Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Öberg

Aktiv medlem
Skulle vilja få lite kläm på framkallningsfirmornas färgprofiler och hur jag skall gå till väga. När man konverterar bilderna ändras ju färgerna radikalt. Gräsmattor blir gula. Knallgrönt har blivit blå osv. (fotolabo). Hur parera detta? Har även testat andra profiler med samma resultat.
MVH Tomas
 
Tomas Öberg skrev:
Skulle vilja få lite kläm på framkallningsfirmornas färgprofiler och hur jag skall gå till väga.

För det första tycker jag inte att man som användare ska behöva konvertera till en labbprofil. Labbet bör ha program som läser vilken färgprofil som du använder och sedan konvertera bilden till sin outputprofil med minsta möjliga förändring av bilden. Möjligtvis kan man ha en softproof-profil som gör det möjligt att se och eventuellt korrigera de små förändringar som uppstår när bilden konverteras till outputprofilen.

För det andra ska det inte bli stora förändringar i bilden när du konverterar. Det kan finnas två skäl till att det blir det. Det ena är att det är något fel i dina färginställningar, eller att du använder ett program som inte läser färginställningar. Det andra är att det är en dålig profil som labbet har skickat ut.

Jag tror inte att något labb idag har en katastrofalt dålig profil, så jag tror felet ligger i dina färginställningar. Berätta vilket program du använder och hur du har ställt in färginställningarna i programmet.

MVH/Stefan
 
Tackar

Nu har jag testat lite och hittat lite läsning. Jag missade skillnaden mellan att konvertera och tilldela en profil (PS7). Att bilderna kom tillbaka med ett kraftigt gulstick berodde helt enkelt på att jag mailade dem okonverterade. Har läst i ett D70forum att detta är vanligt.

MVH Tomas
 
Re: Tackar

Tomas Öberg skrev:
Nu har jag testat lite och hittat lite läsning. Jag missade skillnaden mellan att konvertera och tilldela en profil (PS7). Att bilderna kom tillbaka med ett kraftigt gulstick berodde helt enkelt på att jag mailade dem okonverterade.

Det här är en av anledningarna till att jag tycker att ett labb ska sköta detta, inte du. Dessutom är ju skrivarprofiler färskvara som ska uppdateras med jämna mellanrum.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.