Annons

Få inspiration till bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

hamsterr0ttan

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni ska ta kort?

Går ni ut med ett fokuserat mål på att idag ska jag ta en bild på en stubbe, eller tar ni bara kameran i hand och går ut å går en sväng.

Jag har problem med att ta bilderna.
Jag har så mycke ideer men när jag tagit dom tycker jag att det känns som en korkad ide.

Har inga fotointresserade kompisar så dom skrattar ju bara åt bilderna å förstår inte vad som är speccielt med dom. Men det e ju deras problem :p

Hur gör man?

Hej Christian!

Jag har inget direkt svar på dina funderingar, men undrar om du känner till FotoMitt
http://www.fotosidan.se/pools/view/87.htm ?

Där har du människor i olika åldrar som delar fotointresset och som du säkert kan hänga med ut på fototräffar. Det är ju hemskt tråkigt att inte ha någon som man delar sitt intresse med. Jag har sett att de träffas lite då och då för gemensamma fototräffar och ibland är det både roligt och utvecklande att kunna fotografera tillsammans med andra.

Hälsningar
Nonno

hamsterr0ttan skrev:
Hur gör ni när ni ska ta kort?

Går ni ut med ett fokuserat mål på att idag ska jag ta en bild på en stubbe, eller tar ni bara kameran i hand och går ut å går en sväng.

Jag har problem med att ta bilderna.
Jag har så mycke ideer men när jag tagit dom tycker jag att det känns som en korkad ide.

Har inga fotointresserade kompisar så dom skrattar ju bara åt bilderna å förstår inte vad som är speccielt med dom. Men det e ju deras problem :p

Hur gör man?

Många fotograferar bara för fotograferandets skull. Det viktiga som jag ser det är att du försöker förmedla något med varje bild du tar, annars är det inte mycket mening.

Jag håller nästan bara på med modellfoto och har funnit ett område som passar mitt fotograferande. Samtidigt är det skoj att jobba tillsammans med andra människor och skapa något gemensamt.
Modellfoto har inga gränser vad gäller kreativitet och man behöver inte ta realistiska, eller dokumentära bilder som är exakta i alla aspekter. Fota och ha kul och hitta din egen stil.

Intressant det här att forumtrådar som handlar om kreativitét och bildskapande och tankegången/tillvägagångssättet, vad som ligger bakom det man sysslar med, röner så lite intresse? Är det inte just detta som fotografi går ut på?

För min egen del är det nog så att bilderna ofta dyker upp av sig själva. Jag planerar inte så mycket mitt fotograferande utan det kommer allt eftersom tillfällena dyker upp. Ibland går jag ut enbart för att fotografera och ibland följer kameran med när jag är på andra "uppdrag". En plötslig väderförändring eller speciell miljö kan också få mig att inspireras till en viss bildtyp. Jag använder flera olika kameror och väljer kamera efter den bildtyp jag eftersträvar just för tillfället eller om något inspirerat mig.

Mitt fotograferande är nog mera som en slags upptäcktsfärd i verkligheten och vad jag söker vet jag egentligen inte. Jag vet bara att jag vill uttrycka mig i bilder och försöka förmedla känslor och stämningar och då spelar också framkallnings/mörkrumsarbetet en stor roll i denna process och det är nog samma för den som arbetar mycket i datorn.

Senast ändrad:
Jag har nästan alltid kameran med mig och på något sätt letar jag motiv. Ibland blir det dokumentationsbilder, ibland människor på stan, ibland en bygnad eller en vy.

En person som fotograferat mycket kan nog innan han tar bilden säga hur fotot ska bli. Där är jag inte ännu. Så jag klickar på mot saker och vyer som ser kul och intressanta ut. Mycket hamnar i papperskorgen, ibland återvänder jag till något och ger mig en ny chans.
Och faktiskt, då och då tar jag en bild jag är riktigt nöjd med :)

Hej igen!
Nu när jag har lite mer tid, ska jag försöka svara på din fråga. Mitt första inlägg baserades mer på att jag tyckte det verkade så eländigt att du inte har någon annan omkring dig som gillar att titta på och prata bilder, för det är ju ofta bra att tänka bild tillsammans med någon för att kanske vidareutveckla en bildidé. Det brukar kunna ge mycket att få sätta ord på sina tankar - att få "tänka högt".

Hur gör jag när jag ska fotografera? För min del är det ofta både och. Jag kan vara ute på jakt efter en bild med ett bestämt motiv - jag vill försöka fånga ett träd i dimma/vinterdräkt eller en särskild blomma. Det är något särskilt jag vill förmedla. Min senaste "jakt" var att försöka få till en bild på en Guckusko. Så det blir för min del ofta så att jag söker något speciellt och hoppas att när jag hittar motivet jag söker, ska jag kunna göra någonting av det. Ibland lyckas jag fånga bilden direkt, andra gånger kan jag få hålla på upprepade gånger för att pricka in ljuset, färgerna och stämningen jag är ute efter.
Men sedan kan det också vara så att jag bara tar kameran med ut och hoppas att jag ska hitta något, då jag själv för stunden inte har någon egen bildtanke eller idé. Det kan vara så att jag tänker mig ett konkret ställe, där jag tror att jag kanske kan hitta ett motiv värt att jobba med.
/Nonno

När jag tar bilder är jag nästan alltid ute för att ta bilder. Om kameran hänger med på en promenad med frun/familjen så blir det nästan aldrig några bilder. Jag behöver tänka när jag är ute och fotograferar och då vill jag vara för mig själv. Det gör att jag inte har sökt mig till någon fotoklubb.

När jag skall ut och fotografera så känner jag efter vilken typ av bilder jag har lust att ta och sedan tar jag mig till ett ställe där jag tror att jag kan hitta dessa motiv. Ibland hittar jag dom, ibland inte. Jag söker alltid aktivt efter motiven.

Jag tar inte speciellt många bilder när jag fotograferar. Jag fotograferar inte allt möjligt och rensar när jag kommer hem. Om jag kan så väntar jag en liten stund innan jag tar bilden och tänker efter. Ofta blir det att jag inte tar bilden.

Det där med att dela tankar om en bild med någon annan menades inte så. Utan mer att kunna visa bilden för nån. Se om han/hon förstår den, om mitt budskap nått fram. Det jag vill ha nån annan till är som modell eller nån som kan trycka på avtryckaren när jag själv är modell eller så.

Ska prova att försöka gå med ett direkt mål och klura ut vart jag bäst kan hitta det.

Måste man ta till sin feminima sida för att kunna se att en bild är bra?

Senast ändrad:
hamsterr0ttan skrev:

Även om bilden kanske inte lever upp till idén vid första anblicken tror jag att det är värt att fortsätta fota. Absolut inte radera. Det man en gång sågade kanske växer med tiden. Kanske kan bilden inspirera till att vidareutveckla bilden och motivet. Osv.

Re: Re: Få inspiration till bilder.

mrkgrd skrev:
Även om bilden kanske inte lever upp till idén vid första anblicken tror jag att det är värt att fortsätta fota. Absolut inte radera. Det man en gång sågade kanske växer med tiden. Kanske kan bilden inspirera till att vidareutveckla bilden och motivet. Osv.

Nej jag tar aldrig bort bilder. Har nog tusentals bilder jag inte använder överhuvetaget. Sånna som blivit suddiga eller vad som helst. Fick tag i ett stativ idag så nu kan jag äntligen börja ta lite bilder jag vill ;D

hamsterr0ttan skrev:Har inga fotointresserade kompisar så dom skrattar ju bara åt bilderna å förstår inte vad som är speccielt med dom. Men det e ju deras problem :p
Hej, Christian!

Det där känner jag delvis igen. Själv fotograferar jag mestadels natur och landskap, både vyer och makro, och folk i min omgivning förstår inte alltid min fascination för detaljer eller speciella stämningar i naturen. De skrattar åtminstone inte åt mina bilder, men jag märker att de inte ser på bilderna på samma sätt som jag gör, men det är ju som du själv säger deras sak och inte mitt problem.

Däremot kan det hända att folk jag inte känner tittar undrande eller fnissande när jag kryper omkring med kameran och tar närbilder på allt möjligt, men återigen, deras problem.

