Annons

Fästa blixt på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

eldduva

Aktiv medlem
Jag har en SB600 som jag skulle vilja använda som slav. Jag undrar nu om det finns någon slags konverterarmojäng för att fästa den på ett vanligt kamerastativ, vad en sådan isåfall heter och var den går att få tag på?

Tacksam för svar!
 
Kaffebrus, en leverantör som ofta nämns här på FS, har ett fäste som dels kan hålla blixten och dessutom ett paraply samt kan vickas upp och ner. Det är några år sedan jag köpte ett sånt av honom men tror det finns kvar i sortimentet.
 
Foten som SB-600 levereras med kan fästas på ett vanligt stativ.
Har du köpt blixten begagnad eller helt sonika tappat bort foten heter den AS-19 och kostar ungefär 200:-.
 
Björn: dessa är till blixtstativ.. tyvärr.

Joakim: Var hittar man en sådan? Ja, jag fick den begagnat, så hade ingen aning om detta. :)

Tack för hjälpen allihopa!
 
Björn: dessa är till blixtstativ.. tyvärr.

Det har du rätt i Ewa, ursäkta att jag inte läste noggrannare. Däremot tror jag att produkten som den nedre länken hänvisar till fästes på ett stativ med 1/4" gänga.


Från Kaffebrus:
"Enkelt hot shoe-fäste om du vill sätta en vanlig blixt på ett stativ. 1/4" gänga på undersidan."
 
Björn: dessa är till blixtstativ.. tyvärr.

Joakim: Var hittar man en sådan? Ja, jag fick den begagnat, så hade ingen aning om detta. :)

Tack för hjälpen allihopa!

Ehm.. Jag har inga problem att fästa varesig SB800 eller SB600 på ett kamerastativ med den medföljande AS-19. Det är ju en vanlig 1/4" på plastfoten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.