Annons

Få bort ett 128rc?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyffe

Aktiv medlem
Hej! Finns det någon vänlig själ som kan tala om hur 17 man får bort ett 128rc huvud från mittpelaren på ett 144b stativ? Inte helt okomplicerat verkar det som.. Eller så är det bara jag som inte fattar. ;)
 
Det sitter två skruvar undertill på mitt stativ iaf..som man ska skruva ur en bit innan man börjar vrida.
 
Har skruvat ur 3 skruvar som sitter i en platta under huvudet... Man måste väl låsa huvudet antar jag, annars snor det ju bara runt... *rådvill*
 
Hmm.. så om det inte funkar med lite våld så använd mer våld? ;)

Det sitter ju som berget, men skam den som ger sig!
 
hmm... kanske aningens svårt att få fast huvudet igen när jag väl sågat av nåt. Får nog ta mig en tur till Biltema i Uppsala imorron. ;)
 
Jag vet inte hur stativhuvet ser ut men är det inte för mycket plast kan det kanske funka med att värma skruven lite med en tändare.

Funkar på bildelar som sitter fast (tändare=svets)

//Uffe
 
Fast man bör ju helst värma mutterdelen, annars blir det ju kontraproduktivt eftersom delarna expanderar av värmning.
 
prova underifrån

Jag har för mig att du kan lossa huvudet underifrån. En hylsnyckel och en förlängare som du går in med genom mittpelaren och lossar på bulten som håller plattan. Är inte säker men jag har för mig att jag gjort så.
 
hmmm... efter mycket slit hemma i stugan bet jag i det sura äpplet o tog mittpelaren med fastsatt huvud på till min lokala fotohandlare. Han drog, vred, vände o slet i kamerahuvudet, med samma klena resultat som jag fått. Slutligen kom vi fram till (efter noggrann syning av det hela) att den som använde stativet innan mig förmodligen har limmat fast kamerahuvudet till plattan på mittpelaren. Så era råd om rörtång och/eller bågfil verkar mer och mer som ett rimligt alternativ. :)
 
Skruvstäd och hävstång dorde fixa limmet ;)

Det är dock inte säkert att 128:an blir användbar igen ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.