Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

SannaMariaV

Ny medlem
Hejsan!
Hur ska jag bära mig åt för att få fler kommentarer med konstruktiv kritik på mina foton?
Varför blir det att så många bilder inte alls kommenteras?

Då jag är så självkritisk som jag är och knappt vågar ladda upp någon bild känns det lite tråkigt att inte få någon kommentar alls på vissa bilder.
Beror det på att mina bilder är helt ointressanta för er?

Det beror nog mest på det stora bildflödet, speciellt i kritikpoolen. Det är på gränsen till meningslöst att få kritik där. Efter en kvart så har nyinlagda bilder halkat långt ner, och då är det få som verkligen tittar efter dom. Dessutom så är det sommartider vilket innebär att många inte är inne på sidan alls. Ett tips är att se om bilderna kanske passar i specialpooler. Nu vet jag inte vad dina bilder innehåller, men om det är natur så finns det pooler för det.....exempelvis.../PE

Ge kommentarer

Ett tips är att ge kommentarer så kommer det nog att trilla in kommentarer till dig. Då du ger kommentarer så ser folk att du kikat på bilderna och kanske tar sig en titt på din sida. Nu ska jag kika på dina bilder.
Mvh Magnus

Det är ju tyvärr som Peter sa. Att posta bilder i Kritikpoolen är i princip dödsdömt. Men posta du i andra pooler, testa även kommentera andras bilder för att inspirera andra att kommentera dina bilder som ett tack för hjälpen.

Men det finns ju gott om utländska fotoforum och webbsiter som oftast tycker jag är bättre på att kommentera ens bilder om man vill få konstruktiv feedback på dem och lära sig något nytt.

Jag snabbkikade in på din webbsite och kollade runt bland de bilder du har där och mycket av vad du har ser fint ut dock finns det också en del bilder som jag känner du skulle kunna filtrera bort.

/ Magnus

Intressant diskussion. Samma sker ute i riktiga världen utanför fotosidan :) Det finns mer bilder än någonsin och bildflödet är helt out of hands. Frågan är, hur ska du sticka ut ur mängden? Varför skall någon ägna en tanke åt din bild? Vad gör en bild intressant? En bild utan en berättelse är meningslös enligt mej. Ta en funderare över dessa frågor och fundera ifall du kan utveckla ditt fotograferande inom dom ramarna och sen kan det vara intressant att se ifall kommentarerna ökar. Det kan nog vara att det inte spelar någon roll här, det verkar ofta som en totalt meningslös HDR bild en klishéfylld halvdan studiobild får folk upphetsade.

... sedan tog jag en titt på dina bilder utan att läsa kommentarerna. rent allmänt tror jag att ditt plåtande skulle må riktigt bra av att börja studera andras bilder. läsa fotoböcker och lära dej finesser som förmedlar vad du vill säga med bilden åt åskådaren.

Hejsan!
Hur ska jag bära mig åt för att få fler kommentarer med konstruktiv kritik på mina foton?
Varför blir det att så många bilder inte alls kommenteras?

Då jag är så självkritisk som jag är och knappt vågar ladda upp någon bild känns det lite tråkigt att inte få någon kommentar alls på vissa bilder.
Beror det på att mina bilder är helt ointressanta för er?

Vaddå FÅ?? Du har fyra bilder inlagda och har fått sammanlagt 11 kommentarer- Ett snitt på nästan 3 kommentarer per bild. Du har fått MÅNGA kommentarer.

Petter ...

Vaddå FÅ?? Du har fyra bilder inlagda och har fått sammanlagt 11 kommentarer- Ett snitt på nästan 3 kommentarer per bild. Du har fått MÅNGA kommentarer.

Petter ...

Hon fick flera kommentarer efter att hon startade den här tråden.

Sanna - det är nog lit eså det funkar. Titta mycket på andras bilder och lämna kommentarer. Helst inte kommentarer i stil med "fin bild" utan gärna tankar och ideer om hur bilderna kan göras bättre. Då kommer du troligen att få en hel del genomtänkta kommentarer tillbaka.