Jag känner som har nämnts tidigare i tråden att jag helst fotograferar ensam. Jag vill kunna tänka och känna i lugn och ro i naturen utan att känna mig stressad av att andra kanske tycker att det borde räcka med bilder på det där lilla bladet nu.

Jag tar med mig kameran ut i naturen t ex för att det är ett vackert ljus ute eller för att jag bara är sugen på att fota. Sedan får jag se vad det blir. Jag bestämmer ofta inte några absoluta målmotiv på förhand, och har jag några konkreta idéer när jag går ut kan det mycket väl hända att jag kommer hem med helt andra bilder än jag tänkte mig när jag gick ut.
Jag försöker att följa de spontana infall jag får när jag är ute. Ibland blir det skräp, ibland blir jag riktigt nöjd.

Så mina tips blir ungefär, fota det du tycker är roligt att fota, motiv som berör dig eller intresserar dig. Försök undvik att känna pressen att leva upp till eventuella förebilders verk, utan sök dig i lugn och ro fram till din egen stil.
Strunta i om kompisar skrattar åt eller inte förstår dina bilder. Om du tycker att bilderna är bra har du lyckats med dem.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Oj tack för det väl uttänkta svaret :D

Det med att ja vill ha folk med mej är att jag nu har börjat intresseras av budskapsbilder.

Har massor me ideer men dom flesta kräver nån "poserande" person.

Ja har övat väldigt mycke och har tagit nästan 7000 bilder på 1 månad. Och jag ser grym förändring på bilderna. Har utvecklats mycket känner jag.

Även min "folksermejmedkameranskräck" har försvunnit väldigt mycke. Vågar även testa mer med bilderna nu. Folk börjar vänja sig vid kameran.

Har haft inställningen att dokumentera det mesta jag gör minst nånting varje dag och sen ha på en blogg och det har fungerat väldigt bra.

Nae ja e nöjd =) Älskar fotografering å tänker aldrig sluta.

Bilder kommer inte lätt för mig, men jag har utvecklat idén att ha en lapp (pirat) för ena ögat när jag är ute för att försöka se lite mer som en kamera ser världen, dvs genom ett objektiv/öga.

Ser jag nått så sätter jag handen under ögat så att jag täcker synfältet i nederkant, på så sätt kan jag på ett ungefär simulera nederkanten på bilden och se ungefär vart jag vill ha horisonten eller motivet.

När jag gör detta har jag lättare för att se/hitta saker som kan vara kul att fotografera.

Har jag fantasibrist ställer jag ner kameran så att jag kan ta tusentals bilder, sedan går jag bara runt och fotograferar lite på måfå. Ibland lyckas man då ta någon bild som tänder fantasin och då är det bara att slå på RAW.

Kanske inte de tips som du sökte, men de brukar fungera för mig när jag skall komma på nått. Planera är nått jag sällan gör och då blir det mest att planera att åka till nått område.

kenny_lex skrev:
Bilder kommer inte lätt för mig, men jag har utvecklat idén att ha en lapp (pirat) för ena ögat när jag är ute för att försöka se lite mer som en kamera ser världen, dvs genom ett objektiv/öga.
Hej, Kenny!

Ett intressant och udda tips. Hur många gånger har det inte hänt att bilder tagna i t ex en vacker skogsglänta fallit platt? Helt enkelt pga att den tredimensionella effekten försvinner.
Jag försöker ofta simulera 3D-effekten i sådana bilder med kort skärpedjup, men det är inte alltid det blir så bra.
Jag ser verkligen fram emot den dag det kommer bra teknik för 3D-foto. Att fota i 3D skulle ju inte vara några problem idag, men att visa bilderna på en skärm och behöva använda en massa konstiga glasögon eller visa dem på andra opraktiska sätt lockar mig inte så värst mycket. En äkta holografisk 3D-skärm vore nåt det!

Jag kommer nog inte att gå omkring med en piratlapp när jag är ute och fotograferar. Nackdelarna överväger för min del. Men att däremot titta med bara ett öga när jag hittar intressanta motiv tycker jag låter som en bra idé som jag kommer att testa. Att jag inte har tänkt på det själv redan! Ibland behöver man verkligen input utifrån för att upptäcka de enkla och bra knepen.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar