Annons

Fågelfotoquiz

Produkter
(logga in för att koppla)

yens

Aktiv medlem
För att bli bättre på att analysera bilder och även för att det är kul, så startas en tråd där den som lägger in en fågelbild MÅSTE veta vad det är för fågel på bilden. Ge så mycket information som ni tycker är lagom.

Jag kör första:

Fågeln är sedd i Sverige, men verkligen inte vanlig:
 

Bilagor

  • luring2.jpg
    luring2.jpg
    8.4 KB · Visningar: 839
För att bli bättre på att analysera bilder och även för att det är kul, så startas en tråd där den som lägger in en fågelbild MÅSTE veta vad det är för fågel på bilden. Ge så mycket information som ni tycker är lagom.

Jag kör första:

Fågeln är sedd i Sverige, men verkligen inte vanlig:
Ser väl ut som en rostgumpad törnskata. Har du tagit bilden? Den är ju inte tagen i sverige iaf. :)

Mvh/ Ola
 
Jag försöker mig på en gissning till:

Eftersom den saknar det vita ögonbrynsstrecket kan det kanske vara en svartpannad törnskata?
 
Ser väl ut som en rostgumpad törnskata. Har du tagit bilden? Den är ju inte tagen i sverige iaf. :)

Mvh/ Ola

Helt rätt, det är en rostgumpad, tagen i Indien, av mig...

EDIT: känns inte som det är läge att stjäla bilder just nu... eller kanske klippa in dem i andra bakgrunder... ;-)
 
Tror på Ola! :)
(Ingen svartpannad iaf sen fick jag googla isabella men den var inte så lik heller...)

Ett tips i all välmening efter vad jag ställde till med i andra tråden :)
Maska bort bakgrunden kan vara en idé ibland, insåg lite sent att ölandskändisen gick att ta mer eller mindre på att den liknade andra bilder... :)
 
Helt rätt, det är en rostgumpad, tagen i Indien, av mig...

EDIT: känns inte som det är läge att stjäla bilder just nu... eller kanske klippa in dem i andra bakgrunder... ;-)
Gott! Känns bra att trycka på att man bara lägger upp egna bilder (eller andras med tillåtelse förstås) :)

Ska se vad jag kan hitta hemma i gömman. Kan bli kul det här.
 
Vet inte hur det ligger till med reglerna, om endast den som gissar rätt får lägga ut en ny bild, men i brist på såna regler slår jag till med några kluringar!

Den första är hyfsat enkel, den andre kan man nog klara av med lite kunskaper och tur, men den tredje är nådastöten... alla tre är för övrigt tagna av mig hemma i Sverige!

/Rasmus
 

Bilagor

  • Att tjuvkika på namnet gick inte! (1).jpg
    Att tjuvkika på namnet gick inte! (1).jpg
    4.6 KB · Visningar: 711
  • Att tjuvkika på namnet gick inte! (2).jpg
    Att tjuvkika på namnet gick inte! (2).jpg
    27.8 KB · Visningar: 707
  • Att tjuvkika på namnet gick inte! (3).jpg
    Att tjuvkika på namnet gick inte! (3).jpg
    14.7 KB · Visningar: 702
Vet inte hur det ligger till med reglerna, om endast den som gissar rätt får lägga ut en ny bild, men i brist på såna regler slår jag till med några kluringar!

Den första är hyfsat enkel, den andre kan man nog klara av med lite kunskaper och tur, men den tredje är nådastöten... alla tre är för övrigt tagna av mig hemma i Sverige!

/Rasmus

Första, kanske en dvärgbeckasin?
 
Får kasta iväg en gissning på den sista igen. Jag tycker det ger mig vissa vadarvibbar, så jag slänger iväg en grov chansning:

Tuvsnäppa!
 
Måsen är ju inte så lätt men kanske medelhavstrut (eller så är det bara en gråtrut).

Den sista bilden känner jag ju igen från birdforum så jag tänker inte säga något om den. Kom du själv säkert till en slutsats där Rasmus? Felfärgad ser den ju ut att vara oavsett. :)

Mvh/ Ola
 
Jag bryter trenden med att lägga in en lättare bild på en något vanligare fågel som ligger fågelidentifikationstråden varmt om hjärtat.

Om man är 100% säker på svaret så kan man ju låta någon annan svara först då den inte är så svår. Istället kan man ju då gissa på nästa högklassiga bild. :)
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    93.3 KB · Visningar: 259
  • 1.jpg
    1.jpg
    93 KB · Visningar: 259
Jag bryter trenden med att lägga in en lättare bild på en något vanligare fågel som ligger fågelidentifikationstråden varmt om hjärtat.

Om man är 100% säker på svaret så kan man ju låta någon annan svara först då den inte är så svår. Istället kan man ju då gissa på nästa högklassiga bild. :)
Då lämnar jag den första och gissar på bofink på den andra.
 
Med tanke på den tillhörande texten så TROR jag mig kunna den. :)

Den andra påminner mig om mina försök att fota svalor...därför drar jag till med en backsvala!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.