Annons

Färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag har läst en hel del teori om färghantering med ICC-profiler, men nu skulle jag vilja ha hjälp med att koppla detta till hur det används i praktiken.

Jag använder Photoshop CS 2 i Windowsmiljö.

Om man tänker sig ett scenario där jag har en fysisk originalbild, t.ex. ett pappersfoto, och ska göra en kopia av detta. Jag har även skapat profiler till min utrustning. Vilka inställningar ska göras och vart ska de göras för att jag ska utnyttja mina profiler?

1. Jag scannar i min bild med en scanner till vilken jag har en ICC-profil.

2. Jag vill förståss se bilden korrekt på min skärm och har en ICC-profil till min skärm.

3. Jag ska skriva ut bilden på min skrivare och även till denna har jag en ICC-profil.

4. Innan jag skriver ut vill jag se hur min bild kommer att se ut när den blir utskriven (proofing).

Jag vet var jag hittar de olika inställningarna som finns i Photoshop (assign profile, convert to profile etc...) men jag vet inte vad som ska ställas in på de olika ställena.

Hoppas någon som är duktig på färgprofiler vill hjälpa mig med detta! =)
 
Intressant frågeställning. Om jag har tolkat ämnet rätt med färger så måste du hänvisa till något. Om du skannar in ett Macbeth-kort och kalibrerar utifrån det så borde du få de rätta färgerna (?).

Hälsningar

Robert
 
Jag vet hur man skapar profilerna och jag vet hur det fungerar teoretiskt med profiler. Men jag vet inte hur man sedan använder dessa i Photoshop, dvs. var man ställer in att de ska användas.
 
Profilen för scannern ställer du in i Windows under Kontrollpanelen, Scanner and Cameras (eller vad det heter på svenska), Egenskaper och till slut Color Management. Du måste vara administratör.

För skärmen gäller samma sak. Gå via Windows och Display Properties (jag kör engelsk version av Windows själv).

Photoshop är inte inblandad i vare sig scanner eller skärm.

För utskrift är historien en annan. Det finns tre olika alternativ. Ian Lyons på www.computer-darkroom.com har bra instruktioner om hur man bör göra. Titta t.ex. på: http://www.computer-darkroom.com/ps9_print/ps9_print_1.htm

MVH
Hans
 
?
Skannerprofilen brukar jag tilldela bilden i photoshop efter att den skannats under image->assign profile (den profilen jag tagit fram för skannern genom att skanna en IT8 på samma sätt), Sedan konverterar jag till arbetsfärgrymden under imag->convert to profile (adobe rgb 1998). När jag sedan sparar till web gör jag en konvertering till sRGB först.

Om det är rätt är en helt annan femma :).
 
I korthet kan flödet se ut så här:

Du skannar in bilden. I skannerns programvara har du stängt av all färghantering och automatik.

Du öppnar bilden i Photoshop och får förmodligen en fråga om vad du vill göra med bilden eftersom den saknar profil.
Vad du gör är att tilldela skannerprofilen till bilden.

Sedan konverterar du bilden till en neutral färgrymd, förslagsvis Adobe RGB.

Du tänker skriva ut bilden, OK.

Se till att förhandsvisa med skrivarprofilen under view>proof setup>custom i Photoshop.
Gör de justeringar som verkar lämpliga.

När du skickar den för utskrift kan du göra på ett par olika sätt.
Ett sätt är att konvertera till skrivarens profil och sedan skriva ut den lilla rackaren.
Det viktigaste är att se till att skrivarens färghantering är avstängd.

Skärmprofilen "använder" du aldrig, den ligger bara i bakgrunden (i operativsystemet) och ser till att visningen i Photoshop tar hänsyn till skärmens egenskaper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.