Advertisement

Annons

Färgprofilsgissel - Fotolabo

Produkter
(logga in för att koppla)

c-lina

Medlem
Hej!

Har precis testat att framkalla mina digitala bilder via Fotolabo. Den här gången har jag efter konstens alla regler använt mig av deras färgprofil för att bilderna ska bli så bra som möjligt. Bilderna har annars en tendens att bli lite gulaktiga. Gröna färger (framför allt färgåtergivningar på gräs, blad osv.) har en tendens att snarare bli senapsgula (inte bra!).

Nu sitter jag med resultatet i handen och bilderna är ngt bättre men liknar inte alls så jag ser bilderna på min skärm. De gröna färgerna blir i stället karamellgröna åt det blåa hållet(inte heller bra!).

Vad har jag gjort fel?

Har kalibrerat min skärm med Adobe Gamma. Anv. Adobe RGB 1998. Har sedan konverterar till Fotolabos färgprofil.

Kan någon guida mig från punkt A till Ö i den här processen?

Tack på förhand!

/C-lina

Istället för att använda "Convert to profile" så tycker jag du ska använda "Assign profile" då ser du profilens verkan på bilden. Sedan justerar du så som du vill ha den. Sen kommer bilden förhoppningsvis se ut som den ska när den dyker upp i postlådan.

Detta arbetssätt fungerar bra för mig iallafall.

/David

assign profile gör ingenting med bilden. bara visar hur det kommer se ut med den profilen vald. dock lägger den inte till profilen, så om man skickar in bilden då, så har man alltså inte gjort nånting alls med den och man skulle lika gärna kunnat skicka in bilden som den var från början.

man ser faktiskt vad profilen gjort med bilden om man klickar ctrl+z fram och tillbaka och jämför.
blir färgerna fel är det förmodligen din skärm som bråkar.

jag har för ett tag sen gjort en enkel guide i fotolabos färgprofil (nedan). den är som sagt på väldigt enkel nivå, men kanke är det nåt som kan hjälpa ändå. dock har jag inte skrivit nåt om skärminställningar. om det får du fråga nån annan.

"Hantera fotolabos färgprofil i photoshop"

Tack för tipsen Christel, men det är precis så jag redan har gått tillväga!

Däremot funderar jag på om bilden blir som jag vill ha den om jag först tar Assign Profile (då ser jag den som den ser ut framkallad utan bildprofil), redigerar bilden tills jag blir nöjd och därefter konverterar den som vanligt till bildprofilen. Då borde väl bilden bli som jag önskar?

Tänker jag rätt nu?

Använd QPcolorkit 1, se www.qpcard.com där du kan ladda ner ett demoprogram med testbilder. Med QPcolorkit 1 färgbalanserar du bilderna innan du skickar dem till labbet. Sen ber du labbet att INTE meka med färgerna. Bra är givetvis om labbet korrigerar för sitt skrivarfel vid utskriften. Detta kan ju aldrig du göra utan det måste de göra själva.
Hälsning
Claes

Alltså... nu tar vi det från början!

Rätt mig nu om jag gör fel:

* Kalibrerar skärmen med Adobe Gamma tills jag är nöjd med resultatet. Bilderna ser nu ut som jag önskar.

* Öppnar Photoshop, working space är sRGB men jag tilldelar AdobeRGB.

* Redigerar bilderna tills de ser ut som jag vill ha dem när de dimper ner i brevlådan.

* Konverterar till icc-profilen

* Sparar bilden som en ny bildfil för att inte skriva över orginalet

* Skickar iväg bilden för framkallning

* Får hem bilden och är nöjd!

Är detta ett möjligt senarium?

/C-lina

lägg till detta steg

Är det så att det inte är tillfälligt så bör du väl göra följande nu när du fått hem resultatet.
Titta på kopiorna och kalibrera din skärm så att den skickade bilden liknar kopian. Sedan bör du ha en bättre matchning mellan skärm och kopia.
Är nybörjare på detta men logiken säger att du ska lägga till detta steg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar