Annons

Få den skarpaste hundbilden

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Tjena!
Håller på att fota vår hund lite till och från, och har sett sådana fina bilder här på FS och undrar lite hur man gör för att få till den där skarpa bilden med hunden flygandes rätt emot dig.
Jag har testat två olika metoder:
1. Kört med auto-focus på AI-servo (Canon, vet inte vad det heter på andra modeller) och haft fokuspunkten i mitten "aktiverad" och siktat på hunden med denna samtidigt som jag håller nere min AF-ON knapp och slutarknappen på full auto. Blir la sådär tycker jag.
2. Lagt fokus någonstans i bilden (djupledd alltså) och väntat på att hunden ska "springa in i fokus" och knäppt av utan bara tusan och hållt tummarna.

Än så länge har jag inte fått någon rent fototekniskt bra bild. Självklart finns det fart, fläkt och känsla i många men det är inte det jag är ute efter. Jag vill ha skärpa!

Är det såhär man gör, eller finns det några andra metoder?
 
Vilken slutartid?

Vilken slutartid har du på dina bilder som du inte tycker har rätt skärpa?

Hur har du ställt in tid och bländare?
 
Hej Andreas!
Jag ställer bländare sedan får kameran sköta exponeringstiden, kollar bara så att tiden hamnar 1/250 - 1/500 för att inte få rörelseoskärpa. Kontinuerlig fokusering, och serietagning för att få lite olika bilder att välja på. Det kan vara bra om man fotar en hund med hängande öron, då läget på öronen gör oftast bilden. Har ett par bilder på FS med hundar.
Mvh Leif
 
Ja det är faktiskt inte lätt. Snabbt springande hundar är svåra att hålla fokus på och kräver en riktigt bra AI Fokus och bra kamerahantering.
En hund brakar väl som värst iväg i närmare 50 km/t och flyger upp och ner som en studsboll när den kommer emot dig.
Ofta behöver man en väldigt kort slutar tid 1/1000 del eller kortare och tillräckligt skärpedjup för en viss felmarginal. Det är ju huvudet och ögonen man främst vill ha skarpa. Sitter inte det så upplevs resten av bilden oftast kass. En skarp svansstump är inte lika kul. Så en förutsättning är egentligen bra ljus för att inte behöva skruva upp ISO för mycket.
Jag brukar själv använda min hund som test objekt för AI Servo. Vissa objektiv har svårt att hinna med. Klarar de hunden klarar de det mesta.
Sedan är det skillnad på kameror. På min 5D är egentligen AI Servo för slö för att den skall hinna med. Det andra problemet är att en hund springer 50 meter på så kort tid att man inte hinner med särskilt många bilder innan hunden är framme och slår om kull en om man bara har 3 bilder per sekund.
I många av delarna i sin studsbollsrusch är hunden inte till sin fördel.
En snabb kamera är alltså en stor fördel.
Min 1DMKIIN hänger med på ett helt annat sätt och kan ta 16 bilder i RAW innan bufferten är fylld. Det är ungefär vad det tar hunden att springa 30-40 meter i fullfart. Jag har AF satt på * knappen för tummen och kan släppa avtrycket och ha AI Servo att fortfarande följa fokus. Tar tid att lära men är mycket mer flexibelt än att ha det på avtrycket. Det är väl därför de flesta sportfotografer kör så.
så mitt recept är följande:
1. Sätt hunden cirka 50 meter bort. Använd cirka 70-200 och zooma in allt efter hunden kommer närmare.
2. Starta hunden och följ den de första 10-15 metrarna med AI Servo utan att fota.
3. Tryck sedan ner avtrycket och låt kameran gå konstant.
4. När hunden är 5 meter bort ställ dig upp eller han kommer sätta tassarna på dina axlar och slå omkull dig i snön eller ännu värre geggan. Skitkul lek med husse.
Ger i och för sig mersmak för hunden.
Jag har hamnat där ett antal gånger och när min hund ser mig sittande på huk med kameran är det som en lek och utmaning att få slå omkull mig.
Räkna inte med särskilt många "keepers" per gång. Även om det blir skarpt ser hunden ofta bara töntig ut under sin rusch.
Bara att fota flygande rovfågel är troligtvis värre. Eller kanske inte.
Ursäkta det långa inlägget men hunden är ofta min följeslagare på fotoutflykter och därför min ständiga modell och testobjekt.
Här är länkar till några av mina bilder på en springande Pivot:
Testade det slött fokuserande Canon 85/1.2 på 1DMKIIN. Hängde med till cirka 3 meter. Så inte så dåligt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1311033.htm?set=mp

Pivot i fullfart. Tagen med Sigma 70-200/2.8 och 1DMKIIN.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1286570.htm?set=mp
 
Hej Andreas!
Jag ställer bländare sedan får kameran sköta exponeringstiden, kollar bara så att tiden hamnar 1/250 - 1/500 för att inte få rörelseoskärpa. Kontinuerlig fokusering, och serietagning för att få lite olika bilder att välja på. Det kan vara bra om man fotar en hund med hängande öron, då läget på öronen gör oftast bilden. Har ett par bilder på FS med hundar.
Mvh Leif

Hej Leif,
Tror du har en mycket kortare tid på din Natascha på vinterpromenad. Skall du frysa en stor hund i den farten har du förmodligen 1/1500 eller kortare. Nu ser man inte Exif i din bild så det är svårt att veta vad du använt men det är en snabb tid det ser man.
En tax i fullfart kanske går med en 1/250 sekund.
 
Tack jolech och Flach Gordon för era inlägg. Väldigt fina bilder ni har i era album. Precis sådana bilder är jag ute efter.

Kamerainställningarna jag haft har varit på Av och max bländare. Detta har resulterat i slutartider på runt 500, men det kasnke är för dåligt. Kanske måste byta mitt 24-105/4L till 50/1.8 för att få ännu kortare slutartid. Men då kan man ju fråga sig hur snabb fokusmotorn är på det objektivet jämfört med det tidigare L-objektivet?
Jaja... jag får helt enkelt ut och testa igen. Slutartider upp över 1000, bra ljus och få "keepers" är några saker att ha i åtanke nästa gång jag ska plåta.

Tror jag sticker ut nu... :)
Klarblå himmel, frost på träden och vindstilla...
 
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1196611&target=

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1196612&target=

Fotat en hel del valpar eftersom min mor har en kennel, och kan hålla med om att det är fruktansvärt svårt att ta bilder på dessa varelser. Båda bilderna ovan är ju dock tagna när de var hyfsat lugna av sig och på så vis gick det ganska bra med skärpan.
Dock så har jag tagit några bilder när de är i farten också genom att springa brevid hunden med ett vidvinkelobjektiv framför nosen på dem med bländare 8 eller nått, satte manuell fokusen på så kort avstånd som möjligt och tog en serie bilder. Har man tur så får man ett kort med både liv i och skärpa på rätt ställe.
Dock så vet jag inte riktigt hur denna taktik funkar på större hundar eftersom det kan vara svårt att hålla samma hastighet som dem, lättare med valpar ;)
 
Sprinter

Med tre fullvuxna hundar så har jag gett upp försöken med att springa ifatt dem. Däremot går det att passera dem om man åker skidskor och de springer bredvid.

I alla fall så kör jag med tele och !/500 s och bl 4.
 
Intressant tråd! Jag fick hem ett canon 50mm 1,8 igår som jag har köpt för att bla kunna ha en chans att få en skarp bild på våran hund när den springer. Vi ska strax ut och prova! Dock tror jag inte att jag har en chans att springa bredvid då det är en whippet.. :)
 
Tack jolech och Flach Gordon för era inlägg. Väldigt fina bilder ni har i era album. Precis sådana bilder är jag ute efter.

Kamerainställningarna jag haft har varit på Av och max bländare. Detta har resulterat i slutartider på runt 500, men det kasnke är för dåligt. Kanske måste byta mitt 24-105/4L till 50/1.8 för att få ännu kortare slutartid. Men då kan man ju fråga sig hur snabb fokusmotorn är på det objektivet jämfört med det tidigare L-objektivet?
Jaja... jag får helt enkelt ut och testa igen. Slutartider upp över 1000, bra ljus och få "keepers" är några saker att ha i åtanke nästa gång jag ska plåta.

Tror jag sticker ut nu... :)
Klarblå himmel, frost på träden och vindstilla...


Nog måste det gå att få kortare slutartider än 1/500 med 24-105 objektivet.

När jag fotar skidåkning i bra väder brukar jag ligga runt 1/1500-2000 och F8-F11 eller liknande. ISO 100-200
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1592036.htm?set=mp
 
Kul att hitta en tråd om detta när man precis varit ute och plåtat hunden :)

Fick ett par fina skarpa bilder på 1/300-400dels sekund, men så har man ju en ganska liten hund också. Men snabb som attan är han, särskillt benen går som trumpinnar.
Enklaste sättet att få några bra bilder är ju att låta kameran gå på full fart hela tiden (dvs hålla avtryckaren intryckt).

