Annons

Få bort bakgrund...

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskillad

Aktiv medlem
Om kameran är still och man tar en bild på bakgrudnen och sedan en på en person framför bakgrunden...alltså 2 bilder..borde det inte gå att enkelt få bort bakgrudnen och bara behålla personen...har pillat lite i PS men utan resultat...

Är det inte enklare om du frilägger personen med lassoverktyget och bara klipper bort bakgrunden?

Jag förstår vad du vill uppnå, men jag tror du valt fel teknik för denna applikation.
Att subtrahera en bakgrund kan man göra om det är brus, eller slöjor som uppkommer inne i kameran under exponering.

mjo de klar...undrar bara om de går...när man ändrar blandningsläge så blir det ju effekt men personen blir ju annorlunda färgmässigt...PS borde kunna se skillanden mellan de olika bilderna o ta bort det som e lika o spara det som är olika...men men...

Går det vore det ju suveränt. Man skulle kunna få perfekt frilagda bilder om man använder ett stadigt stativ och bakgrunden inte förändras.

tar du en bild på en person mot en bakgrund som är enhetlig o ligger så lång från personen som möjligt i fråga om färg o kontrast så kan du ju lite enkelt köra trollstaven i PS och "klippa" ut personen eller bakgrunden.

mvh nisse

Nu vet jag inet om det fungerar, har inte provat.

Men om man jämför bilderna och låter varje pixel som är densamma(med viss marginal) bli avmaskad, sedan så flyttar man över denna mask till orginalbilden och klipper bort det som man ej vill ha så har du uppnåt din effekt. Frågan är om hur spretande hår och dyl hanteras?

Magnetisk lasso funkar

Jag är tämligen rudis på Photoshop men fick Magnetisk Lasso att fungera utan problem. (Den är gömd under Lasso uppe t v i mitt program.) Ställde in "ludd" 2 pixlar på jag tror det heter optionsfältet (vågrätt fält upptill) och klickade runt personkonturen en liten, liten bit i taget med "magnetisk lasso".

Sen gick det att "dra" över bilden på personen till en annan bild. (Jag har Mac, men tror att det är samma i PC.)

Har du photoshop cs eller elements 4 så är det bara att extrahera bilden. Mycket lättare än att hålla på med trollstavar och sånt.

Bilagor

• tomten-är-hemma2.jpg
    tomten-är-hemma2.jpg
    47.3 KB · Visningar: 370
Javisst, det borde gå

Jag har provat på en liten exempelbild och det borde fungera ganska bra.
Jag använde Gimp så det behöver väl översättas lite, men i princip gjorde jag så här:

1. Lägg båda bilderna som två lager i samma bild.
2. Välj blandningsläge difference (eller vad det kan heta i photoshop). Då framträder skillnaden mellan bilderna.
3. Använd threshold och ställ in parametrarna så att hela bilden blir svart utom just där personen står (där det blir vitt).
4. Magic wand borde nu kunna markera området som personen täcker med ett enkelt klick i det vita området.

Nån som är bättre på photoshop kanske kan flika in exakt hur man gör där.

Det kanske finns andra sätt men jag tyckte du fick så tveksamma svar på en bra fråga. Det är absolut inget fel på idén.

mvh Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar