Annons

Får ingen fokus...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dromedar

Medlem
Är väl så nära en amatör man kan komma och har svårt att få fokus, med min EoS 350D i mörka utrymmen. Hur skall jag ställa in kameran så att den, så snabbt som möjligt, kan hitta fokus?

Har ganska svårt för detta då jag skall "måla" omgivningen med ficklampan.

/Jonathan

Hej

Mitt tips är:

1.Ställ kameran så den alltid använder mittre fokuspunkten, den är känsligast, sen tryck halvägas o lås AF, sen komponera om

2. Prova ögonen på folk om det e människor, dessa måste var i fokus och har oftast kontrast, dvs vitan + ögonfärgen

3. AF funkar så att du måste ha en kontrast, så du måste hitta en övergång som e skarp mellan mörkt o ljust, ju skarpare sån ju bättre skärpa o snabbare AF får du.

Hej Jonathan!

Att hitta fokus när det är mörkt är alltid ett problem. Vissa kamerahus (=dyrare...) är känsligare och klarar det bättre men även de har begränsningar.

Som Roine skriver behöver kameran hitta kontraster och för att de ska bli tillräckliga behövs ljus. Har du då skum belysning är det nog lättast att köra med manuell fokusering. Belys föremålet under tiden så blir det så klart lättare. Vill du tvunget använda AF kan du ju prova med att sätta den funktionen till en annan knapp. Tror att det går även på 350D att sätta den till *-knappen (kolla i din manual). Då kan du fokusera med lampan tänd utan att du ljusmäter. Men det känns lättare att fokusera manuellt...:)

Lycka till.

"Måla" med ficklampan där du vill ha fokus och fokusera med kameran. Slå sedan över till manuell fokus.
Att ställa in avståndet på hyperfokalen funkar ofta bra.
Man kan ställa skärpan på oändligt och blända ner.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto