** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelfotoquiz

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bryter trenden med att lägga in en lättare bild på en något vanligare fågel som ligger fågelidentifikationstråden varmt om hjärtat.

Om man är 100% säker på svaret så kan man ju låta någon annan svara först då den inte är så svår. Istället kan man ju då gissa på nästa högklassiga bild. :)

Är inte hundra på den övre, men gissar på ormvråk (ganska säker)
Den undre liknar en gök simmande under isen, nej nu kanske jag var elak. Vet faktiskt inte vad det är, drar ändå till med en tornsvala.

Senast ändrad:
Måsen är ju inte så lätt men kanske medelhavstrut (eller så är det bara en gråtrut).

Den sista bilden känner jag ju igen från birdforum så jag tänker inte säga något om den. Kom du själv säkert till en slutsats där Rasmus? Felfärgad ser den ju ut att vara oavsett. :)

Mvh/ Ola

Medelhavstrut är helt rätt, och ja, jag såg den en vecka senare på en lokal i närheten, och det var som jag misstänkte ;)

/Rasmus

Jag bryter trenden med att lägga in en lättare bild på en något vanligare fågel som ligger fågelidentifikationstråden varmt om hjärtat.

Om man är 100% säker på svaret så kan man ju låta någon annan svara först då den inte är så svår. Istället kan man ju då gissa på nästa högklassiga bild. :)

Lämnar då den första och säger... hmm... trädpiplärka på den andre.

/Rasmus

Med tanke på den tillhörande texten så TROR jag mig kunna den. :)

Den andra påminner mig om mina försök att fota svalor...därför drar jag till med en backsvala!

Var tror du då? :)

Den andra var lite väl dålig bild.. korpkraxarn kom närmast iaf. :) Det är en större piplärka.

Fågelungar kan ju vara lite svårare att gissa på, så varför inte testa med denna? Fotad på ett naturreservat vid hälsingekusten.

Bilagor

• DSC00044.jpg
    DSC00044.jpg
    22.1 KB · Visningar: 220
Lägger upp ett par fåglar.

Den första är rätt ung, knappt att den lärt sig gå. Ganska vanlig i Sverige om man är på rätt ställe.

Den andra är väl knappast vanlig i vårt land, men när man väl ser den så är det en upplevelse.

//Lars

Bilagor

• _IGP7994.jpg
    _IGP7994.jpg
    49.6 KB · Visningar: 213
  • _IGP8888.jpg
    _IGP8888.jpg
    27.5 KB · Visningar: 212
Lägger upp ett par fåglar.

Den första är rätt ung, knappt att den lärt sig gå. Ganska vanlig i Sverige om man är på rätt ställe.

Den andra är väl knappast vanlig i vårt land, men när man väl ser den så är det en upplevelse.

//Lars
Dunungar, hu! ;-)

Större strandpipare kanske?

Den andre ser ut som örnvråk.

Onekligen lite likt nattskärrans fjäderdräkt, men nu var det en göktyta.

Grattis igen Ola!

Fick en häckning i en av halsbandandsholkarna.

//Lars

Bilagor

• _IGP6578.jpg
    _IGP6578.jpg
    56.8 KB · Visningar: 275

Den understa måste vara en BRUShane

Ett till bidrag. En ganska vanlig art i dimman. Kanske för enkel.

//Lars

Bilagor

• _IGP6779.jpg
    _IGP6779.jpg
    6.1 KB · Visningar: 228
Inga sällsynta

Till skillnad från vissa andra har jag inget sällsynt men nån nybörjare kan ju behöva nåt också
De tre första är från Hornborgasjön och den sista från Stenö söder om Söderhamn

Bilagor

• DSC_0052_sädesärla.jpg
    DSC_0052_sädesärla.jpg
    11.9 KB · Visningar: 209
  • DSC_0075_havsörn1.jpg
    DSC_0075_havsörn1.jpg
    5.3 KB · Visningar: 208
  • DSC_0093_fiskgjuse.jpg
    DSC_0093_fiskgjuse.jpg
    6.6 KB · Visningar: 212
  • DSC_0104rödbena.jpg