MiriamÖ
Aktiv medlem
Jag har införskaffat en Canon 1200D. Jag har tidigare haft en Canon 650D. Jag tycker på det stora hela att dom är rätt likadana, men har upptäckt ett problem. Jag känner att jag har total oförmåga att få in rätt inställningar på denna variant, Hur jag än gör så får jag ingen riktig knivskarp skärpa.
Även om jag lyckas hitta skärpan på motivet, så är ändå det skarpaste en aning suddigt. Detta med eller utan andra objektiv. Jag har försökt kika runt på slutartid, ISO, bländare, inställningar men jag får inte till det. Jag famlar helt i mörkret.
Detta problem kvarstår oavsett om det jag fotar är stilla eller i rörelse. Att fota med 650D och ett objektiv på 50/1,4 USM var ju lätt som en plätt. Man kunde dra på vilken inställning som helst och fota springades i motvind och bilderna blev helt fantastiska.
Med samma objektiv på 1200D får jag inte ens till en ok bild på en gaffel.
Vad gör jag fel?
Även om jag lyckas hitta skärpan på motivet, så är ändå det skarpaste en aning suddigt. Detta med eller utan andra objektiv. Jag har försökt kika runt på slutartid, ISO, bländare, inställningar men jag får inte till det. Jag famlar helt i mörkret.
Detta problem kvarstår oavsett om det jag fotar är stilla eller i rörelse. Att fota med 650D och ett objektiv på 50/1,4 USM var ju lätt som en plätt. Man kunde dra på vilken inställning som helst och fota springades i motvind och bilderna blev helt fantastiska.
Med samma objektiv på 1200D får jag inte ens till en ok bild på en gaffel.
Vad gör jag fel?