Tipset om specialpooler är också bra, betydligt större chans att få kommentarer från likasinnade. Jag fotar främst fåglar och natur så jag lägger alla mina bilder i "vilda djur och fåglar" och brukar få en del kommentarer om bilden är tillräckligt intressant. Det är även där jag själv främst kommenterar, "bildkritik" tittar jag nästan aldrig in i.

Till sist - du kan ytterligare underlätta genom att skriva konkreta frågor i kommentaren i poolen. T ex "funkar beskärningen eller gör den sig bättre stående", "tycker ni att skärpan är tillräckligt bra" etc etc.

ett av de fulare sätten är att skapa en blogg på fs och döpa titeln på blogginlägget för något halvt provocerande eller allmänt utstickande.

Jo, men provocerande inlägg brukar nog mest utmynna i en debatt om helt andra saker än just bilderna.

Ja, därför e det ett fult sätt ;) en del kanske nöjer sig med minsta livstecken/bekräftelse, och kanske inte letar febrilt efter korrektion. Men jag tar tillbaka mitt dåliga förslag:) bättre å lägga in sig i små bildgrupper och kommentera aktivt!

Ser att tråden börjat spåra ur men försöker bringa den tillbaka igen :p

Just det där med att ställa en fråga i bildbeskrivningen underlättar för den som vill lämna en kommentar. Det tycker i alla fall jag. Frågor som "Skulle den vara beskuren annorlunda?" eller "Är det helt nödvändigt att horisonten är rak?" gör att det är lättare att börja skriva den där kommentaren.

Sen gäller nog som andra ovan påpekat att kommentera kommentera kommentera. Min kvot är 1340 givna mot 340 mottagna. Då har jag visserligen ett snitt på 10 kommentarer per bild på mina bilder som nog får sägas vara väldigt högt...

Ser att tråden börjat spåra ur men försöker bringa den tillbaka igen :p

Just det där med att ställa en fråga i bildbeskrivningen underlättar för den som vill lämna en kommentar. Det tycker i alla fall jag. Frågor som "Skulle den vara beskuren annorlunda?" eller "Är det helt nödvändigt att horisonten är rak?" gör att det är lättare att börja skriva den där kommentaren.

Sen gäller nog som andra ovan påpekat att kommentera kommentera kommentera. Min kvot är 1340 givna mot 340 mottagna. Då har jag visserligen ett snitt på 10 kommentarer per bild på mina bilder som nog får sägas vara väldigt högt...

Har kollat runt i dom allmänna bildkritik poolerna och kan förstå om det är svårt att få konstruktiv kritik. Mänden bilder är överväldigande och mitt intryck är att bildkritikpoolerna i praktiken ska betraktas som en utställningplats och inte en möjlighet för utveckling inom fotografering. Många av dom bilder som ligger i kritikpoolerna har allt som oftast ingen som helst uttrycklig önskan om vad som ska kritiseras utan beskrivningsfältet ägnas i bästa fall åt att beskriva vad motivet föreställer och hur bilden är tagen.

Dom bilder som ändå får kritik är i regel redan riktigt bra till att börja med. Att dessutom känna folk som hänger på fotosidan är nog heller inte en nackdel om man vill ha många kommentarer.

Som amatör tror jag nog att den största nyttan av poolerna är att hitta bilder som man tycker är bra och lära sig av kompositionen och tekniken och inte att lägga ut halvtaskiga kort och hoppas på att få konstruktiv kritik,

Tack så mycket för alla inlägg här, ni kom med några bra tips och tankeställare. Jag ska i framtiden (nästa gång jag får en bild jag vågar ladda upp) hitta en bättre pool att ladda upp bilden i, och jag ska ta mig mer tid till att titta på andras bilder och ge fler kommentarer.
På återseende! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar