Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fånga rök från utblåst ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinSa

Ny medlem
Hej är newbee på detta, men skulle gärna vilja ha lite tipps hur man ska fånga röken från ett ljus som man blåser ut? Ska man ha mörkt eller ljust vid fotoögonblicket, slutare, bränvidd ska man vara en bit ifrån o zooma in på ljuset? lång slutartid? Bara lite hjälp på vägen skulle vara snällt :D

mvh
Martin

Tack Henrik för svaret,

det var ett riktigt nice kort du hade. det är typ något sådant jag vill ta :), jag anade att det var på något sådant sätt man var tvungen att ta kortet, men hur får du så svart bakgrund, hade du något svart bakgrund eller helt mörkt i rummet?

Som sagt så ska ljuset ligga från sidan så inte bakgrunden blir belyst. Använder du en blixt så är det inga problem att få det mörkt runtom då du kan använda väldigt kort slutartid. Att ha det lite mörkt i rummet är bäst ja. (Nu har jag inte tagit några sådanna här bilder men har blixtfotat med extern en del.)

Ett perfekt "rökkort". Ta ett sådant och ett på ljuset och sätt ihop dessa i photoshop. Gå in på moderskeppet.se och se hur man gör, jättelätt och kul. Förr jobbade man vid förstoringsapparaten med masker, efterbelysningar och olika pappershårdhet. I dag arbetar man i datorn, vad är den "moraliska" skilnaden?
Mvh
JB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar