ANNONS
Annons

Klarar inte 5D mark II actionbilder på hundar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen använder jag aldrig enbenstativ för den här typen av bilder. Slutartiden bör ligga på 1/1000 del eller kortare och då hjälper stativ lite. En hund i fullfart rör sig mycket upp och ner och finns det hinder också i sidled. Det är svårt att hålla fokuspunkten på huvudet med ett stativ. Huvudet rör sig en halvmeter upp och ned i språnget på en stor hund, Minst.
Vad som är en fördel är en 70-200 zoom där man kan zooma in från 200 mm till hunden är nära på 70 mm och på så sätt få en formatfyllande bild under sprinten.
För hundporträtt och andra typer av bilder är det helt andra förutsättningar.
För den här typen av bild är 5DMKII perfekt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1896030&target=
 
Senast ändrad:
nja

Hej,

Även jag har fotograferat hundar en del med 5DmkII. Håller med tidigare inlägg att det är något låg träffratio. Som man kan misstänka är det stor skillnad på vilket objektiv som använts. 24-105an ok, 500 /4 ok. 85 1,2 inte ok! =)

AF i mittpunkten fungerar bäst för mig.

MkII tar fantastiska hundbilder, men räkna med många OOF när dom är i rörelse!

MVH
Johan
 
Tack för många bra svar!
Hur menar du Mats att man får jobba på ett annorlunda sätt med 5D mark II?

Jag har ju ett 70-200/4 L IS som jag tycker är ett mycket bra objektiv. Jag vet inte hur autofokusen på mitt objektiv står sig mot 2,8 varianten, men det borde ju fungera lika fint på 5d2 som på min 7D. Så det bör väl inte vara pga objektivet om autofokusen inte skulle hänga med i alla fall?
Jag inbillar mig att runt 4 b/s är tillräckligt, men det är kanske lätt att sitta och tycka det när man vant sig vid 8b/s. En annan sak att byta ner sig till 4 b/s eller?

Bee: Jag har sett flera av dina fina djurbilder på både hundar och även fåglar. Vad använder du för objektiv? Varför fungerar inte 200/2,8 till hundaction? Trodde det var ett "snabbt" objektiv.

Visst att vänta på uppföljaren till 5D2 är väl ett alternativ som säkert både har fler antal b/s och en vassare autofokus, men ger med största sannolikhet också ett större hål i plånboken än tänkt.

Jag menar att du får kanske jobba mycket med den mittersta AF punkten om du väljer att jobba med AF. Sen tycker jag personligen att manuellt läge är en fördel på den kameran, och centrumvägd ljusmätning, för då tycker jag personligen att jag får ett bättre resultat. Är du van vid manuell fokus är det ett plus för då har du större chans till att lyckas. Själv så älskar jag den kameran, men äger en 7D också. Båda används frekvent men 5an gillar jag bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.