Fin dag idag :)
MVH
 
Man får nog räkna med slutartider som inte är längre än 1/1000 del gärna kortare. Med 24-105´an skall det inte vara några problem att komma ner i dessa tider med tanke på att du även har en 40D som är rätt bra på högre ISO. Bra ljus underlättar alltid.
En annan sak kan vara att med ett objektiv som endast är 105(+1.6x) så måste man ha hunden ganska nära vilket kräver en del av autofokusen samt även en del av fotografen då rörelserna för att följa hunden blir stora och snabba.
Mvh
Ulf
 
Här kommer en bild från första testet med nya objektivet. Våran hund Miki fick agera modell. När man nu med enkelhet kommer ned i slutartider uppstår genast andra problem.. Ett av dem stavas skärpedjup!

Jag tog en massa bilder med ett riktigt kort skärpedjup men på alla de bilderna fick jag skärpan att ligga långt bak på hunden. Någon som har något tips? Är det jag som fokuserar fel eller hinner min kamera/objektiv helt enkelt inte med? Jag har kameran på AI servo, centrerad fokuspunkt och siktar på huvudet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1604639.htm
 
Här kommer en bild från första testet med nya objektivet. Våran hund Miki fick agera modell. När man nu med enkelhet kommer ned i slutartider uppstår genast andra problem.. Ett av dem stavas skärpedjup!

Jag tog en massa bilder med ett riktigt kort skärpedjup men på alla de bilderna fick jag skärpan att ligga långt bak på hunden. Någon som har något tips? Är det jag som fokuserar fel eller hinner min kamera/objektiv helt enkelt inte med? Jag har kameran på AI servo, centrerad fokuspunkt och siktar på huvudet.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1604639.htm


Nu är ju inte 50 f1,8 känd för att vara speciellt snabb.... Så har du en snabb hund kan ju detta mkt väl vara felet.
 
Intressant tråd! Jag fick hem ett canon 50mm 1,8 igår som jag har köpt för att bla kunna ha en chans att få en skarp bild på våran hund när den springer. Vi ska strax ut och prova! Dock tror jag inte att jag har en chans att springa bredvid då det är en whippet.. :)

Inlines! Det är dessutom oslagbart häftigt att kunna se hunden jobba hårt på kort avstånd. Man ser varje muskel på dem.

edit: glöm inte hjälm!
 
Jag håller med Robin, jag tror inte du kan förvänta dig mer.

Fotosituationen men en snabbt spingande hund som kommer mot dig ställer extrema krav på autofokusens hastighet. 50/1.8 är ju en ganska billig glugg och har inte inte speciellt snabb autofokus. 400D är en instegskamera, AF är bra men långt ifrån den bästa som finns.

När jag fotar motorsport och fotar framifrån så använder jag ibland tekniken att förfokusera - dvs jag använder one-shot AF och låser fokus på t ex kurben i svängen och väntar att trycka av tills bilen når den punkten. Den tekniken är förstås svårare med en jycke som springer hit och tid.
 
Tack jolech och Flach Gordon för era inlägg. Väldigt fina bilder ni har i era album. Precis sådana bilder är jag ute efter.

Kamerainställningarna jag haft har varit på Av och max bländare. Detta har resulterat i slutartider på runt 500, men det kasnke är för dåligt. Kanske måste byta mitt 24-105/4L till 50/1.8 för att få ännu kortare slutartid. Men då kan man ju fråga sig hur snabb fokusmotorn är på det objektivet jämfört med det tidigare L-objektivet?
Jaja... jag får helt enkelt ut och testa igen. Slutartider upp över 1000, bra ljus och få "keepers" är några saker att ha i åtanke nästa gång jag ska plåta.

Tror jag sticker ut nu... :)
Klarblå himmel, frost på träden och vindstilla...



Det som gäller när man fotar flygande hundar är nog att ta många bilder och vara stadig på hand ;) Ganska ofta hamnar skärpan på bogen och inte där man vill ha den! Bra ljus är också bra, då kan man ju ha lite snabbare tid. När det gäller objektiv har jag både ett Canon 100mm/2.8 macro och 24-105mm/4L och tycker båda funkar riktigt bra.

Den här bilden är tagen med 1250, bl.3.2, ISO 320, Canon 100mm/2.8 macro. http://obj.fotosidan.se/obj/photo/d9/d9580e8213279313958c441aaf3f0bdb.jpg

//Bee
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.