hoppas att det hjälpte Dig

/Jörgen

Jag hade en KM5D och tyckte att det var en kanonbra kamera på alla sätt och vis. Stabiliseringen var en riktigt toppengrej, men... jag kunde inte få så där knivskarpa bilder som man se att alla andra tar. Jag provade på alla sätt och vis och jag gjorde skrev ut provsidan från http://focustestchart.com/chart.html. Det var nedslående, jag hade fokus mellan 10-20 mm framför objektet. Aha!

Efter två veckor gick jag tillbaka med kameran. Pengarna tillbaka och nu har jag en begagnad Canon 20D med ett Tamron 28-75 (som jag skickat till Tyskland för kalibrering... det var inte heller skarpt).

Gå till affären och prova med ett annat objektiv om du inte har gjort det redan. Titta på bilderna, på datorskärm, och avgör om de är skarpa eller inte. Är de inte det tycker jag att du ska häva köpet. Det har du rätt till enligt konsumentköpslagen, upp till tre år efter köpet. Kameran (och linsen) levererar inte det som utlovades.

Man har inte rätt till att häva köpet utan i första hand, utan kamera skall repareras/justeras om möjligt. Om det visar sig efter reparationen eller om felet återkommer får man häva köpet.

Ta nu en testbild och posta här. Är det front eller back fokus så är det bara att skicka inte kameran till sevice verkstaden. Det tar inte många dagar att få en sådan sak åtgärdad.

Nja, när jag skulle häva mitt köp läste jag igenom hela konsumentköpslagen och hittade några paragrafer där det stod att köparen har rätt att häva köpet om felet är av sådan betydelse för köparen att denne inte kan använda produkten som det var avsett. Det är även köparen som själv bestämmer om felet är av så stor betydelse eller inte. Samtidigt finns det också paragrafer som säger att du som köpare har rätt att bli ersatt för de kostnader som uppstått för att du ska få häva köpet eller få felet åtgärdat.

Tyvärr har jag inte papperet kvar så jag kan inte referera exakt. Att säljaren vill rätta till felet är vanligt återkommande eftersom säljaren vill behålla kunden.

Som kund har du alltså rätt att häva köpet när felet av av sådan karaktär att du inte kan använda produkten som det är tänkt. Dvs. om du är fotograf och köper en ny kamera som inte tar skarpa bilder är den ju värdelös för dig och du ska inte behöva vänta fem sex veckor innan den är fixad. Du ska ha en ny genast eller häva köpet.

Du ska också ha möjlighet att få dina utlägg för extra resor och även inkomstbortfall på grund av den felaktiga produkten.

Läs konsumentköpslagen, den är inte så lång, men den är intressant. Ta med ett exemplar till butiken och gå igenom med säljaren de stycken som visar vilken rätt du har som kund. Oftas försöker de bara köra över dig, men ger sig då du är påstridig och visar att du vet vad som gäller.

Hej! Det skall väldigt mycket till innan köparen betalar tillbaks pengar, i första hand skall kameran till verkstad för justering, om inte det hjälper byter han produkten, i tredje - pengar tillbaka. Verkar vara många som har problem med att inte skärpan sitter där den ska. Lite dåligt när det handlar om så dyra grejer Det är bara att stå på sig, och inte acceptera, skärpan skall givetvis hamna där man ställer in den, även om man "bara" har betalt 6000-7000.- som dom billigaste Dslr-kamerorna kostar. Mvh.Olle.

Ohh fler som känner av skärpan

Hellu!

Jag funderar på om det inte är objektivet osså som kan vara lte sämre.. vet inte.. har en likadan med samma objektiv och det känns inte alls som jg får till den dära skärpan.. bilden känns ofta pixlig.. speciellt på landskap etc..
/satu

Charlotte.

Om det är så att objektivet bakfokuserar så grovt som du visar på djurbilden så behövs ingen avancerad test. Du hade ju gjort något med batterier såg jag? Ställ upp ett antal saker i ett led på nån meter på ett bord & ställ skärpan på något i mitten ungefär, gör om testen några gånger först med AF & sedan med manuell fokus. Med AF så använder du förstås enbart den mittre fokuspunkten, se alltså till att du kopplat om till enbart den. Var också noggrann med att inte rikta om kameran mellan fokusering & det att bilden ska tas, det bästa är om du kan använda stativ. Dessutom så ser du till att du använder max bländaröppning så att du får så kort skärpedjup som möjligt, testa även vid några olika brännvidder då det ser ut som att du har olika stora problem vid olika tillfällen?

Om du har ett sådant grovt bakfokusproblem som uppemot halvmetern så ser du detta omgående vid en sådan test. Jag har själv en vidvinkelzoom som bakfokuserar uppemot 1,5 meter (!!!) vid 19mm men enbart några centimeter i 35mm-läget. Mina tre övriga objektiv går klockrent, använder D7D.

Linjaler & testkartor använder man enbart om problemet är litet & dessa tester kräver hög noggrannhet. Om man inte kan utröna något med min enkla test så får man dock ta till denna mer avancerade om man fortfarande är osäker.

//Larsa

Senast ändrad:
OH SHIT VAD JAG SKÄMS!!!
Men ni ska ha tack för hjälpen allihop för jag börjar komma tillrätta med problemen som mest verkar ligga på mig men några småsaker behöver jag fortfarande hjälp med när det gäller kameran.

Jag har gjort en GROV miss när jag fotat och det är att jag först fokusuerat och sedan ändrat zoomen, trodde inte att det spelade någon roll....

Detta är fallet med tuppen och katten, för att kunna se ordentligt och få bra skärpa så zoomade jag in och ställde in focus på tuppen, zoomade sedan ut och plåtade och focus hamnade på katten istället. Jag antar att det är så iallafall??

När jag fotade biet i blomman så antar jag att felet jag gjorde (för då ändrade jag inte zoomen då jag använde autofocusen) var nog att jag inte hade spotmätning inställd, jag tror inte det iallafall.
Jag ska testa lite mer i dagarna och se om det är så.

Jag gjorde testet och jag mailar gärna över det till någon kunnig, bara maila och säg till. Men det ser ut som om bästa skärpan är just där den ska vara. Men jag tycker nog att skärpan överlag kunde vara bättre dock. Men det går visst att ställa in någonstans?

Den här lilla ratten för dioptrijustering - hur ställer jag in den?? Ska jag autofokusera på något föremål då och sedan ställa in så att det blir skarpt för mitt öga eller vad?
Jag ser lite sämre med linser än med glasögon men använder nästan alltid linserna så jag kanske behöver justera den för att kunna ställa in bättre manuellt, men jag måste säga att jag tycker det är svårt att ställa in skärpan manuellt utan att zooma först vilket uppenbarligen inte gick... suck.

Långt inlägg men jag hoppas det klarnade lite.

Ponnytok skrev:
Men jag tycker nog att skärpan överlag kunde vara bättre dock. Men det går visst att ställa in någonstans?
i överlag så skärper digitala systemkameror inte bilderna lika mycket som kompaktdigitaler gör, tanken är att man ska göra det i ett bildbehandlingsprogram i efterhand. Du kan dock ställa upp skärpan i kameran men resultatet brukar bli bättre om det görs i datorn...

//Larsa

Ponnytok skrev:
Hej igen.
Hm, nu var jag ute igen och skulle ta kort på biet i blomman men tog även lite kort på vår tupp och katten som var ca 50 cm bakom tuppen...
/Charlotte

What? Har du dresserat biet? Har visste du att det skulle vara kvar? :)

ANDREAS: HAHAHAHAHA, jag skrattar på mig....

Jo, tänk om det vore så väl... tur att det finns många bin och många blommor...fniss.

GUNTE: Ok, då förstår jag, ska testa det!

LARSA: ska testa att ställa om lite i kameran annars får jag väl skärpa upp dem i PS.

Måste ut imorgon och testa lite.

/Charlotte

Ponnytok skrev:När jag fotade biet i blomman så antar jag att felet jag gjorde (för då ändrade jag inte zoomen då jag använde autofocusen) var nog att jag inte hade spotmätning inställd, jag tror inte det iallafall.
Jag ska testa lite mer i dagarna och se om det är så.

Om man skall vara petig med ord så betyder spotmätning att ljuset mäts i ett litet område, oftast mitt i bilden. Jag antar att du menar att du inte hade låst kameran till en enda fokuseringspunkt? I så fall skulle det kunna vara felet. Motivet innehåller ju massor av kontrastrika delar på olika avstånd.

Ja, HURRA! Nu löste du ett annat mysterium för mig och det är varför jag måste ändra till spot på två ställen... Men då ska jag bara kolla vilken som är vilken. Jag har faktiskt funderat på det för ibland när jag fotar något mörkt objekt i en ljus omgivning så blir det ju fel men då kan jag ju använda spotmätning istället.

Tänk vad man lär sig varje dag :)

/Charlotte

Jo, självklart men du får tänka på att det här med att fotografera och kameror är helt nytt för mig.

Jag HAR läst bruksanvisningen hur många gånger som helst men det är mycket på en gång och vissa saker har jag förstått fel, en den inte begripit alls och en del har tack och lov fastnat...

/Charlotte

Okej, det var inte min mening att vara taskig eller så men en del verkar tycka det är löjligt, omanligt, what ever, med bruksanvisningar.
Det gick kanske förr när 1 knapp=1 funktion men med dagens teknik med menyer, knappar som byter funktioner osv går inte det.

Jag vill bara betona vikten av att läsa sin bruks så man inte dribblar bort sig själv.

Sen förstår jag om det inte är så lätt att ta till sig allt om man är ny som i ditt fall, med alla fackutryck, spot, centrumvägd, mf, af och allt vad det nu kan vara.

(lite offtopic)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar